Sunn mat nettside.jpg

18 tips til deg som er nydiagnostisert

Å få en diagnose kan være overveldende. Du har fått cøliaki - men hva betyr det i praksis for deg? Hva kan du spise og hva kan du gjøre? Vi har samlet noen gode råd til din nye hverdag.

 

  1. Start med glutenfritt kosthold umiddelbart etter du har fått endelig diagnose satt av spesialist.

  2. Lag en glutenfri sone på kjøkkenet dersom du bor sammen med andre som ikke spiser glutenfritt.

  3. Har du for liten plass til å ha et eget glutenfritt skap, så oppbevar det glutenfrie på øverste hylle.  Da blir det ikke forurenset av hvetemel som kan drysse utover.

  4. Tilbered den glutenfrie maten separat, slik at den ikke blir forurenset av glutenholdig mat.

  5. Ha en egen skjærefjøl, og bruk ellers godt rengjorte redskaper til tilberedning av den glutenfrie maten.

  6. Ha din egen smørpakning, det kan ofte bli brødsmuler i smøret.

  7. Ikke kok glutenfri pasta i samme vann som glutenholdig pasta.

  8. Informer venner og familie om at glutenfritt kosthold er nødvendig medisin.

  9. Venn deg til å lese innholdsfortegnelser. Allergener som hvete er uthevet. Ingrediensnavn kan være vanskelig å ha oversikt over, se derfor hvilke ingredienser som er glutenfrie på ncf.no.

  10. Søk kunnskap. Det er mye god informasjon på hjemmesidene våre. Her kan du også stille spørsmål til lege eller ernæringsrådgiver på nettpraten. Er du medlem og nydiagsnostisert kan du også få en personlig samtale med vår ernæringsrådgiver - helt gratis.

  11. Frukt og grønnsaker, bær, kjøtt, fjørfe, fisk, ost, egg og belgfrukter er naturlig glutenfrie, så det er fortsatt mye godt å kose seg med. Vi har samlet mange gode og glutefrie oppskrifter som du finner her.

  12. Vin, sider og brennevin er glutenfritt. Øl er derimot brygget på korn, så hold deg til øl-sorter som er merket glutenfri.

  13. Havre er glutenfritt, men kan ha blitt forurenset av glutenholdige kornsorter under dyrking eller produksjon, så hold deg til havre som er merket glutenfri – den er trygg.

  14. Et glutenfritt kosthold betyr ikke at du må holde deg unna alle kornslag og kornprodukter. Quinoa, teff, amarant, bokhvete, mais, hirse og ris er bare noen av de naturlige glutenfrie kornslagene du kan spise.

  15. Husk at glutenfri mat kan være minst like god og sunn. Når du har fått en diagnose som cøliaki, har du en gyllen mulighet til å gjøre positive endringer i kostholdet og forbedre helsen din.

  16. Husk at ALLE tåler glutenfri mat. Derfor kan man ofte lage mat som alle kan spise.

  17. Søk om grunnstønad på grunn av fordyret kosthold. Med diagnosen cøliaki trenger du ikke dokumentere dine ekstra utgifter. 

  18. Vær tålmodig! Det blir lettere å leve glutenfritt etter hvert. Gi deg selv tid til å bygge opp kunnskapen din rundt det å leve glutenfritt, og ros deg selv for det du får til.

 

Kilde: NCF

Klikk på logoene for mer info