Arkiv

Resultat: Symptomer (308) viser 221 - 240

Hjelp! Jeg har levd glutenfritt i elleve år, men har fortsatt smerter!

Jeg ble diagnosert med cøliaki i en alder av 11. Jeg er nå 22 og lever fortsatt glutenfritt. Jeg er mye syk, dårlig og lever mye med smerter uten at leger har noe svar. Kan det være mulig at dette har noe med cølliakien min å gjøre - selv om jeg lever glu...

Jeg ble diagnosert med cøliaki i en alder av 11. Jeg er nå 22 og lever fortsatt glutenfritt. Jeg er mye syk, dårlig og lever mye med smerter uten at leger har noe svar. Kan det være mulig at dette har noe med cølliakien min å gjøre - selv om jeg lever glutenfritt?

Kira, 20. mai 2021 17:58

Dersom du vet du lever glutenfri, burde man tenke at smertene har annen årsak, og utrede det som om du ikke har cøliakisykdommen (siden du er frisk fra den på GFD).

Mange har IBS-relaterte mageplager/smerter, så legen din og du burde muligens se litt nøyere på denne tilstanden (irritabel tykktarmskatar).

Trond S. Halstensen, 19. mai 2021 19.00

Hva feiler det meg?

Hva er feil med meg? For ca ti år siden: 6ukers sammen hengende diaré - magekatarr, ødelagte tarmtotter v gastroskopi, legen sa unngå gluten, melk, nøtter og egg. Hadde unngått melk allerede i ti år. Ofte oppblåst i magen og mye utmattethet. Alltid ...

Hva er feil med meg? For ca ti år siden: 6ukers sammen hengende diaré - magekatarr, ødelagte tarmtotter v gastroskopi, legen sa unngå gluten, melk, nøtter og egg. Hadde unngått melk allerede i ti år. Ofte oppblåst i magen og mye utmattethet. Alltid hoven endetarm v nøtte/frøinntak. Ellers alltid hard mage selv med 8-10 svisker daglig. Nå også. Spurte da hva diagnosen var, men fikk ikke skikkelig svar av spesialisten, som heller ikke orket å gi meg dokumentasjon mht å søke grunnstønad for fordyret kost. Fastlegen tok blodprøver som ikke slo ut den gangen. Var for sliten til å gjøre noe annet enn å eliminere. Fikk et friskere liv, bedre immunforsvar og energien tilbake. Vil gå igang igjen, siden jeg er så sliten av alt..

Novaskj, 9 mai 2021 13:59

Jeg vet ikke hva som er feil med deg, og jeg kan dessverre ikke diagnostisere deg over nettet. Dette er opplagt en oppgave for legen din, så du må nok ta dette opp med fastlegen din.

Trond S. Halstensen, 12. mai 2021 18.55

Jeg har spist to donuts uten å bli dårlig, så har jeg egentlig cøliaki?

Hei Jeg har cøliaki og har spist 2 donuts, ble ikke dårlig. Kan det være at jeg ikke har cøliaki? Mine prøver viser; Labsvar P-Transglutaminase (tTG) IgA:Positiv (21,5)*H ([ 14,9) Kommentar: Cøliakiassosiert antistoff påvises. Funnet kan støtte di...

Hei Jeg har cøliaki og har spist 2 donuts, ble ikke dårlig. Kan det være at jeg ikke har cøliaki? Mine prøver viser; Labsvar P-Transglutaminase (tTG) IgA:Positiv (21,5)*H ([ 14,9) Kommentar: Cøliakiassosiert antistoff påvises. Funnet kan støtte diagnosen cøliaki. [2+/5+] Pasienten har vevstypen HLA-D2,5 i form av HLA-DQB1*02 og HLA-DQA1*05. Gastroskopi; Duodenalslimhinne med flekkvis øket intraepitelial lymfocytose og fokal mulig lett totteatrofi. Forandringene er uspesifikke, men kan være forenelige med cøliaki, marsh grad 1 og og fokalt grad 3A. Kan det være jeg ikke har cøliaki da jeg ikke ble noe dårlig? At det er noe annet som gir meg mageproblemer?

Skeptiker, 5. mai 2021 16:55

Du har cøliaki. Du bør spise GFD og ikke slurve! Det at du ikke reagerer akutt på glutenholdig mat, er svært vanlig, Du kan derfor få problemer med å motivere deg til å spise GFD (det går jo greit å ta en donut, en kake, et pizzastykke), men over tid påvirker det hele kroppen og siden dette er en autoimmun reaksjon på gluten, så får du like mye en systemsykdom som en tarmsykdom av å spise glutenholdig mat. Plagen kommer ofte snikende og er ukarakteristiske og ikke nødvendigvis preget av tarmplager, men mer av tretthet/slitenhet, ubehag i mageområdet, evt jernmangel, noen kan i ettertid, etter at de har stått på GFD en stund fortelle at de er blitt mer emosjonelt stabile. Dette varierer mye fra person til person, men statestikken sier klart at cøliakere som fortsetter å spise glutenholdig mat, og som derved har aktiv cøliaki, har økt dødlighet. 

Trond S. Halstensen, 05. mai 2021 19.24

Kan jeg spise glutenfritt før jeg får svar på biopsien?

Jeg venter svar på biopsi etter gastroskopi, jeg har ventet på svaret i 2 mnd, og da jeg ringte sykehuset for å etterlyse var svaret at jeg nok måtte vente noen uker til. Da jeg var på gastroskopi, fikk jeg beskjed om å vente med å gå over på GFD...

Jeg venter svar på biopsi etter gastroskopi, jeg har ventet på svaret i 2 mnd, og da jeg ringte sykehuset for å etterlyse var svaret at jeg nok måtte vente noen uker til. Da jeg var på gastroskopi, fikk jeg beskjed om å vente med å gå over på GFD til biopsisvaret forelå, i tilfelle jeg måtte ta en gastroskopi til. Jeg har noen veldig krevende uker foran meg pga eksamenstid, og jeg har derfor egentlig ikke overskudd/kapasitet til å gå og være dårlig i magen og dårlig form denne perioden. Dersom jeg velger å gå glutenfritt de neste to ukene, hvor mye "ødelegger" jeg da for en eventuell ny biopsi, og hvor lenge må jeg da spise gluten igjen for å gjøre opp for dette? På blodprøver hadde jeg deaminert gliadinpeptit IgG på 20 (referanseverdi 0-10) og transglutaminase tTG IgA på 65 (referanseverdi 0-10). Takk for svar :)

Mira, 5. mai 2021 16:49

Det var lang ventetid på et biopsisvar, men sykehusene har vel vært veldig Corona-belastet. Har du såpass høy IgA anti-TG2 (6,5 X over øvre normalområde) så har du cøliaki (til det motsatte er dobbelt bevist). Her må du ta et valg, dersom biopsien ikke viser tydelig nok en klassisk cøliakiforandring (Marsh-3a eller mer), men kun økt mengde hvite blodceller i overflateepitelcellelaget (såkalt Marsh-1 forandringer) så kan det være spesialisten må argumentere ovenfor NAV at du faktisk har cøliaki og må få grunnstønad for fordyrende kosthold (det lille som er igjen), men du bør nok spise glutenfri kost uavhengig av hva NAV sier (og da klager du vedtaket, og gir de deg ikke medhold så ta kontakt igjen så vi kan se om saken din bør inn til trygderetten, ikke gi deg),

Du bør nok spise GFD, særlig dersom du merker at du blir bedre (og det antar jeg du vet du blir siden du nå vil starte opp med GFD). Oftest står tarmforandringene lenge hos voksne med alvorlige tarmforandringer (mnd - år), og mange responderer raskt på glutenholdig kost etter en kort periode med GFD, mange innen 3 uker, de fleste innen 6 uker på glutenholdig kost (2 brødskiver om dagen eller 2 glutenholdige måltider pr dag). Så.. ja, men det er du som må ta det valget :-).

Trond S. Halstensen, 05. mai 2021 19.05

Er glutenuhell skadelig for barnet i magen?

Hei Jeg er gravid i uke 15 og har cøliaki. I går fikk jeg i meg en del gluten, da jeg fikk beskjed om at maten var glutenfri noe den ikke var. Er dette skadelig for barnet i magen? ...

Hei Jeg er gravid i uke 15 og har cøliaki. I går fikk jeg i meg en del gluten, da jeg fikk beskjed om at maten var glutenfri noe den ikke var. Er dette skadelig for barnet i magen?

Gravid, 5. mai 2021 16:53

Nei, vi har ingen holdepunkter for at en enkelthendelse (med gluten inntak) får noen konsekvenser for gravidieten eller for barnet.

Trond S. Halstensen, 05. mai 2021 18.51

Hvorfor blir ikke datteren min smertefri på glutenfri diett?

Hei Min datter på 10 fikk cøliaki nå i høst og har spist glutenfritt siden oktober. På kontrollen på barneklinikken i januar svarte hun at magen har blitt mye bedre, og oppfølgingen der ble avsluttet. Etter kontrollen har hun nesten daglig klaget på...

Hei Min datter på 10 fikk cøliaki nå i høst og har spist glutenfritt siden oktober. På kontrollen på barneklinikken i januar svarte hun at magen har blitt mye bedre, og oppfølgingen der ble avsluttet. Etter kontrollen har hun nesten daglig klaget på smerter i magen likt de hun har hatt før diagnosen. Vi er veldig nøye her hjemme på hygiene ift gluten, så jeg tror ikke hun får i seg noe her hjemme, og spiser hos lite hos venner. Hvor lang tid kan vi forvente at det tar før hun er kvitt smertene? Jeg lager mye brød/grøt/frokostblanding av glutenfri havregryn. Kan det være det hun reagerer på? Må vi bare ha is i magen og vente på at det blir bedre, eller bør vi be om en ny henvisning til barneklinikken?

Oline, 30. april 2021 09:51

Spørsmålet er om det har endret seg, eller var det bra for så å bli dårlig igjen? Vi antar at de fleste barn blir bra innen det første året (ca 10 % må gå intill 2 år på GFD før de friskner til). Har det aldri egentlig vært bra så kan dette være etterslep fra den aktive cøliakien, men har det tilkommet samme type magesmerter så må man vurdere hva disse smertene består i. Er det knip og luftsmerter med bedring ved luftavgang eller mer kontinuerlig murring. Noen reagerer på havre så en runde med redusert mengde/opphør kan testes ut. Andre igjen reagerer på hvetestivelse og vi tror det er pga at de reagerer på ikke absorberbare karbohydrater (Fruktaner i hvetemelet som er et såkalt FODMAP karbohydrat) og dersom de gjør det så er det i landskapet med det vi kaller irritabel tykktarmskatar (IBS), Så det er mange alternativer til magevondt hos barn (inkludert matallergier). Det er til og med mulig at magesmerten egentlig kom fra noe annet (f. eks. matallergi) men så oppdages cøliakien i utredningen, og det andre med cøliaki bedres, men magesmerten som ikke var cøliakiassosiert blir ikke borte. Så det er mange ulike mulige årsakssammenhenger, inkludert at det er vanskelig å si nei til mat/kjeks etc ute blandt venner. Blir ikke magesmertene borte så bør dere iallfall ta det opp med legen hennes og så ta det derfra.

Trond S. Halstensen, 05. mai 2021 18.09

Er det sammenheng mellom ulcerøs kolitt og cøliaki?

Hei. Jeg fikk i feb 2021 konstatert at sykdommen cøliaki hadde nådd meg etter blodig diare i noen uker. Begynte straks på glutenfritt, men diaren var der ennå. Etter koloskopi var det slik at jeg også hadde fått ulcerøs kolitt.Hvor vanlig er det &arin...

Hei. Jeg fikk i feb 2021 konstatert at sykdommen cøliaki hadde nådd meg etter blodig diare i noen uker. Begynte straks på glutenfritt, men diaren var der ennå. Etter koloskopi var det slik at jeg også hadde fått ulcerøs kolitt.Hvor vanlig er det å få disse sykdommene så tett? Går på medisiner så den ulcerøse kolitten er litt mindre agressiv, fikk den litt akutt. Mye oppblåst i mage, ikke i god form akkurat.Takk for medlemskap her.

Inger, 27. april 2021 09:14

Først må jeg spørre om hvordan cøliakidiagnosen ble stilt, siden du skriver at du fikk diagnosen etter blodig diare. Cøliaki gir ikke blodig diare, men det gjør ulcerøs kolitt. Men ja, det er ca 9 ganger økt sannsynlighet for å få tykktarmbetennelse (ulcerøs kolitt og Mb. Crohn) hos de som har cøliaki. Likeledes er en annen tykktarmstilstand, lymfocytær kolitt som gir vandige diareer, også vanligere hos de med cøliaki. Man vet ikke hvorfor, men anter det skyldes en generelt økt tendensen til å få autoimmune sykdommer hos de med cøliaki.

Trond S. Halstensen, 28. april 2021 18.47

Er det normalt å ha smerter i blindtarmen når man har cøliaki?

Hei! Er det normalt å ha smerter/ svie i blindtarmen med cøliaki? ...

Hei! Er det normalt å ha smerter/ svie i blindtarmen med cøliaki?

Silje, 11. april 2021 22:15

Nei.

Trond S. Halstensen, 14. april 2021 18.30

Selv på glutenfritt kosthold blir 13-åringen bare mer og mer utmattet

Jeg har en sønn på 13 år som fikk påvist diabetes 1 og cøliaki i slutten av januar. Han hadde ingen symptomer til cøliaki før han fikk diabetes, men fikk bekreftet cøliaki på blodprøve på sykehuset. Han begynte på glutenfr...

Jeg har en sønn på 13 år som fikk påvist diabetes 1 og cøliaki i slutten av januar. Han hadde ingen symptomer til cøliaki før han fikk diabetes, men fikk bekreftet cøliaki på blodprøve på sykehuset. Han begynte på glutenfri kost med en gang. Siden han kom fra sykehuset, har han slitt med lite energi og han føler seg sliten hele tiden. Han klarer maks 3 skoletimer på skolen en dag. Tidligere var han en aktiv fotballgutt. Nå klarer han ikke å gå 1/2 km engang. Vi ser ingen forbedring på formen. Han sier at han bare føler seg verre og verre. Blodprøver viste litt lavt med D- vitaminer, men ikke jern. Han har nå gått på ekstra D- vitaminer i 1 mnd, men vi ser ingen forbedring. Vi har vært og snakket med ulike leger på sykehuset, men ingen kan gi oss en forklaring på hvorfor han føler seg så dårlig og energiløs fremdeles. Hva tror dere?

Marianne, 10. april 2021 23:57

Her er mye som kan spille inn. Cøliakien utgjør nok det minste problemet og det vil komme seg på GFD. Det barnelegen må forholde seg til er jo hvordan dibetesen kontrolleres og om det foreligger andre årsaker til denne veldige slitenheten, inkludert andre autoimmune tilstander som kan påvirke andre hormon-produserende organer og derved forklare hans tiltagende utmattelse, selvom det er sjeldent. Ta det opp med barnelegen hans. En som blir behandlet for cøliaki pleier ikke å få en slik utmattelse etter oppstart med GFD, som oftest er det de ubehandlete cøliakerene som er slitne, og barn og yngre voksne kommer seg relativt rask (3-6 mnd) på GFD .

Trond S. Halstensen, 14. april 2021 18.00

Hvorfor har jeg lite utslag på blodprøvene, mens biopsien viser cøliaki?

Hei! Jeg har fått påvist cøliaki etter biopsi (to ganger, faktisk), men har allikevel ikke hatt store utslag på blodprøvene. Hvordan kan dette ha seg? Hva viser de forskjellige tingene? ...

Hei! Jeg har fått påvist cøliaki etter biopsi (to ganger, faktisk), men har allikevel ikke hatt store utslag på blodprøvene. Hvordan kan dette ha seg? Hva viser de forskjellige tingene?

Inga, 7. april 2021 10:39

Noen er såkalt seronegative cøliakere fordi de autoimmune antistoffene mot transglutaminase-2 (TG2) som man tester på i blodet, de lages i tarmen og der kan de binde seg til TG2 slik at lite slipper ut i blodet. Dette er ikke veldig vanlig, men det forekommer. En glutenfri kost bør gjøre deg vesentlig bedre i løpet av ett år, selvom det kan gå lengre tid å bli helt frisk. Ofte vil man kontrollere at kosten har den tilsiktede effekten med å ta ny biopsi f. eks. etter 2 år på GFD for å bekrefte diagnosen. Det finnes også andre årsaker til en cøliakiliknende slimhinneskade, så alle slike flate biopsier hos seronegative individer er ikke nødvendigvis cøliaki, men cøliaki er det vanligeste. 

Trond S. Halstensen, 07. april 2021 18.47

Sønnen min har svært forringet livskvalitet på grunn av Dermatitis herpetiformis

Hei! Jeg har en sønn på 21 år som fikk DH for litt over tre år siden. Han har gått ut og inn av sykehuset og vært hos flere hudleger ved det samme sykehuset uten noe annet svar på alle intense plager enn at han må holde seg unna gluten - og det har ha...

Hei! Jeg har en sønn på 21 år som fikk DH for litt over tre år siden. Han har gått ut og inn av sykehuset og vært hos flere hudleger ved det samme sykehuset uten noe annet svar på alle intense plager enn at han må holde seg unna gluten - og det har han gjort hele tiden! Men det som bekymrer meg mest, er at han hele denne perioden har brukt - og fortsatt bruker "DAPSON". Dette er er et legemiddel det advares mot - og bør absolutt ikke brukes over lengere tid, men han er helt avhengig av det. Men likevel klør han og er full av sår som klør konstant og brenner på innsiden av huden. Det skjer jo ingen forandring! Over 3 år med glutenfri kost burde vel begynne å merkes?? Hele situasjonen er bare uutholdelig-livskvaliteten hans er svært forringet. Er det noen som kan gi meg et svar på om det finnes håp for ham så vil jeg bli takknemlig. Hilsen en bekymret mor.

Mamma'n, 30. mars 2021 23:18

En strikt GFD helbreder en DH i løpet 5-7 år! å det tar tid, men Dapson burde stanse/minimalisere utbruddene om det er DH. Men som du ser av tidsperspektivet, så må man spise glutenfritt i lang tid før det får full effekt. Om han er diagnostisert med tradisjonelle metoder inkludert immunhistokjemisk påvisning av granulære IgA-immunkomplekser i frisk huds papillespisser (biopsi, oftest en underarm), så er det DH, og man må bare være ekstrem glutenfri og tålmodig.

Trond S. Halstensen, 31. mars 2021 20.05

Hvor fort bør datteren min føle seg bedre etter kostomleggingen?

Hei. Jenten min har gått på glutenfritt kosthold ca.4-5uker, etter diagnose cøliaki. Følte kanskje det fort ble litt bedre, men nå er det stadig vondt i magen, sliten, irritabel. Er dette vanlig i helbredningsprosessen? Gir henne jern da hun har manglet dette. Nå...

Hei. Jenten min har gått på glutenfritt kosthold ca.4-5uker, etter diagnose cøliaki. Følte kanskje det fort ble litt bedre, men nå er det stadig vondt i magen, sliten, irritabel. Er dette vanlig i helbredningsprosessen? Gir henne jern da hun har manglet dette. Når er det lurt å ta blodprøver for sjekke nivået for det? Klarer kroppen ta opp jern så lenge hun fremdeles er dårlig, men går på glutenfritt?

Elisabeth, 29. mars 2021 12:54

Det tar tid å bli frisk fra en cøliaki, litt avhengig av alder og alvorlighetsgrad, men for barn er de fleste friske innen ett år på GFD. Så her må man smøre seg med tålmodighet. Jerntilskudd kan vel også gi mageplager, litt avhengig av preparat. I tillegg kan nok noe av de glutefrie erstatningsproduktene være uvante og gi mageknip (luftsmerter?). Hun tar nok opp jern ettersom tarmen tilheles, men det tar litt tid før alt er tilbake til normalen.

Trond S. Halstensen, 31. mars 2021 18.56

Kan kløen i huden skyldes matvarer med jod?

Jeg har cøliaki og DH, påvist etter hudbiopsi da jeg var barn. Spist glutenfritt i 40 år. Jeg får mye kløe etter å ha spist matvarer med jod. Jeg ser på svar her inne at DH på GFD blir symptomfri. Hvordan kan det stemme? Er det lite sannsynlig at kl&...

Jeg har cøliaki og DH, påvist etter hudbiopsi da jeg var barn. Spist glutenfritt i 40 år. Jeg får mye kløe etter å ha spist matvarer med jod. Jeg ser på svar her inne at DH på GFD blir symptomfri. Hvordan kan det stemme? Er det lite sannsynlig at kløen og utslettet jeg får skyldes følsomhet for jod?

DH, 25. mars 2021 14:11

Får du DH-utbrudd av jod-holdig mat? Som saltvannsfisk, melkeprodukter, elller er det en annen type kløe du har? Man pleier å bli symtomfri fra sin DH etter 5-7 år med strikt GFD, men mange med DH er veldig glutenfølsomme så det skal ikke så mye til før de reagerer.

Trond S. Halstensen, 31. mars 2021 18.47

Kan man bli frisk av cøliakien og tåle litt gluten igjen?

Heisann. Lurer på om det er slik at noen med cøliaki kan begynne å spise litt gluten igjen senere i livet når de ikke lenger får noen akutte fordøyelsesproblemer som oppkast og diare? Har en venn som også har cøliaki som mener dette fungerer for hen...

Heisann. Lurer på om det er slik at noen med cøliaki kan begynne å spise litt gluten igjen senere i livet når de ikke lenger får noen akutte fordøyelsesproblemer som oppkast og diare? Har en venn som også har cøliaki som mener dette fungerer for henne, og kan ikke skjønne hvordan det går an når man har cøliaki? Er det slik at tarmtottene bare ødelegges og betennelsestilstanden i lamina propria bare forekommer hos enkelte med cøliaki? Lurer også på hvilke prøver man kan spørre legen om å ta for å undersøke hvordan det "står til med cøliakien"? Ble diagnostisert for mange, mange år siden. Er svært streng med dietten, men føler meg ofte plaget av fatigue, og lurer på om det kan være noen sammenheng. Tusen takk for svar.

Nysgjerrig, 24. mars 2021 14:44

Vi har ingen data som tyder på at noen helbredes/blir helt friske fra cøliakien sin så de kan begynne å spise glutenholdige produkter uten å reagere. Tvert i mot ser vi at de cøliakere som ikke reagerer akutt og som ikke synes det er så farlig med glutenholdig mat, kan bli veldig syke. Problemet er at de som ikke reagerer akutt, har vanskeligere for å motivere seg for en GFD, og derved lettere opprettholder en betennelsestilstand i tarmen. Plagen ekommer da også snikende og behøver (er som oftest ikke) relatert til mage-tarmplager slik vi har blitt fortalt. Det er mer tretthet (sliten) diffuse plager fra skjelettsysteet/muskler; "brain fog" = ala "ammetåke". Slike diffuse plager venner man seg til uten å forstå at det er relatert til cøliakien. Økning i blodet av IgA mot TG2 er et sent tegn på reaktivert cøliaki, så den kan godt være negativ selvom man har forandringer i tarmen. Det tar tid før en aktiv cøliaki roer seg helt. Det tok >10 år på GFD før 90% av finske voksendiagnostiserte  cøliakipasienter var slimhinne friske. Så endringen kommer og går langsomt. Det beste er å holde seg strengt glutenfri.

 

Trond S. Halstensen, 24. mars 2021 18.40

Blir man dårligere ved glutenuhell etter at man har kuttet all gluten?

Hei, min sønn har nylig fått påvist cøliaki. Han har bare vært litt plaget med vondt i magen, ellers uten smerter eller noen andre symptomer. Jeg har hørt at når man kutter gluten, så kan man etterhvert begynne å reagere veldig sterkt på...

Hei, min sønn har nylig fått påvist cøliaki. Han har bare vært litt plaget med vondt i magen, ellers uten smerter eller noen andre symptomer. Jeg har hørt at når man kutter gluten, så kan man etterhvert begynne å reagere veldig sterkt på å få seg så mye som en smule gluten, til tross for at man ikke hadde noe smerter før man kuttet gluten. Er dette tilfelle? Og hvis ja - gjelder det alle? Lurer også på hva som skjer dersom min sønn får i seg en smule gluten. Altså ubevisst, fordi f.eks. noen i barnehagen ikke har vært nøye nok under lunsjen. Hvilke konsekvenser vil det få? Foreløpig er det slik at han ikke får noe smertereaksjon av slikt. Han kunne spise 2 hveteboller uten å kjenne noen ting før vi kutta ut gluten. Men skjer det alvorlige innvendige ting? Eller er det "bare" at kroppen f.eks. ikke tar til seg alle næringsstoffene fra akkurat dette måltidet? På forhånd takk for svar!

Sol, 19. mars 2021 17:09

Beklager forsinket svar. Forstår ikke hvorfor det ble feil på forrige svar.

Nei dette gjelder ikke alle. Noen får en slik endret reaksjon, andre kjenner fortsatt ingenting akutt, men påvirkningen i tarmen er uavhengig av om man kjenner noe eller ikke. Enkeltuhell gir aktivering av immusysteet i tarmen og mange enkeltuhell vil forsinke tilheling og, i værste fall om det blir en vane å ha "uhell", reaktiver cøliakien. 

Trond S. Halstensen, 31. mars 2021 18.22

Kan åtteåringens sterke magesmerter skyldes cøliaki?

Hei. Vår sønn på åtte har fått cøliaki og har vært glutenfri siden desember. Han har tidligere (siden han var 5-6) hatt flere runder med sterke smerter i magen. De oppstår plutselig og varer noen timer. Typisk sitter smertene midt i magen eller til n...

Hei. Vår sønn på åtte har fått cøliaki og har vært glutenfri siden desember. Han har tidligere (siden han var 5-6) hatt flere runder med sterke smerter i magen. De oppstår plutselig og varer noen timer. Typisk sitter smertene midt i magen eller til nede til venstre i magen. Fastlegen mener det dreier seg om luftsmerter og/eller forstoppelse. Tidligere har det bedret seg ved avføring. Det siste halve året har han hatt seks slike anfall, men uten at avføring har hjulpet umiddelbart. De fem siste anfallene har vært etter jul. I denne perioden har han vært glutenfri. Når smertene kommer blir han kvalm og nå sist kastet han opp. Det siste anfallet var så kraftig at vi dro til legevakten. Han lå i fosterstilling og klarte bare såvidt å gå selv, foroverbøyd. Jeg fikk ikke løfte ham på grunn av smertene. Det varte rundt 6 timer. Legen fant ingenting. CRP var normal. Han har ikke hatt glutenuhell som vi vet om. Jeg føler ikke at jeg kan slå meg til ro med at dette «bare» er luft eller forstoppelse. Er slike kraftige smerteanfall vanlig ved cøliaki? Vi tar dette opp også med fastlegen, men vi opplever at han nok ikke har spisskompetanse på cøliaki. Er det noe jeg bør huske på å spørre om fra fastlegen? Tusen takk for denne fine nettsiden. Jeg setter stor pris på den. Vennlig hilsen engstelig mamma.

Engstelig mamma, 19. mars 2021 10:48

Nei, så sterke smerter er ikke vanlig ved cøliaki, og det passer heller ikke med cøliaki-induserte magesmerter  siden det ikke har blitt bedre etter at han startet på GFD  (selvom det kan ta tid å friskne til på GFD). Kolikksmerter (luftsmerter) kan være veldig sterke, men da pleier det å helpe å få ut luften (tilsvarende om det er forstoppelse). Spørsmålet er om disse smertene egenetlig var relatert til cøliakien i det hele tatt. Muligens fant man cøliakien fordi de undersøkte ham pga. magesmertene. Dersom disse smertene fortsetter så må man anta at de var/er urelatert til cøliakien og lete etter andre årsaker enn cøliaki.

Trond S. Halstensen, 24. mars 2021 18.05

Kan cøliaki gi milier i ansiktet?

Hei Trond. Kan det stemme at man kan få en rekke milier i ansiktet når man har cøliaki? Jeg har over årene merket at jeg kan få noen milier i pannen, på øyelokk, rundt nese og under øynene som kommer og går, men i de siste månedene har j...

Hei Trond. Kan det stemme at man kan få en rekke milier i ansiktet når man har cøliaki? Jeg har over årene merket at jeg kan få noen milier i pannen, på øyelokk, rundt nese og under øynene som kommer og går, men i de siste månedene har jeg merket at det har kommet fler og fler spesielt på pannen og mellom bryn som ikke går bort. Jeg har lest at milier kan blant annet være tegn på dårlig fordøyelse og allergi, og lurer derfor på om jeg får i meg gluten uten og være klar over det, eller bør være enda strengere på kjøkkenet? Hvis du tror gluten kan være synderen, har du noen tips til hvordan jeg bør gå frem? Hilsen Iselin

Iselin, 10. mars 2021 21:02

Milier er veldig vanlig, ufarlige, og primært av kosmetisk betydning. De har ingenting med din cøliaki å gjøre, og de kan fjernes mekanisk (forsiktig), da de består av ansamlig av døde hudceller, under overflatehuden. De kan forsvinne spontant. Siden det er så vanlig og kosmetisk skjemmende, er det mange påstander der ute og mange "alternative" behandlingstilbud. Ingenting utennom mekanisk fjerning (alt fra pirke bort med nål, svi bort med laser, hudsliping etc) har vist seg effektivt. 

Det er ikke tegn på at du får i deg gluten.

Trond S. Halstensen, 17. mars 2021 18.07

Kan dere hjelpe meg å tolke blodprøvene?

Hei! Min sønn på 10 år har den siste tiden vært mye sliten, trøtt og klager ofte på vondt i magen. Blodprøver hos lege oppsummeres følgende: Hematologianalyser: Maskinell leukocyttelling - ingen patologiske celler påvist. Laktoseintoleranse: ...

Hei! Min sønn på 10 år har den siste tiden vært mye sliten, trøtt og klager ofte på vondt i magen. Blodprøver hos lege oppsummeres følgende: Hematologianalyser: Maskinell leukocyttelling - ingen patologiske celler påvist. Laktoseintoleranse: Gentest - pasienten har en genetisk variant som utelukker at primær laktosemalabsorpsjon foreligger. Det kan derimot ikke utelukkes at pasienten har sekundær laktosemalabsorpsjon som følge av andre tilstander som f.eks. cøliaki, inflammatorisk tarmsykdom mm. Cøliakianalyser: Pasienten har en vevstype som gjør det mulig at cøliaki kan foreligge eller utvikle seg. Normal verdi av anti-tTG og anti-deamidert gliadin gjør det lite sannsynlig at pasienten har aktiv cøliaki. Videre viser blodprøver d-vitaminnivå på 42 og "MCV" på 96. Kan du forklare hva disse prøvene egentlig betyr i praksis? Relevant info: Barnets far har svært mange allergier, men han har ikke cøliaki. Cøliaki påvist hos min brors barn, ellers ingen kjent cøliaki i familien. Håper på svar. Mvh. bekymret mamma

Karoline, 1. mars 2021 01:42

Ingenting her tyder på aktiv cøliaki. Det som står om cøliaki er såkalt sikkerhetstekst som bare er tatt med til informasjon, da sekundær laktoseintoleranse kan forekomme ved cøliaki. Dette med gentesten betyr lite da ca 30% av oss har det samme, men uten de (vevstype) genene så får man ytterst skjeldent cøliaki. 

Trond S. Halstensen, 03. mars 2021 18.39

Kan utslett i albuhulene skyldes cøliaki?

Utslett inni albuhulene. Fikk det med en gamg jeg fikk påvist cøliaki for 1 år siden. Kutta jo gluten m en gang og begynte på glutenfrie produkter. Mye ubehag av d. Fikk tips om å kutte hvetestivelse og glutenfri havre. Så prøvde i perioder m "rein&qu...

Utslett inni albuhulene. Fikk det med en gamg jeg fikk påvist cøliaki for 1 år siden. Kutta jo gluten m en gang og begynte på glutenfrie produkter. Mye ubehag av d. Fikk tips om å kutte hvetestivelse og glutenfri havre. Så prøvde i perioder m "rein" mat og testing av glutenfrie produkter ...men mye mageubehag, nummenhet, kvalme og nå har dette utslettet dukka opp igjen og mye sterkere enn før. Små røde flekker, så litt blemmer og kløe. Har tatt bilde av utslettet.

Ann-Tone, 23. februar 2021 15:06

Jeg kan nok ikke diagnostisere deg over nettet, så du må nok ta dette opp med legen din og evt få en henvisning til en hudlege som bør kunne hjelpe deg. Men slike utslett er ikke vanlige ved oppstart av glutenfri kost.

Trond S. Halstensen, 24. februar 2021 19.26

Forhøyede blodprøveverdier tross glutenfritt kosthold

Jeg spiser helt glutenfritt, men på grunn av forhøyede vedier av antistoffer fra blodprøve har jeg tatt en ny gastroskopi. Etter biopsi fikk jeg tilbakemelding om at "tarmen" ikke var frisk og at jeg ikke har respondert som forventet på glutenfri mat. Jeg skal til...

Jeg spiser helt glutenfritt, men på grunn av forhøyede vedier av antistoffer fra blodprøve har jeg tatt en ny gastroskopi. Etter biopsi fikk jeg tilbakemelding om at "tarmen" ikke var frisk og at jeg ikke har respondert som forventet på glutenfri mat. Jeg skal til utredning på immunoligiske avdeling. Har ingen mageproblemer. Har dere noe informasjon, gode råd?

Nina, 23. februar 2021 13:23

Dette er litt avhengig av alder og om du har en skjult kilde til gluten, og hvor lenge du har spist glutenfritt. Voksendiagnostiserte cøliakere bruker lengre tid på å bli friske, hele 10 år på GFD tok det før 90% av finske voksendiagnostiserte cøliakere var helt bra i tarmen. Noen voksendiagnostiserte cøliakere må spise GFD i over 3 år før de blir klinisk friske (føler seg normalisert), så da kan man nok forvente at det tar litt tid. Dersom man heller ikke reagerer akutt på gluteninntak, så kan det være vanskelig å motivere seg for et strengt glutenfritt kosthold. Svenske undersøkelser har antydet at ca 17% ac cøliakerene ikke holder et strengt glutenfritt kosthold, og skjult inntak av gluten er den vanligeste årsaken til såkalt refraktær cøliaki. Du skal sikkert undersøkes for å se om det er en forsinket, men normal tilheling du har eller om det er noe annet som er årsaken til din manglende respons på GFD.

Trond S. Halstensen, 24. februar 2021 19.19