Gutt med megafon_1200x500.jpg

Jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg at å få cøliaki ikke er verdens undergang! Foto:iStock

12 ting jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg

Vi har spurt våre følgere i sosiale medier om hva de skulle ønske at noen hadde fortalt dem da de eller barnet deres fikk diagnosen. Her er noen av svarene.

Tekst: Tone Amundsen Nyvold
Foto: iStock


Norsk cøliakiforening har over 14 000 følgere på Facebook og nesten 9 000 følgere på Instagram. Vi stilte spørsmålet begge steder. Det som går igjen er at det går som regel bedre enn man tror. Noen påkeker at det er lov å synes at det er kjipt å få en diagnose som gjør at man må legge om kostholdet for resten av livet, og at gjærbaksten aldri vil smake det samme igjen. Men de aller fleste råd gir trøst og støtte i en ny situasjon.

Jeg skulle ønske at noen hadde fortalt meg at:

  1. Å få cøliaki er ikke verdens undergang. Man kan fortsatt gjøre det man vil og reise hvor som helst, det krever bare litt mer planlegging.
     
  2. Dette går bra. Nå slipper du eller barnet ditt mange plager. Og husk, gluten er heldigvis ikke et luftbårent virus som kan hoppe fra en tallerken til en annen. Ta noen forhåndsregler så går det bra.
     
  3. Det er ikke så vanskelig som det først virker som. Man finner nye rutiner, lærer seg nye oppskrifter og finner mye mestring sammen.

    Se tipshefte om glutenfri matlaging
     
  4. Søk om grunnstønad fra Nav.
     
  5. Registrer cøliaki som skade hos forsikringsselskapet. Noen barneforsikringer gir utbetaling ved cøliaki.
     
  6. Fokuser på det du kan spise i stedet for det du ikke kan spise. Det kan være en «gamechanger».
     
  7. Husk å ta med lesebrillene inn i butikken (for nå må du bli en ekspert på å lese alle ingredienser.)

    Se oversikt over glutenfrie og glutenholdige ingredienser
     
  8. Du må følges opp av lege for å se at alt er ok, samt ta blodprøve for å se om du trenger tilskudd av vitaminer og mineraler. Se mer om oppfølging av voksne og barn.
     
  9. Ikke forsøk å få barnet til å smake på alt mulig i starten når alt er nytt, og det liker ingenting. Etterhvert som barnet vender seg til glutenfritt mer og mer, kan en prøve nye ting.
     
  10. Husk at det meste i matbutikken er faktisk glutenfritt. «Fri for»-seksjonen er heller en bonus (synes jeg).
     
  11. Reiser kan kreve litt mer planlegging (det ble noen turer med litt dårlig kosthold i starten! Nå har jeg alltid litt niste i bakhånd).
     
  12. At NCF er der for oss med cøliaki. NCF har kunnskap og likepersoner man kan snakke med.

    NCF arrangerer hver måned nettkurs for deg som er ny med cøliaki eller som bare ønsker å lære om hvordan du kan skape deg en sunn og god glutenfri hverdag.