Arkiv

Resultat: (1000) viser 1 - 20

Er det farlig å spise litt gluten når man har cøliaki?

Hei! Jeg lurer på om det er farlig om jeg av og til spiser glutenholdig mat, når jeg har cøliaki? Vil jeg da ha økt risiko for kreft i tynntarm? Er det sammenheng mellom cøliaki og nedsatt fruktbarhet? ...

Hei! Jeg lurer på om det er farlig om jeg av og til spiser glutenholdig mat, når jeg har cøliaki? Vil jeg da ha økt risiko for kreft i tynntarm? Er det sammenheng mellom cøliaki og nedsatt fruktbarhet?

Sol, 20. mars 2019 18:34

Hva er farlig? Nei du dør ikke umiddelbart, men sykdommes kan holdes ved like og sakte men sikkert smyge seg innpå deg og gjøre deg syk igjen. Anbefales ikke. Ja, udiagnostisert cøliaki forekommer hyppigere (1/16) hos de med ufrivillig barnløshet så det påvirker fruktbarheten. Det er om du spiser gluten, ikke når du er frisk fra cøliakisykdommen ved å spise glutenfri mat. Selv om du ikke reagerer akutt på gluten, så har du den autoimmune sykdomstilstanden cøliaki som fremprovoseres av gluten. Det anbefales å holde seg langt unna gluten, så du kan få anledning til å føle hvordan det er å være helt frisk.

Trond S. Halstensen, 20. mars 2019 20.04

Jeg har cøliaki og ulike andre plager, og lurer på hvordan jeg skal komme meg videre med dette?

Hei! Jeg har i en periode slitt med svimmelhet, svakhet i muskler, pustebesvær og frostrier. Har vært hos fastlegen, Volvat, på legevakta med akutte plager, men alle sier jeg har panikkangst. Men når jeg kom til psykiater mente hun at jeg burde utredes videre somatisk. Jeg ha...

Hei! Jeg har i en periode slitt med svimmelhet, svakhet i muskler, pustebesvær og frostrier. Har vært hos fastlegen, Volvat, på legevakta med akutte plager, men alle sier jeg har panikkangst. Men når jeg kom til psykiater mente hun at jeg burde utredes videre somatisk. Jeg har hatt cøliaki-diagnose siden jeg var 21 år. Jeg har også hatt endometriose, masse langvarige blødninger, og opererte ut livmoren min i fjor. Etter å ha forsøkt å gjøre research på nettet, mistenker jeg at jeg kan ha jernmangel uten anemi. Mitt ferritin-nivå er på 29. Jeg har også slitt med rastløse bein og fibromyalgi-aktige smerter, uten at jeg har fått diagnose på dette. Jeg har begynt å ta jerntilskudd på egen hånd, og dette hjelper midlertidig, men plagene kommer alltid tilbake. Har du noe tips til hvordan jeg kan komme meg videre med dette?

Silje, 19. mars 2019 16:25

En cøliakidiagnose sier egentlig bare at du nå er frisk fra din cøliakisykdom siden du spiser glutenfritt, ikke sant. Noe av det du beskriver er sammenfallende med angst indusert hyperventilasjonssyndrom, og derved noe psykiateren burde kunne ta tak i. Mange av de andre plagene dine kan være plager som man dessverre ikke kan gjøre så mye med (f. eks. restless leggs). Jeg kan nok ikke diagnostisere deg over nettet. Angst har en stor tilbøyelighet til å kapre hjernen og få deg til å fokusere på ubehaget, som forsterker ubehaget,  men dette kan psykiateren din håndtere. Den hypokondriske angst er usedvanlig flink til å gjemme seg bak kroppslige plager og fornekte sin tilstedeværelse (som angst), men dette kan man lære seg til å kontrollere. En grundig legeundersøkelse burde avsløre om det er noe alvorlig feil, og hvis det ikker er det, så må godta at det ikke er noe å engste seg for og jobbe med angsten. "Dr. Google" er en farlig og angstinduserende rådgiver, anbefales ikke.

Trond S. Halstensen, 20. mars 2019 19.40

Bør vi vente på flere cøliakisymptomer eller gå i gang med undersøkelser?

Hei. Har en jente på 8 år som har "grøtaktig avføring" som kommer i store mengder om gangen. Dette gjorde at hun fikk forsøke movicol i liten dose som barn grunnet at hun hadde noen uhell i 5-6 års alder med avføring. Siste året har hun o...

Hei. Har en jente på 8 år som har "grøtaktig avføring" som kommer i store mengder om gangen. Dette gjorde at hun fikk forsøke movicol i liten dose som barn grunnet at hun hadde noen uhell i 5-6 års alder med avføring. Siste året har hun også hatt uhell 1-2 ganger, men ikke like ofte som tidligere. Hun har klaget på magekramper 2-3 ganger i løpet av livet, men ikke noe hun har vært sterkt plaget med. I dag ble hun diagnostisert med MIH som er en mineralforstyrrelse på 6-års jekslene. Hun har vært hos tannspesialist på sykehuset som mistenker det kanskje kan dreie seg om en udiagnostisert cøliaki. Hun er en frisk og rask og blid jente ellers. Bør vi stille spm. til om vi skal gå i gang med utredning på henne, eller tenker du vi kan vente å se det an? Burde hun hatt mer symptomer før vi evt. gikk i gang med dette? Må legge til at jeg selv går gjennom en cøliaki utredning etter positiv blodprøve. At hun også har en mormor, oldemor med spm om udiagnostisert cøliaki/magesmerter. Mormoren lever i dag glutenfritt. Har bestilt time hos fastlege, men godt å høre dine tanker som har lang erfaring. Føler litt på hypokonder tendenser når jeg stiller spm. og ønsker jo helst å ikke lage unødvendig styr for henne. Samtidig vet jeg jo hvor viktig det er å ta tak i dersom det er noe. Ville du ha ventet å sett om hun fikk andre symptomer? Er det da evt noen symptomer vi kan være obs på utenom løs mage som kan gi oss ytterligere mistanker før vi starter med utredning? Mvh Mona

Mona, 20. mars 2019 10:12

Dersom hun spiser normalt med gluten så kan man godt starte med en cøliakiutredning ved å ta en blodprøve. Har hun klar økt IgA anti tTG så er det bare å gå igjennom tradisjonell cøliakiutredning. Hun er såpass stor nå at man forventer at blodprøvene hennes eventuelt inneholder de cøliaki-spesifikke autoantistoffene mot tTG. Dersom det også foreligger andre mangelstilstander som lave jernlagre/jernmangel så må man starte en utredning. At hun har fått diagnostiser MIH betyr ikke nødvendigvis at hun har udiagnostisert cøliaki, men om emaljeforandringene hennes likner de man ser ved cøliaki, så er kan det være cøliaki-assosiert  dental emaljeforstyrelse som etter likner MIH.

Trond S. Halstensen, 20. mars 2019 19.32

Kan jeg spise normalt når jeg har genet for cøliaki, men ingen aktiv cøliaki?

Hei, var hos legen og tok en blodprøve da min datter fikk påvist cøliaki. Hun venter nå på gastroskopiundersøkelse. Fikk denne meldingen fra fastlege på min blodprøve: "Du har genet som gjør at man kan få cøliaki, men du ha...

Hei, var hos legen og tok en blodprøve da min datter fikk påvist cøliaki. Hun venter nå på gastroskopiundersøkelse. Fikk denne meldingen fra fastlege på min blodprøve: "Du har genet som gjør at man kan få cøliaki, men du har ikke antistoffer, så du har ingen aktiv cøliaki nå". Mitt spørsmål er derfor om jeg kan spise normalt? Er det noe som kan utløse cøliaki? Kan tillegge at jeg sliter med løs mage etc. Mvh Herman

Herman, 19. mars 2019 07:32

Å ha genet betyr lite - det har 30% av oss! Uten antistoffer så må du anta at du ikke har cøliaki og de aller fleste med dette genet får ikke cøliaki (>85% får det ikke), så sansynligheten er ikke så stor. Spis normalt. Løs mage har mange andre årsaker enn cøliaki, hvorav IBS og FODMAP-karbohydrater har fåttt mye av skylden for hvorfor 20-30% av oss har mage-tarm plager. 

Trond S. Halstensen, 20. mars 2019 19.27

Har jeg bare fatigue som ikke har blitt bedre enda, eller kan det være noe annet?

Februar 2018 fikk jeg vite at jeg har Cøliaki. Jeg sluttet med gluten på dagen, og har ikke spist det siden. Men jeg sliter med at jeg fortsatt føler meg EKSTREMT sliten. Jeg er 24 år, men føler meg som om jeg er 70 noen ganger. Kan være slitsomt å bare t...

Februar 2018 fikk jeg vite at jeg har Cøliaki. Jeg sluttet med gluten på dagen, og har ikke spist det siden. Men jeg sliter med at jeg fortsatt føler meg EKSTREMT sliten. Jeg er 24 år, men føler meg som om jeg er 70 noen ganger. Kan være slitsomt å bare ta på seg en bukse. Men dette varierer fra dag til dag. Er dette bare fatigue som ikke har blitt bedre enda, eller kan det være noe annet? Også lurer jeg på dette med spor. Jeg fikk jo cøliaki påvist i voksen alder og har tenkt at spor ikke er SÅ nøye, med tanke på restaurantbesøk osv. Men ettersom jeg fortatt er "dødssliten" til tider. Lurer jeg på om denne uforsiktigheten kan være noe av årsaken? Tusen takk for svar!

Emilie, 18. mars 2019 08:53

Først, det kan ta tid å bli kvitt cøliakisykdommen. Ett år er ofte, men ikke alltid nok til å tilfriskne, men mange må bruke 3 år eller lengere før de føler seg "normale".  Det kan bare være etterslep av din aktive cøliaki og du bør unngå "spor av" på resturanter som jeg antar kan være mer en bare spor av gluten. I tillegg har du økt risiko for andre autoimmune sykdommer og om fastlegen din ikke har undersøkt deg allerede så bør du få stoffskiftet undersøkt så du ikke går med et suboptimalt /lavt stoffskifte i tillegg. Jeg antar som en selvfølge at alle eventuelle mangeltilstander du hadde ved diagnosetidspunktet er rettet opp (f. eks. jernmangel). Dernest, vær strikt glutenfri, ikke ta noen sjanser på "spor av" på resturanter, eller andre steder, ikke i den fasen du er nå. Det meste av det vi spiser er glutenfritt uansett, "så holde din sti ren". Så får vi anta at dette ordner seg etterhvert.

Trond S. Halstensen, 20. mars 2019 19.14

Non-cøliakisk glutenintoleranse og grunnstønad

Hei! Jeg har non-cøliakisk glutenintoleranse og det skal nå vurderes om jeg fortsatt har behov for grunnstønad. I brevet jeg har fått fra nav står det til at jeg må vise til "ekstrautgifter du har til fordyret kosthold på grunn av non-cøliaki gluten...

Hei! Jeg har non-cøliakisk glutenintoleranse og det skal nå vurderes om jeg fortsatt har behov for grunnstønad. I brevet jeg har fått fra nav står det til at jeg må vise til "ekstrautgifter du har til fordyret kosthold på grunn av non-cøliaki glutenintoleranse." Stemmer dette? Jeg synes å huske at dette ikke er nødvendig ettersom man ved denne diagnosen opererer etter satser. Er det eventuelt noe jeg kan vise til her; paragrafer eller noe annet? Tusen takk for all hjelp! Hilsen Helene

Helene, 17. mars 2019 12:59

Hoveproblemet nå er litt anderledes enn å dokumentere utgiftene. Alle med NCGS skal rutinemessig måtte ha en fornyet legeerklæring at de fortsatt trenger en glutenfri kost. Men problemet er at forskning har funnet ut at de som har denne tilstanden, ikke reagerer på gluten i hvetemelet, men noe annet. Det betyr at man ikke trenger en glutenfri kost (som har fast takst slik de med cøliaki får), men en hvetefri kost (som i praksis er en glutenfri kost uten hvetestivelse). NAV sliter nå med selve begrepet ikke-cøliakisk glutensensitivitet, siden det ikke er gluten man reagerer på. Man har begynt å kalle dette ikke-cøliakisk hvetesensitivitet (non-celiac wheat sensitivity NCWS), men man vet ikke helt hva det er i hvetemelet disse reagerer på. Det kan være innholdet av FODMAP-karbohydratene "Fruktaner" og da blir reaksjonen en variant av IBS/tykktarmskatar, eller det kan være reaksjoner på andre proteiner i hvetemelet som beskrevet gjennom forskningen (som f.eks proteinet Amylase Trypsin Inhibitor, ATI). Vi sliter med å dokumentere tilstanden, NAV pleier å foreslå blindet (gluten) provokasjon, men det er det ingen som gjør og ikke fungerer det da det ikke er gluten som driver tilstanden. Så på sett og vis må vi alle starte fra begynnelsen med å skifte navn på tilstanden, ny spesialist legeerklæring og ny diskusjon/rettsak med NAV. De fleste får nå avslag på grunnstønadsfornyelse/søknad for denne tilstanden da NAV elegant sier at diagnosen ikke er alment medisinsk akseptert og/eller ikke er objektivt påvisbar, og at forskning har vist at det ikke er gluten man reagerer på. Vi vet ikke helt hva vi skal gjøre.

Trond S. Halstensen, 20. mars 2019 18.55

Vet du om det går ann å kjøpe en bok som heter Den glutenfrie bakeskolen - oppskrifter og tips?

Hei Vet du om det går ann å kjøpe en bok som heter Den glutenfrie bakeskolen - oppskrifter og tips? ...

Hei Vet du om det går ann å kjøpe en bok som heter Den glutenfrie bakeskolen - oppskrifter og tips?

Stine, 16. mars 2019 22:41

Det finnes nok andre der ute som har bedre greie på hvilke bøker som er gode på glutenfrie oppskrifter. Prøv å google det så får du mange kommentarer og anbefalinger inkludert boken: "Glutenfri matglede"

 

(Kommentar fra sekretariatet: https://ncf.no/mat-oppskrifter/oppskriftshefter )

Trond S. Halstensen, 20. mars 2019 18.54

Testet negativt for et år siden, men bør jeg gjøre det igjen?

For et år siden svelgte jeg slangen. Legen hadde mistanke om at jeg hadde cøliaki. Prøven viste at jeg ikke hadde det. Legen min sier at blodprøven viser nå enda høyere verdier. Jeg selv tviler på at jeg har cøliaki. Ingen andre har det i familien...

For et år siden svelgte jeg slangen. Legen hadde mistanke om at jeg hadde cøliaki. Prøven viste at jeg ikke hadde det. Legen min sier at blodprøven viser nå enda høyere verdier. Jeg selv tviler på at jeg har cøliaki. Ingen andre har det i familien. Alle andre prøver viser at jeg er frisk. Jeg tenker at hvis jeg har cøliaki ville blodrøver vise at jeg manglet f.eks B-13 og andre viktige vitaminer. I min familie er det benskjørhet. Jeg tar derfor Calcigran Forte og er fysisk aktiv. Jeg synes det var veldig ubehagelig å svelge slangen og har ikke lyst å gjøre det igjen, spesielt når jeg er veldig i tvil om at jeg har cøkiaki. Nå når jeg spiser mye hvitt mel, har jeg en del luft i magen. Jeg har prøvd ut surdeigsbrød og synes jeg tåler det bedre. Jeg spiser frukt, men helst ikke eple og drikker lite juice. Har lest en del om lav FODMAP. Jeg har fylt 60 år og det er vel sjeldent noen får cøliaki så sent i livet. Har du et råd om hva jeg bør gjøre? Jeg har som sagt ikke lyst å svelge slangen unødvendig...

Anita, 15. mars 2019 22:14

Fint du ikke har begynt å spise glutenfritt før man har konkludert med om du har eller ikke har cøliaki. Det er endel blodprøver man bruker for å stille cøliakidiagnosen hvor IgA-antistoffer mot transglutaminase-2 (tTG/TG2) er den mest cøliaki-spesifikke. Når du får økende nivåer av slike autoantistoffer (?) så forstår jeg godt at legen din vil at du tar en ny gastroskopi med en ny tynntarmsbiopsi (og jeg ville anbefalt deg å spise masse mere hvetemelbasert mat i tiden frem til den nye biopsien for å fremprovisere så mye endringer i tynntarmen som mulig). Du kan utmerket godt ha cøliaki/få cøliaki i godt voksen alder. Faktisk er det mange som får diagnosen i godt voksen alder og mange av disse har nok vært cøliakisyke hele livet uten å vite om det. Vi har lite B-vitamin mangler i Norge, vanligst ved ubehandlet cøliaki er jernmangel, men det igjen er avhengig av kost og event. menstruasjonsblødning. Mitt råd er: svelg slangen men spis så mye hvetemel basert mat du bare kan (gjør deg selv så cøliakisyk du kan ved å spise mye spagetti/boller/kaker/brød/pizza etc.). Viser det seg at du har cøliaki, så venter det ofte en helt annen verden med mye mer energi på glutenfri kost.

Trond S. Halstensen, 20. mars 2019 18.46

Er det normalt å føle seg kvalm når man begynner på nytt kosthold?

Hei :) Jeg fikk cøliaki 1. mars 2019 og etter dette har jeg gått på total glutenfri kost, men drikker melk og spiser glutenfri havre. Etter jeg begynte på det nye kostholdet har jeg slitt med magesmerter, og har ikke hatt så vondt tidligere. Er det normalt å...

Hei :) Jeg fikk cøliaki 1. mars 2019 og etter dette har jeg gått på total glutenfri kost, men drikker melk og spiser glutenfri havre. Etter jeg begynte på det nye kostholdet har jeg slitt med magesmerter, og har ikke hatt så vondt tidligere. Er det normalt å føle seg kvalm når man begynner på nytt kosthold? Bør jeg kutte ut havre og melk og i så fall hvor lenge? Begge mine barn har også fått diagnosen. De har i 2019 vært mye syk, noe vi har trodd var omgangssyke. 5 runder har de hatt hver siden jula 2018. Takk for svar.

Silje , 15. mars 2019 20:06

Det er vanskelig, om ikke umulig, å diagnostisere deg / dere over nettet, så jeg må nesten svare dere i generelle vendinger. GFD kan inneholde mange nye produkter somman kan reagere (allergisk) på, inkludert havre. Det er kjempefint om man tåler havre, men ikke alle gjør det. I tillegg har vi mange som sliter med de ikke-absorberbare karbohydratene såkalte FODMAP, og derved har IBS (irritabel tykktarmskatar) plager som forstoppelse/diare perioder med eller uten mageknip-smerter i tillegg (Da må man redusere mengden FODMAP-karbohydrater i kosten). Noen mage-tarm virus kommer seg inn i cellen via overflatemolekyler som kun modne tarmceller har. Cøliaki fører til at overflatecellene gror raskere så de ikke er så modne og derved mangler de mange av disse oveflatemolekylene som viruset benytter. Man har spekulert i om ubehandlet cøliaki kunne beskytte mot slike mage-tarm vira siden tarmen da er dekket av umodne tarmoverflateceller som viruset ikke kan kommer seg inn i. Derved kunne cøliaki til en viss grad beskytte mot slike diare-vira. Dette er kun en hypotese, men ville kunne forklare hvorfor dere fikk alle omgangssykevirusene når tarmen tilhelet på GFD, om det er det som skjedde.

Trond S. Halstensen, 20. mars 2019 18.27

Kan plagene mine ses i sammenheng med cøliakien?

Fikk diagnosen i mai i fjor som 52-åring, etter flere år med en ødeleggende trøtthet som symptom, ingen mistanke om cøliaki. Etter trøtthetsbrudd i et fotblad ble jeg henvist til beinmåling, fikk dårlig skår, ca 30 % ned på r&oslas...

Fikk diagnosen i mai i fjor som 52-åring, etter flere år med en ødeleggende trøtthet som symptom, ingen mistanke om cøliaki. Etter trøtthetsbrudd i et fotblad ble jeg henvist til beinmåling, fikk dårlig skår, ca 30 % ned på rød sone. Deretter ble.pr, IgA >250,0 og gastroskopi. Jeg sliter pr i dag med psyken, det gjorde jeg også før diagnosen ble stilt. Er mye lei meg. Jeg er fremdeles uvanlig trøtt, har ingen energi igjen etter jobb, sovner så snart jeg setter meg ned. Hukommelsen min er lik null, skummelt siden jeg jobber som hjelpepleier og det er mye å huske og rapportere i løpet av arb.dagen. Tenker ofte at jeg har en demensdiagnose, har ikke tatt dette til fastlegen. Kan dette ses i sammenheng med cøliakien? Er det noen prøver/tester du kan anbefale meg å ta? Var på ett foredrag du hadde i oktober i Bergen, de bildene du viste fram av barnet og ungdommen er mye lik bilder av meg fra samme alder, tynne armer og kulemage som småjenter og lyktestolpe som ungdom. Skremmende å tenke på at en kan gå så lenge før en får en diagnose.

Wenche, 15. mars 2019 17:53

Dersom du har vært cøliakisyk det meste av ditt liv, så vil det ta tid før du blir frisk fra din cøliaki, ett år på GFD er ofte ikke nok, vent i det mintse 3 år  før du kan forvente å bli kvitt sykdommen (som langsomt forsvinner). I tillegg har du økt risiko for annen autoimmun sykdom, og her tenker jeg du må få undersøkt stoffskiftet ditt. Mulig har legen din allerede gjordt det, men spør om det så du ikke går rundt med et lavt stoffskifte i tillegg. 

Ja, det er skremmende at man kan gå hele livet med udiagnostisert cøliaki og ha store uspesifikke plager uten at noen tenker på cøliaki fordi man ikke har mage-tarmproblemer. Jeg håper du kommer deg og blir frisk.

Trond S. Halstensen, 20. mars 2019 18.13

Er det ingen andre måter å få avklart diagnosen på enn gastroskopi?

Min sønn på 19 år har testet positivt på glutenallergi ved diverse blodprøver. Fastlegen sier pasienten må ta gastroskopi for å avgjøre cøliaki eller ikke. Dette blir for vanskelig for pasienten grunnet psykiske vansker (også narkose), ...

Min sønn på 19 år har testet positivt på glutenallergi ved diverse blodprøver. Fastlegen sier pasienten må ta gastroskopi for å avgjøre cøliaki eller ikke. Dette blir for vanskelig for pasienten grunnet psykiske vansker (også narkose), må det virkelig foretas gastroskopi ved tydelige blodprøver? Andre måter å få avklart diagnosen på?

Vibeke, 15. mars 2019 11:12

I utgangspunktet må en cøliakidiagnose hos en voksen (>18 år) bekreftes med tynntarmsbiopsi for at NAV vil godta diagnosen og gi sønnen din grunnstønad. Det er mulig å søke om grunnstønad uten en tynntarmsbiopsi, men da må det begrunnes nøye og det må foreligge uttalelse fra psykiatrisk spesialist hvorfor man ikke kan gjennomføre en tynntarmsbiopsi i narkose. Det er opp til det lokale NAV kontor å ta den avggjørelsen, men det skal nok mye psykiatri til for at man kan unngå en gastroskopi i narkose hos en 19 år gml gutt. Cøliaki er en livslang diagnose som fordrer glutenfri kost resten av livet. Den diagnosen bør være sikker før man begynner på diet. Jeg vil nok anbefale at man forsøker i det lengste å gjennomføre en undersøkelse, og dersom man allerede har blitt tilbudt narkose så har de tatt hensyn til hans psykiske problem(er). NAV er dessverre notorisk vanskelige og avviser glatt en slik søknad om ikke alle diagnostiske krav er på plass.

Trond S. Halstensen, 20. mars 2019 18.06

Spørsmål om diagnostisering av DH

Hei. For ca 20 år siden, da barna mine var små, slet jeg mye med utslett på hendene. Det var små blemmer under huden, som klødde intenst og ga en stikkende og brennende følelse. Blemmene sprakk opp og ble til åpne sår. Fikk diagnosen "husmorhend...

Hei. For ca 20 år siden, da barna mine var små, slet jeg mye med utslett på hendene. Det var små blemmer under huden, som klødde intenst og ga en stikkende og brennende følelse. Blemmene sprakk opp og ble til åpne sår. Fikk diagnosen "husmorhender" pga mye håndvask. Det ble ikke tatt noen prøver. Kom nettopp over bilder av DH på nettet, og kjenner igjen mitt utslett. For 10 år siden testet jeg positivt på HLA-DQ8. Kan jeg ha DH med bare dette ene genet? Har ikke hatt disse blemmene på mange år, men har konstant eksem på hendene, og har alltid hatt veldig lav blodprosent. Nærmer meg 50 nå, og har hatt store problemer med fordøyelsen de siste 5 årene. Kan glutenintoleranse eller allergi bekreftes ved blodprøver? Hva er forskjellen på HQ2 og HQ8? Gir de forskjellige symptomer? Har ingen med kjent cøliaki i familien, men flere har andre autoimmune sykdommer. Takk for svar.

Katrine, 14. mars 2019 16:31

Ja, du kan godt ha (hatt) DH og eventuelt også cøliaki (1/3 av de med DH har ikke syk tarm (har ikke cøliaki)). HLA-DQ8 eller HLA-DQ2.5 er en nødvendig, men ikke tilstrekkelig forutsetning for å få/ha DH og/eller cøliaki, men de fleste med disse vevstypene får ikke cøliaki/DH. Dersom du spiser glutenholdig mat og anemien din skyldes en udiagnostisert cøliaki så vil den oftest vises på blodprøver (økning av IgA antistoffer mot cøliakiautoantigenet tTG) og diagnostiseres ved tynntarmsbiopsi (cøliaki) og/eller hudbiopsi (DH). Ta kontakt med legen din så får du avklart dette.

Trond S. Halstensen, 20. mars 2019 17.58

  • Kategorier:
  • DH

Kan jeg som har cøliaki bruke samme toastjern/brødrister som de andre i familien?

Hei, jeg bare lurer på noe så simpelt som om jeg som har cøliaki kan bruke samme toastjern/brødrister som de andre i familien? På forhånd takk for svar. ...

Hei, jeg bare lurer på noe så simpelt som om jeg som har cøliaki kan bruke samme toastjern/brødrister som de andre i familien? På forhånd takk for svar.

Sven Erik, 9. mars 2019 09:51

Det spørs litt om hvor grisete toasteren er. Dunk ned eventuelle fastbrente smuler, så burde det gå greit.

Trond S. Halstensen, 13. mars 2019 19.46

Hvorfor er det så viktig å ikke få i seg smuler av gluten?

Hei. Jeg har nylig startet med glutenfri diett etter å ha fått påvist cøliaki. Jeg lurer på hvorfor det er så viktig å ikke få i seg smuler av gluten ved såkalt kontaminering av mat. Hva er forskjellen på det og å spise matvarer med ...

Hei. Jeg har nylig startet med glutenfri diett etter å ha fått påvist cøliaki. Jeg lurer på hvorfor det er så viktig å ikke få i seg smuler av gluten ved såkalt kontaminering av mat. Hva er forskjellen på det og å spise matvarer med "spor av gluten"? Vil ikke mengden være såpass lav at det nesten går for det samme?

Elisabeth, 10. mars 2019 21:48

Spor av er oftest <100 mg gluten pr. kg mat, altså veldig lite og innenfor grensen for "lav-gluten". Synlige brødsmuler bør man børste bort fra bordet/skjærefjølen/fjerne fra smørret/ta smør fra annet sted, men noen blir nesten overforsiktige og gjør vel mye ut av det (egne skjærebrett, vaske kniver, egne skuffer etc.). Livet skal leves og det er stor individuell variasjon i hvor mye gluten-forurensning den enkelte tåler. Smuler kan være så mangt, men fjernes de synlige smulene så bør det gå greit.

Trond S. Halstensen, 13. mars 2019 19.41

Tror du at 7 år uten jod kan være årsaken til at jeg endte opp med Graves?

Hei. Jeg har cøliaki, DH og Graves. DH siden 1987, da var jeg 15. Cøliaki diagnostisert i 1993. Glutenfri diett siden da, og en tid med Dapson og jodfri diett i 7 år. Gjeninnførte deretter jod og spiser i dag fisk ca 3 gg i uka uten problem. Så til Graves; har h&osla...

Hei. Jeg har cøliaki, DH og Graves. DH siden 1987, da var jeg 15. Cøliaki diagnostisert i 1993. Glutenfri diett siden da, og en tid med Dapson og jodfri diett i 7 år. Gjeninnførte deretter jod og spiser i dag fisk ca 3 gg i uka uten problem. Så til Graves; har høyt stoffskifte hvert 4. år. Har gått på NeoMercazol og Levaxin ca 1,5 år, så frisk i 2,5 år før det er «på han igjen». Har hatt tre runder nå. Neste gang skal stoffskiftet «slås ut» med radioaktivt jod. Er det lurt/bra for meg som har DH? Eller betyr det ikke noe siden jeg tåler vanlig inntak av jod nå? Er redd disse dosene er så sterke at jeg kan få plager av min DH igjen. Tror du at 7 år uten jod kan være årsaken til at jeg endte opp med Graves?

Anette, 8. mars 2019 23:48

Graves er en autoimmun sykdom hvor man lager auto-antistoffer mot "styringsreseptoren" på kjertlene (TSH-reseptoren). Disse antistoffene stimulerer tyroidea til å lage og skille ut mye mer hormon enn det du skal, styringskontrollen er opphevet. Det er neppe den jodfrie dietten som har gitt deg Graves, det er nok heller din tendens til å få autoimmune sykdommer som har gitt deg Graves. Det er helt greit at de slår ut tyroidea med radioaktiv jod, da blir du kvitt problemet og kan klare deg med hormontabletter.

Trond S. Halstensen, 13. mars 2019 19.32

Sliter med kronisk utmattelse etter 3 år på glutenfri kost

Jeg fikk cøliaki sent i 2016. Jeg hadde ikke vekttap og heller ikke diare, men jeg hadde sterke magesmerter og utmattelse. Nå har jeg gått på glutenfri kost siden, og er enda ikke bedre. Jeg har sluttet å spise alt som inneholder gluten samt hvetestivelse som er g...

Jeg fikk cøliaki sent i 2016. Jeg hadde ikke vekttap og heller ikke diare, men jeg hadde sterke magesmerter og utmattelse. Nå har jeg gått på glutenfri kost siden, og er enda ikke bedre. Jeg har sluttet å spise alt som inneholder gluten samt hvetestivelse som er glutenfri (under 20mg). Dette fordi jeg reagerte på det. Jeg har også sluttet med vanlig tannkrem og shampoo. Alle typer form for ting jeg ikke aner hva inneholder og gått over til glutenfri! Enda etter nesten 3 år sliten jeg med kronisk utmattelse. Vært hos 2 revmatologer og de sier det er fatigue. I tilegg har jeg vært hos nevrolog som beskriver mitt problem som fatigue. Fikk diagnosen ME av Gunnar Aasen pga muskelsmerter, leddsmerter, ryggsmerter osv osv. Nav godtar ikke Gunnar så jeg skal nå bli sendt til enda en ME-spesialist. Enda etter 3 år sliter jeg med denne kroniske utmattelsen og jeg skal fortelle at det er mitt største problem. Jeg er så utmattet at jeg ikke klarer å gjøre stort. Jeg hadde flere steder i tarmen hvor det var betent (mash grad 3b). Jeg sier JA til mere forskning angående cøliaki. Jente 20 år

Amanda, 7. mars 2019 16:58

Etter 3 år på streng glutenfri kost burde du ha blitt bedre av din utmattelse om cøliakien var ansvarlig for plagene. Jeg antar du har vært til etterkontroll å fått bekreftet at tarmen har normalisert seg og at cøliakisykdommen er innaktiv (?). ME'en din kan ha en helt annen årsak, men du er nå under utredning. Er de sterke magesmertene blitt bort? eller har du i tillegg en irritabel tykktarmkatar (IBS) som forklarer hvorfor du ikke tåler hvetestivelse. 

Trond S. Halstensen, 13. mars 2019 19.27

Kan jeg spise stoffet E415 når jeg har cøliaki?

Jeg har nylig blitt diagnostisert med cøliaki og leser derfor nøye på innholdsfortegnelsen på produkter. Jeg har forstått at E415 er gluten. Hvordan kan det ha seg at en gluten- og laktosefri leverpostei inneholder E415? Kan jeg spise den? Ser også at forskjelli...

Jeg har nylig blitt diagnostisert med cøliaki og leser derfor nøye på innholdsfortegnelsen på produkter. Jeg har forstått at E415 er gluten. Hvordan kan det ha seg at en gluten- og laktosefri leverpostei inneholder E415? Kan jeg spise den? Ser også at forskjellige sildetyper også inneholder E415. På forhånd takk. Mvh Helga

Helga, 7. mars 2019 15:46

Nei, gluten har ikke noe E-nummer. Gluten er gluten og i innholdsbetegnelsen skal det stå at produktet inneholder gluten (hvetemel).

E145 er Xanthan gummi  (https://en.wikipedia.org/wiki/Xanthan_gum)

Trond S. Halstensen, 13. mars 2019 19.24

Jeg fikk diagnosen cøliaki for et par uker siden og lurer på hvordan det er å venne seg til det

Jeg fikk diagnosen cøliaki for et par uker siden og jeg lurer på hvordan det er å venne seg til det? Jeg er nesten bekymret, men jeg føler jeg ikke burde være det. Men er det 'lett' å venne seg til dette? Med vennlig hilsen Mathias, 18 år. ...

Jeg fikk diagnosen cøliaki for et par uker siden og jeg lurer på hvordan det er å venne seg til det? Jeg er nesten bekymret, men jeg føler jeg ikke burde være det. Men er det 'lett' å venne seg til dette? Med vennlig hilsen Mathias, 18 år.

Mathias, 7. mars 2019 11:17

Stor forskjell på hvordan man venner seg til en glutenfri hverdag. Det er MYE lettere i dag enn tidligere, glutenfrie prosukter er det mange av, inkludert øl og pizza, så du venner deg nok til det. Men det kan nok oppfattes som noe herk innimellom når andre glemmer at du ikke tåler gluten og bare serverer glutenholdig mat, men det går greit for de aller aller fleste. Meld deg inn i NCF og bli med på noen samlinger i ditt nærmiljø så treffer du andre som har vært i den situasjonen du er nå og som kan gi deg gode tips.

Trond S. Halstensen, 13. mars 2019 19.23

Er det av klinisk betydning å diagnostisere DH dersom man uansett har en sikker cøliaki og spiser glutenfritt?

Hei, Har hatt atopisk eksem som liten. Siste året i tillegg flere episoder med intenst kløende vesikler på fingre, et par om gangen. Ligner herpesvesikler, men kommer på forskjellige steder på hendene hver gang, og ikke så mange i gruppe som man typisk ser ved HS...

Hei, Har hatt atopisk eksem som liten. Siste året i tillegg flere episoder med intenst kløende vesikler på fingre, et par om gangen. Ligner herpesvesikler, men kommer på forskjellige steder på hendene hver gang, og ikke så mange i gruppe som man typisk ser ved HSV. Får også små inflammerte kuler med sentrale vesikler i huden på strekkskader av underarmer og på rygg. Fikk cøliakidiagnose for 3 måneder siden etter utredning grunnet vekttap. Er det av klinisk betydning å diagnostisere DH dersom man uansett har en sikker cøliaki og spiser glutenfritt?

Ingelinn, 07. mars 2019 08:17

Dersom vesiclene blir for plagsomme kan du ta det opp med legen din da det finnes god behandling for DH utbrudd (særlig kløen kan være ille). Men, som du påpeker, den glutenfrie kosten vil gjøre deg frisk fra cøliakien og fra en eventuell DH, så det har ikke så stor praktisk betydning. Mange med DH er veldig følsom for jod-holdig mat (saltvannsfisk, meieriprodukter) og kan få utbrudd av det. I tillegg er mange med DH veldig følsomme for gluten. Om dette ikke roer seg ned om du behandler det som om det var DH så må du ta det opp med legen din og få det utredet, eventuelt få en henvisning til en hudlege.

Trond S. Halstensen, 13. mars 2019 19.15

De med laktoseintoleranse tåler inntil 2 dl laktose i døgnet - hvor mye er egentlig dette?

Hei! Jeg har primær laktoseintoleranse i tillegg til cøliaki, og blir veldig dårlig dersom jeg får i meg laktose. Men så har jeg lest et sted at folk med laktoseintoleranse faktisk tåler litt laktose, opptil 2 dl i døgnet. Men hvor mye er egentlig dette?&n...

Hei! Jeg har primær laktoseintoleranse i tillegg til cøliaki, og blir veldig dårlig dersom jeg får i meg laktose. Men så har jeg lest et sted at folk med laktoseintoleranse faktisk tåler litt laktose, opptil 2 dl i døgnet. Men hvor mye er egentlig dette? Og hvilke laktoseprodukter må man passe seg for, som typisk inneholder mye laktose? Jeg har også lyst til å kjøpe meg produkter fra Klæbu håndbakeri, men alle disse inneholder melk i form av skummetmelkpulver etc. Men det står ikke hvor mye melkepulver som inngår i ingredienslisten. Kan jeg feks spise slike produkter uten å bli dårlig tror du?

Silje, 13. mars 2019 16:12

Dersom man har en ren laktoseintoleranse så pleier de aller fleste å tåle et lite glass melk (2 dl), men dersom man også reagerer på melkeproteinene så kan man sikkert ikke tåle såpass lite. Melkepulver inneholder laktose så du får nesten spørre Klæbu håndbakeri om hvor mye det er. Det finnes også laktase-enzymet å få kjøpt (også på apoteket) som hjelper til med å bryte ned laktosen i melkeprodukter, muligens du burde teste det ut og se om det gjør at du trygt kan spise produkter fra Klæbu håndbakeri.

Trond S. Halstensen, 13. mars 2019 19.09

Klikk på logoene for mer info