Arkiv

Resultat: (1000) viser 521 - 540

Stemmer det at jeg har lite sannsynlig aktiv cøliaki?

Hei. Jeg har både HLA DQ2 og DQ8 positive men igA [1 og IgG er 3. På kommentar står at det er litte sansynligvis på aktiv cøliaki. Må jeg gå videre til en spesialist eller det er nok med den resultatet. ...

Hei. Jeg har både HLA DQ2 og DQ8 positive men igA [1 og IgG er 3. På kommentar står at det er litte sansynligvis på aktiv cøliaki. Må jeg gå videre til en spesialist eller det er nok med den resultatet.

Aleksandra, 18. april 2023 20:48

Dersom du spiser nok gluten (minimum 2 brødskiver pr dag) og har gjordt det lenge nok (minimum 6 uker), så burde autoantistoffverdiene (tTG-IgA ) og IgG-antistoffverdiene mot deamidert gliadinpeptider (DGP-IgG) har vært forhøyet (noe de ikke er). Det å ha disse vevstypegenene er svært vanlig da ca 25-30% av oss har det og mer enn 90% av de med disse genene får ikke eller har ikke cøliaki. 

Trond S. Halstensen, 19. april 2023 19.54

Tåler jeg Prolia injeksjon mot beskjørhet når jeg har cøliaki?

Hei Jeg er av de som har fått redusert beintetthet pga. cøliaki, samt at jeg har gått på kortison-preparat de siste ca 2,5 år. Har dere noen svar på om Prolia injeksjon med virkestoffet denosumab er for tøft for personer med cøliaki mht mer sensible...

Hei Jeg er av de som har fått redusert beintetthet pga. cøliaki, samt at jeg har gått på kortison-preparat de siste ca 2,5 år. Har dere noen svar på om Prolia injeksjon med virkestoffet denosumab er for tøft for personer med cøliaki mht mer sensible tarm? På forhånd takk for svar.

Ina, Tromsø, 18. april 2023 20:55

Nå har jeg ikke alle dataene, og vet ikke hvor cøliakisyk du er nå (hvor lenge har du spist GFD), hvor gammel er du etc.

Men prinsippielt så tåler du denne behandlingen for osteoporose, men du må bruke kalsium og vitamin D-tilskudd da behandlingen kan gi lave kalsium-verdier i blodet.

Trond S. Halstensen, 19. april 2023 19.46

Kan dette utslettet være dermatitis herpetiformis?

Hei! Min datter på 6 år har gått på glutenfritt i ca. 2 år pga. plager med mage/tarm og utslag på allergiprøver på hvete/rug/bygg osv. Nå har vi innført gluten igjen, og hun har ingen plager med magen lenger. Etter gradvis innf&oslas...

Hei! Min datter på 6 år har gått på glutenfritt i ca. 2 år pga. plager med mage/tarm og utslag på allergiprøver på hvete/rug/bygg osv. Nå har vi innført gluten igjen, og hun har ingen plager med magen lenger. Etter gradvis innføring i ca. 4-6 uker får hun nå utslett i rumpeområdet. Det er enkeltprikker som klør intenst. Kortison hjelper ikke. Aurax hjelper litt. Prikkene har nå vart i ca. 2 uker, og det kommer stadig flere med 2-3 cm mellomrom. Rødt område rundt, det går etterhvert hull på prikkene. Ser ut som at det er litt hvitt i midten. Vi lurer nå på om det kan være dermatitis herpetiformis? Og hvordan går vi frem for å finne ut av dette? Kan vi be fastlegen om å få prøve Dapson? Vi har tatt blodprøve på cøliki nå når hun hadde utslettet, men jeg er redd den ikke vil slå ut, siden hun har spist gluten så kort tid? Hun har genet for cøliaki. Prikkene sprer seg. Kan vi bare begynne på glutenfritt igjen for å se om dem forsvinner? Det haster litt med å finne ut av dette og hun kan jo ikke gå med disse prikkene i ukesvis for å eventuelt ta en vevsprøve? Det påvirker søvnen og dagen svært negativt. Er det noe annet vi kan smøre på en Eurax? Eller er det noe annet det kan være? Vi synes det var spesielt at det kom få uker etter innføring av mye gluten.

LIS, 18. april 2023 20:21

DH har rumpeballene som et av sine typiske områder, men kløen pleier å være så intens at det nesten aldri sees hele småblemmer, de klores opp så fort de dukker opp (om man kommer til). Hun har spist glutenfritt pga. en klassisk IgE-mediert hvete/rug/bygg allergi(?), som hun nå har vokst av seg(?). En hudlege vil kunne vurdere om utslette ser ut som DH og eventuelt tatt vevsprøve fra utslettet og fra normal hud (liten "stansebiopsi" i lokalbedøvelse). Den siste skal da til direkte immunhistokjemisk på visning av IgA i hudens "papillespisser". Men DH pleier å utvikle seg langsomt på glutenholdig diett (og det tar lang tid å bli frisk på glutenfri diett). Så jeg synes det er kort tid med 4-6 ukers glutenspising for å utvikle en DH, så mye mulig dette er noe annet. Man vil nok ikke starte med Dapson behandling uten dokumentert diagnose, særlig ikke hos et barn. Kraftige steroidkremer (grad III eller mer) kan avhjelpe kløen (men gjør ingenting med selve utslettet). 

Trond S. Halstensen, 19. april 2023 19.24

Kan man fortsatt føle seg utmattet etter 2,5 år på glutenfri kost

Kan man føle total utmattelse selv om man har gått på glutenfri kost i 2,5 år. Jeg er 72 år og har nok hatt cøliaki lenge. ...

Kan man føle total utmattelse selv om man har gått på glutenfri kost i 2,5 år. Jeg er 72 år og har nok hatt cøliaki lenge.

Liv, 18. april 2023 11:12

Ja, men det kan også være andre årsaker til din utmattelse, så jeg ville gått til legen og bedt om en utredning som antar at dette IKKE skyldes cøliakien, men noe annet.

Trond S. Halstensen, 19. april 2023 19.17

Bør jeg ta B12-sprøyte hvis tarmen ikke er frisk nok til å ta opp vitaminer?

Jeg fikk påvist cøliaki i 2022 og har vært på 100% glutenfri kost i litt over ett år nå (hadde Marsh 3c). Tok for en måneds tid siden en blodprøve som viste at jeg har B12-mangel (ikke på selve S-Vitamin B12-testen, men ved forhøyede ver...

Jeg fikk påvist cøliaki i 2022 og har vært på 100% glutenfri kost i litt over ett år nå (hadde Marsh 3c). Tok for en måneds tid siden en blodprøve som viste at jeg har B12-mangel (ikke på selve S-Vitamin B12-testen, men ved forhøyede verdier av S-Ferritin, S-Jern, S-Transferrinmetning og S-Metylmalonsyre). Syntes dette stemte godt med de symptomene som var grunnen til at jeg tok blodprøven (mer trøtt og sliten enn vanlig, periodevis prikking i fingre de siste månedene, periodevis oppblåsthet - i grunn mange av de samme symptomene som fikk meg til å sjekke meg for cøliaki). Fikk B-vitaminpiller på resept av legen. Har brukt dem en måned, og jeg er usikker på om jeg er frisk nok i tarmen til at jeg tar opp pillene slik jeg skal, eller om jeg burde ta injeksjoner med sprøyter i stedet. Spurte legen om ny blodprøve, men fikk bare utskrevet resept på sprøyter i stedet... Blir litt usikker på dette. Vet jo at det kan ta noen år før tarmen er "helt bra" igjen, men er den bra nok etter ett år på glutenfri kost til å ta opp vitaminer på vanlig måte (i dette tilfellet gjennom pillene), eller tror du det er mest hensiktsmessig å ta sprøyter uansett?

Håkon, 17. april 2023 22:47

Vitamin B12 mangel gir økning av S-Metylmalonsyre, men skal ikke påvirke jernstatusen din. B12 kommer gjennom animalsk kost, og sliter man med absorbsjonen så er det sprøyter som gjelder. Det er nokså vanlig for cøliakere å ha B12-mangel, selv de som spiser GF. Jeg anbefaler deg å ta sprøyter, så sliper du å tenke på mulig absorbsjonsproblemer (B12 har litt komplisert absorbsjon vi B12-bindende faktor som lages i magesekken til absorbsjon i siste del av tynntarmen). Som voksen-diagnostisert cøliaker så tar det tid å bli frisk fra sin cøliaki, ofte forbausende lang tid (3-5 år på GFD før man er klinisk frisk, ennå lengre før tarmen er helt frisk).

Trond S. Halstensen, 19. april 2023 19.00

Dobbeltfermentert soyasaus, 17. april 2023 08:30

Hei. Lurer på om jeg med cøliaki kan spise denne retten fra Fjordland? Den inneholder soyasaus med hvete, men soyasausen er dobbeltfermetert. Betyr det da at den er uten gluten? https://www.fjordland.no/vegetar/vegetar-thaigryte-med-jasminris ...

Hei. Lurer på om jeg med cøliaki kan spise denne retten fra Fjordland? Den inneholder soyasaus med hvete, men soyasausen er dobbeltfermetert. Betyr det da at den er uten gluten? https://www.fjordland.no/vegetar/vegetar-thaigryte-med-jasminris

Dobbeltfermentert soyasaus, 17. april 2023 08:30

Soyabønnene er fermentert, men slik innholdbetegnelsen er, så kan det virke som om hvetemelet er bruk som fortykkelsesmiddel og da er jeg usikker på om hveten har vært igjennom fermenteringen eller tilsatt etterpå. De sier selv at den inneholder gluten,  så mitt råd er å styre unna, ikke bruk den.

 

 

Trond S. Halstensen, 19. april 2023 18.52

Hvordan tar man biopsi av huden for å diagnostisere Dermatitis herpetiformis?

Hei! Jeg har de siste to månedene hatt et sterkt kløende utslett på hender, rygg og lår. Det er blemmeaktig og oppstår i klynger. Jeg var hos hudlege og han mente dette var dermatitis herpetiformis, men han mente at han ikke kunne ta biopsi fordi det ikke var noen bl&a...

Hei! Jeg har de siste to månedene hatt et sterkt kløende utslett på hender, rygg og lår. Det er blemmeaktig og oppstår i klynger. Jeg var hos hudlege og han mente dette var dermatitis herpetiformis, men han mente at han ikke kunne ta biopsi fordi det ikke var noen blærer å ta biopsi av. Jeg fikk imidlertid ovixan som jeg skulle smøre på utslettene. Denne har funket bra. Kan man ta biopsi selv om utslettene er nesten borte? Og hvor skal man ta biopsi? Kan man ta det hvor som helst i huden eller må det være i nærheten av utslettet?

Sølvi, 14. april 2023 13:39

Ja, man tar vanligvis biopsi fra affisert område til vanlig patologisk vurdering, OG en biopsi fra uaffisert område (oftest innsiden av armen) som sendes til direkte immunfluoresence studie for å påvise granulært IgA nedslag i hudens "papillespisser". Hvor den siste biopsien sendes er avhengig av hvor du bor i landet. Men, du har også mest sannsynlig cøliaki. Dersom du har spist strikt glutenfritt og vet du har cøliaki, og likevel fått utslettet, må man spørre seg om du har fått i deg gluten likevel og/eller så er det muligens ikke DH. Det finnes mer egnende behandlingsstrategier mot DH enn lokal steroidkrem (som kun tar kløen), så jeg er litt forundret over hudlegens vurdering. Oftest brukes "Dapson" tabletter mot DH-anfallene og i tillegg så skal du på glutenfri kost, resten av livet. Da vil DH-anfallene gradvis bli borte, men det tar noen år. Du må også huske på at DH-pasienter ikke tåler jod, slik som i jodert salt og saltvannsfisk/skalldyr/tang etc. (da får man utbrudd). Når tilstanden er helbredet på glutenfri kost, så tåler man jod-holdig mat igjen. Man kan fortsatt ta biopsi for påvisning av granulært IgA nedslag i huden, som er standard dokumentasjon for DH, som derved også utløser grunnstønad fra NAV for glutenfri kost. Så jeg er litt forundret over medikamentvalget dersom hudlegen var "sikker" på at det var DH. Se engelsk gjennomgang av DH: https://www.uptodate.com/contents/dermatitis-herpetiformis

 

Trond S. Halstensen, 19. april 2023 18.46

Hvordan skille på glutensymptomer vs IBS?,

Hva er de vanlige symptomene på at en har fått i seg gluten? Og hvor lenge etter inntak kommer symptomene? ...

Hva er de vanlige symptomene på at en har fått i seg gluten? Og hvor lenge etter inntak kommer symptomene?

Anonym, 12. april 2023 14:49

For en cøliaker er det veldig individuelt hvordan man reagerer akutt på gluteninntak. Noen reagerer ikke i det hele tatt, mens andre blir dårlige etter ca. 2-3 timer med magesmerter/oppkast/diare/sykdomsfølelse i kroppen. Aktiv cøliaki og IBS kan lett forveksles, og ikke sjeldent diagnostiseres en cøliaki under utredning for IBS og ofte har man begge delene. Glutenprovosering (da med glutenmel uten hvetekarbohydratene som inneholder FODMAP-karbohydratene Fruktaner), og blodprøver + evt tynntarmsbiopsi vil kunne skille tilstandene.

Trond S. Halstensen, 12. april 2023 19.03

Kalle, 12. april 2023 09:22

Hei, 20 år gammel gutt fikk følgende verdier på cøliakiprøver: Anti -tTG IgA: 6 Anti-Deam glia IgG: 17 HLA DQ2: Positiv HLA DQ8: Negativ Ble anbefalt av fastlegen å enten spise helt glutenfritt i noen måneder, eller spise mer gluten, og så ta nye bl...

Hei, 20 år gammel gutt fikk følgende verdier på cøliakiprøver: Anti -tTG IgA: 6 Anti-Deam glia IgG: 17 HLA DQ2: Positiv HLA DQ8: Negativ Ble anbefalt av fastlegen å enten spise helt glutenfritt i noen måneder, eller spise mer gluten, og så ta nye blodprøver. Det er jo ikke er anbefalt å spise glutenfritt før sikker diagnose. Har derfor valgt å spise mer gluten og skal ta nye blodprøver. Hva er din anbefaling for videre utredning? Hvis tTG IgA ikke øker? Eller hvis den øker bare litt? Hvis IgG synker? Eller hvis det ikke endres noe? Vet ikke hvilke tilleggsopplysninger du evt trenger. Hadde i 2017 folat på 7, i 2022 var folat på 5. Tatt reseptfri folsyre 400 mikrogram daglig i ett år, etter fastlegens anbefaling. (Men ser nå at det ifølge en veileder fra legeforeningen ved folat mangel skal gis 5 mg folsyre). Hva er riktig her? Etter ett år med 400 mikrogram folsyre er folat nå på 16. B12 har alltid vært bra, men har økt mye (til 600) etter tilskudd med folsyre. Vitamin D er på 46, til tross for daglig tilskudd med d-pearls. Vitamin D har vært lav i mange år og ser ikke ut til å bedres av tilskudd. HB på 15 og Ferritin på 153 (har økt mye, var på 22 i 2017). Det er mange symptomer som kan være mye forskjellig (tretthet i mange år, angst, lavt initiativ, depresjon, kun en liten prosent med skole, ADHD (umedisinert)). Det er flere i nærmeste familie med cøliaki. Er det sannsynlig eller usannsynlig at det er en cøliakidiagnose i tillegg til alt annet? Vil du anbefale gastroskopi uavhengig av hva de nye cøliakiprøvene viser? Er det evt. andre prøver som bør/kan tas?

Kalle, 12. april 2023 09:22

Jeg skal forsøke å svare. Ved såpass svakt positive blodprøver, så må man fremprovosere mer cøliakiaktivitet skal man ha håp om at tynntarmsbiopsien blir konklusiv (les: viser tydlige cøliakiforandringer dersom du har cøliaki).  Dette er en dose-respons reaksjon, om enn med individuelle variasjoner, så det blir en høyere sannsynlighet å få tydelige tynntarmsforandringer dersom man spiser mye gluten. Dersom brødmengden virker høy (minimum 2 skiver glutenholdig brødskiver per dag, helst 4-6) så kan man spe på både med spagetti/pizza/boller etc., eller kjøpe Glutenmel på en helsekostforetning eller på på nettet (er nesten rent gluten) som du tilsetter annen mat du spiser. Bruk ca 10-15 gram gluten/dag, desto mer, desto bedre mhp cøliakiaktiviteten. Ha en avtale med legen din slik at du raskt kan komme til for å få tatt nye blodprøver dersom du skulle få mage-tarm eller andre plager.

Folatmangel er noe av det typiske ved cøliaki så det vekker jo mistanke om at du kan ha/har hatt en aktiv cøliaki. Men dette er også kostavhengig, hvorvidt du har nok folinsyre i kosten. Men etter å ha spist vanlig kosttilskuddsmengder med folsyre (B9) på 400mcg/dg så fikk du et adekvat serumnivå. Det er kun ved påvist manglende absorbsjon fra tarmen (malabsorbsjon) at man anbefaler 5 mg folsyre/dg, ved påvist mangel uten holdepunkter for malabsorbsjon holder det med 400mcg-1mg/dg i 3 mnd (og du har holdt på i ett år). Nivået av Folsyre (5nmol) som du hadde i 2022 var for lavt, men nå har du godt med folsyre (16 nmol). Folsyre og B12 henger litt sammen, så det er mulig B12 har økt fordi du har tatt Folsyre-tilskudd. D-vitamin er et fettløslig vitamin som man med aktiv cøliaki kan ha problemer med å absorbere, så selv om du ligger rett under anbefalte nedre grense så taler det også for at du har en viss grad av malabsorbsjon.

Gjør det først enklere for deg selv ved å maksimere inntaket av gluten i minimum 6 uker, og så vurderes endringer av blodprøvesvar. Ved økende nivåer henvises du til tynntarmsbiopsi.

Dersom du som 20 åring, har diagnosen ADHD så burde du få ordnet med medisiner via fastlegen (det er du som har rettighetene til å bli medisinert, trenger ikke ny kontakt med psykiater). Ritalin synes mange voksne med ADHD er ubehagelig ("kjenne på seg selv" lett grad av "fylleangst"), men det finnes alternativer (Adjuvanze (Lisdeksamfetamindimesilat)) med færre emosjonelle bivirkninger. I tillegg til medisinering bør du ha fast kontakt med en samtaleperson "behandler" som kan hjelpe deg til å bli kjent med deg selv på nytt, uten alle de tankene inni i hodet ditt som du vanligvis må forholde seg til. Det kan bli litt stille, men det venner du deg til. Fordelen er at det blir lettere å få ting gjort og etterhvert får du mindre emosjonelle "gjennombrudd" (som angst). Ubehandlet så roter man det lett til for seg selv.

Håper dette hjalp litt :-)

Trond S. Halstensen, 12. april 2023 18.54

Hva er forskjell på "kan inneholde spor av gluten" og "kan inneholde spor av hvete"?

Har hatt cøliaki en stund nå, men ser matvarer merket med "kan inneholde spor av gluten" og "kan inneholde spor av hvete". Hva er egentlig forskjellen mellom disse to? ...

Har hatt cøliaki en stund nå, men ser matvarer merket med "kan inneholde spor av gluten" og "kan inneholde spor av hvete". Hva er egentlig forskjellen mellom disse to?

Tarjei, 07. april 2023 19:38

Slik jeg tolker det så er forskjellen på merkingene "spor av gluten" og spor av hvete" at "spor av gluten" gjelder alle de glutenholdige kornsortene, mens "spor av hvete" gjelder kun hvete (som jo inneholder gluten og som forsåvidt også kunne vært merket spor av gluten). Denne spormerkingen er jo også beregnet på de som ikke tåler hvete (hveteallergikere) og som kanskje tåler noen av de andre glutenholdige kornsortene, men for en med cøliaki vil det ikke spille noen rolle. 

Lise Friis Pedersen, 12. april 2023 18.00

Hvilket parti skal vi stemme på for å få hevet grunnstønaden?

Da prisene på cøliaki-matvarer har økt 28%, SifO rapporten var feil (altfor lite kalorier) og støtten ble redusert både i 2019 og 2020?, bør det ikke arbeides opp mot politikere for å få justert støtten opp igjen? Etter hva jeg forstår...

Da prisene på cøliaki-matvarer har økt 28%, SifO rapporten var feil (altfor lite kalorier) og støtten ble redusert både i 2019 og 2020?, bør det ikke arbeides opp mot politikere for å få justert støtten opp igjen? Etter hva jeg forstår, må støtten basert på SifO sine tall, minst justeres til 745*1.28=953 kroner, og basert på NCF sitt svar til SifO, bør støtten justeres til 1050*1.28= 1344 kroner og dette er absolutte minimumstall. Støtten er temmelig lav, man kan vel kjøpe 20 pakker knekkebrød i måneden. Er ikke denne støtten lovfestet gjennom Folketrygdloven § 6-3 ? Hvis satsene settes nesten til null, så er det jo i praksis lovbrudd, og da må det vel en lovendring til? Hvis NCF kan vise at dagens nivå ikke dekker merutgiftene, så må støtten økes, ellers bryter Stortinget loven. Hvilke partier skal man som cøliaker stemme på ? Hvem støtter en økning, og hvem gjør det ikke ? Kan tenke meg at f.eks Høyre vil fjerne stønaden helt og holdent, men greit å få vite dette rett før valget, hvis mulig.

Anders, 11. april 2023 12:06

Dette er et viktig politisk innspill til den løpende debatten NCF har med de politiske partiene, men som du/dere sikkert vet så er ikke NAV/departemenetet/de politiske partiene så veldig opptatt av pasientrettigheter eller å økte folketrygdsutgifter, for tiden. Det er mange som mottar grunnstønad etter ulike satser og de har alle samme problem med at verdien av stønaden synker for hvert år da staten ikke kompenserer for prisstigningen. Takstene for 2023 er satt til: Sats 1 = 705.- og takst 2 = 1076 ( https://ncf.no/coliaki/hva-er-coliaki/grunnstonad-fra-nav). De automatiske satsene som cøliakere får, som du påpeker, basert på SifO sin rapport, som var heftet med mange feil og mangler (noe jeg og NCF har påpekt en rekke ganger). SifO sin gjennomgang av fordyrende kosthold var et bestillingsverk og ikke verdig en uavhengig undersøkelse (selvom de selv påpeker feil og mangler i sin rapport, benyttet man den til å sette ned takstene). Selve inflasjonsjusteringen av satsene er det mange som arbeider politisk for å få til, inkludert NCF. At vi i tillegg argumenterer for at satsene er satt for lavt, at det er et mye høyere merutgift enn det SifO la til grunn, er en pågående diskusjon. Hvordan de ulike politiske partiene ser på saken nå, vet jeg ikke, men både KrF og Venstre var vel motstander av at satsene ble senket og/eller at de med ikke-cøliakisk gluten sensitivitet mistet grunnstønaden selv om de lever på glutenfritt kosthold. Men hva et politisk parti sier i opposisjon og hva det gjør i posisjon kan, som vi ofte opplever, være veldig ulikt. 

Trond S. Halstensen, 12. april 2023 18.39

Hvilke havremelker er glutenfrie?

Hei! Hvilke havremelker er glutenfrie? Og hvor mye gluten er det i Gryr, Oatley og Coop sine havremelk typer? ...

Hei! Hvilke havremelker er glutenfrie? Og hvor mye gluten er det i Gryr, Oatley og Coop sine havremelk typer?

Frida, 31. mars 2023 12:03

I nettbutikkerer det noen typer glutenfri (<20 ppm) havremelk å få kjøpt. Blant annet på Bodystore.no og Økoland.no. Har ikke funnet noen i dagligvarebutikker, men det kan hende det finnes på helsekostforretninger. I havremelk som ikke er spesialprodusert ,er gluteninnholdet nok veldig varierende, men er testet til stort sett å ligge mellom 0-100 ppm. Siden det er mye usikkerhet knyttet til det eksakte gluteninnholdet, ønsker ikke produsentene å selge havremelk laget på vanlig havre som et glutenfritt produkt. I NCF har vi testet et utvalg havreprodukter fra Oatly. Alle de vi testet var glutenfrie, men vi kan ikke si at det gjelder alle vanlige typer havremelk - men mye gluten er det ikke i disse produktene, men pga. usikkerheten anbefaler vi det ikke.  

Lise Friis Pedersen, 11. april 2023 11.00

Kan aktiv cøliaki svekke kroppens evne til å reparere en skade?

Kan aktiv cøliaki påvirke eller svekke kroppens evne til å reparere en sene-skade? Tendinoser og tendinopatier? ...

Kan aktiv cøliaki påvirke eller svekke kroppens evne til å reparere en sene-skade? Tendinoser og tendinopatier?

Tommy, 11. april 2023 09:35

Uten å kunne vite sikkert, så prinsippielt ja. En aktiv cøliaki med dårlig absorbsjon av sporstoffer og vitaminer og påvirket Transglutaminase-enzym (pga autoantistoffet mot tTG/TG2) over alt i kroppen, så vil man teoretisk kunne argumentere for at en seneskade tilheles langsommere.

Trond S. Halstensen, 12. april 2023 18.48

Hvordan diagnostisere barn dersom blodprøven er negativ?

Hei. Jeg er en trebarnsmor i førtiårene som nylig, og overraskende, har fått påvist cøliaki. Jeg har ikke opplevd mageplager, men oppsøkte legen pga. manglende energi, dårlig hukommelse og nedstemthet. Jeg har også hatt flere brudd i tærne de ...

Hei. Jeg er en trebarnsmor i førtiårene som nylig, og overraskende, har fått påvist cøliaki. Jeg har ikke opplevd mageplager, men oppsøkte legen pga. manglende energi, dårlig hukommelse og nedstemthet. Jeg har også hatt flere brudd i tærne de siste årene, etter kun å ha lett sparket inni ting. Blodprøvene var stort sett fine, men lav på jern og folat. Er google-søk viste at dette kunne komme pga. malabsorpsjon i tarmen, og siden min datter fikk cøliakidiagnosen for noen år siden, så tok jeg en selvtest som var positiv. Siden har jeg tatt flere blodprøver og biopsi, og diagnosen er klar - etter flere tilfeldigheter vil jeg si. Min datter har vært plaget med magen siden hun var liten, og vi var flere runder hos legen før det (endelig) slo ut på prøver i 11-årsalder. Nå lurer jeg på mine andre barn. De plages ikke spesielt med magen, men har andre utfordringer - som slitenhet og emosjonell ustabilitet. Dette kan jo forklares av andre ting også, men jeg vil så gjerne unngå at de går lenge uten å få en evt. cøliaki påvist. Tenk hvis de kan få det bedre på GFD? Vi har tatt blodprøver og venter på svar. Selvtesten var negativ, så jeg forventer ikke positive blodprøver heller. Har forstått at andre med negative blodprøver kan ha funn på biopsi. Dersom negative blodprøver - bør jeg argumentere for å få tatt gastroskopi på dem på dette grunnlaget? Ønsker meg råd fra en ekspert. Mvh bekymret mamma.

Bekymret mamma, 10. april 2023 22:54

Som du muligens har sett fra andre svar her på nettpraten, så kan man kun diagnostisere en cøliaki som er aktiv, og det forutsetter at det spises nok gluten og, om man har redusert på glutenspisingen, at man har spist glutenholdig mat lenge nok. Minimum 2 brødskiver om dagen, i minimum 6 uker, helst mer og helst lengere. Reduseres glutenmengden (og det gjøres ofte i husholdinger med andre cøliakere) så kan mengden gluten som konsumeres være såpass lav at cøliakien ikke er entydig diagnostiserbar, heller ikke på tynntarmsbiopsien. Dersom dere skal til fornyet undersøkelse så spis så mye gluten hen orker eventuelt kjøp "glutenmel" på nettet eller i en helsekostbutikk. Det er nesten rent gluten og kan tilsettes annen mat slik at man kommer opp i 5-15 gram gluten pr dag , som er det den europeiske barnelegers forening anbefaler når det gjelder mengden gluten man bør spise forut for diagnostiseringen. Det er greit å få det utredet, og da på en måte som kvalitetssikrer svaret.  

Trond S. Halstensen, 12. april 2023 18.44

Kan man få skader i tarmen av glutenholdig øl før det slår ut på blodprøve?

Hei! Min sønn fikk påvist cøliaki som barn, han spiser glutenfritt i det daglige, men på fest vet jeg at han drikker glutenholdig øl (selvfølgelig fraråder jeg han det). Det skjer ofte, og mer enn en boks i ny og ne... Han tok blodprøvesjekk f&osl...

Hei! Min sønn fikk påvist cøliaki som barn, han spiser glutenfritt i det daglige, men på fest vet jeg at han drikker glutenholdig øl (selvfølgelig fraråder jeg han det). Det skjer ofte, og mer enn en boks i ny og ne... Han tok blodprøvesjekk før jul og fikk ikke utslag på cøliakiprøvene.Jeg har forstått at han allikevel får skader i tarmen?

Ailin, 09. april 2023 11:40

Mye øl er i dag glutenfritt, slik som Rignes Lite, så mye mulig han drikker glutenfritt øl? I tillegger han ung, full av immundempende hormoner som gjør at han (midlertidig) reagerer mindre på eventuell gluten i ølet (her byggets gluten, Hordein). Det er også riktig at "skadene" i tarmen kommer før man ser utslaget på blodprøvene. Det er viktig å lose ham gjennom pubertetens stormer slik at den glutenfrie kosten ikke blir en stor protestsak, faren er at de gir blanke i dietten, føler ingen umiddelbar reaksjon når de spiser glutenholdig mat, men over tid vil cøliakien langsomt reaktiveres og uten at de muligens merker så mye (det går så langsomt) så er livskvalieten, energien, overskuddet og læringen blitt dårligere uten at magen har blitt vond/løs. Da er det bedre å råde ham til å drikke det glutenfrie ølet, og holde fast ved den glutenfrie dietten, da selv frossen-pizza kommer i glutenfrie varianter.

Trond S. Halstensen, 12. april 2023 18.30

Er jeg for striks med hygienen rundt glutenfri mat?

Hei, Jeg fikk påvist cøliaki i voksen alder og jeg er den eneste av de fire hjemme som har dette. Jeg får av og til tilbakemelding på at jeg overdriver hygienen på kjøkkenet, og derfor gjør det vanskelig for meg selv og andre. I samtalen med sykehuset, de...

Hei, Jeg fikk påvist cøliaki i voksen alder og jeg er den eneste av de fire hjemme som har dette. Jeg får av og til tilbakemelding på at jeg overdriver hygienen på kjøkkenet, og derfor gjør det vanskelig for meg selv og andre. I samtalen med sykehuset, der jeg fikk påvist cøliaki, fikk jeg mye informasjon om hvor nøye jeg måtte være med hygiene på kjøkkenet. For eksempel ønsker jeg derfor ikke at de bokhvetelefsene jeg skal spise skal legges til avkjøling rett på risten hvor det også har ligget speltvafler tidligere. Jeg pleier å legge bakepapir i mellom risten og maten. Jeg får da høre av min mann at det er å overdrive ettersom risten børstes av med hånden og at man ikke kan se noen smuler. Han hørte på podcasten "Abels tårn" at det ble nevnt i ekspertpanelet i episoden fra 10.03 at de fleste med cøliaki tåler 10 milligram med gluten. Derfor mener han at jeg overdriver når jeg sier at all mat jeg spiser ikke kan blandes med ting som har vært i kontakt med gluten før det er vasket. Overdriver jeg med mine forhåndsregler eller er føringene jeg fikk på sykehuset for "strikse"?

Miriam, 07. april 2023 18:45

Du berører et veldig viktig poeng for mange. Hvor nøye skal man være med "hygienen" når man lever som glutenfri cøliaker i en familie med glutenspisere. Hva er nødvendig, rent medisinsk dokumenterbart, og hva er nødvendig for sin egen trygghetsfølelse? Her er det ingen egentlig fasitsvar. Helt glutenfritt er selvsagt, prinsippielt, best, men er det praktisk gjennomførbart og hvor mye gluten/dg skaper problemer (for de fleste)? Vi har to ulike glutengrenser: glutenfritt som er <20 ppm gluten (=20 mg gluten pr kg ferdiglaget mat) og en annen grense kalt lav-gluten som er 100 ppm = 100 mg gluten/kg. Det er ikke så mange undersøkelser, men italienske forskere testet ut en kost som tilsvarte "lav-gluten" grensen til WHO (Codex alimentarius) på unge cøliakere. De spiste 100 ppm-mat i noen uker og så så man på endringer i tarmen, og de fleste (7av 10) fikk økning av hvite blodeceller i tynnarmsepitelet, som er det førse tegnet til en cøliakireaktivering. Men de ble ikke syke. Det betyr at dersom all mat inneholder 100 ppm gluten så reaktiveres cøliakien hos de fleste, men siden aktiviteten er dose-avhengig vil 100 ppm gluten (gliadin) i all mat nok være for lite til å bli cøliakisyk, da det i praksis er en svært lav-gluten diett. Vanligvis er det 2 gram gluten i hver brødskive og man anbefaler 5-15 gram gluten pr. dag for å få reaktivert en cøliaki for å sikre at den er diagnostiserbar. 

Livet skal leves, og man må nesten være litt pragmatisk. Det er langt unna å ha noen (kake/saus/måltids) uhell (som kan gi mange gram med gluten) i uken/mnd til det å vaske alle redskaper som har vært benyttet av ikke-cøliakere, eller ha eget skap/benk eller til og med eget kjøkken til det glutenfrie kostholdet. Innimellom får vi påstander fra cøliakere at de reagerer på minimale (<5ppm) mengder gluten, men det er aldri testet med dobbelt blindet provokasjon så vi vet ikke om de faktisk reagerer eller om det er psyken som spiller dem et puss. Fra andre undersøkelser vet vi at slike mekanismer kan spille inn i personers egenoppfatning av å reagere på mat.

Som et minimum pleier vi å anbefale at man børster bort synlige smuler/tørker over benkflater med fuktig klut/snur brødfjelen, og holder seg langt unna brødsmulene i smørpakken. Til brødristere så finnes det poser man kan benytte om man ikke vil ha sin egen brødrister. En viss form for oppdragelse av de andre glutenspisende familemedlemmene, som må vise at de faktisk tar hensyn, må nok påregnes. Men rent helsemessig så viste ikke de gamle svenske undersøkelser (oppfølgning fra 1974 til 2000) at den gamle 200 ppm glutengrensen i brødmiksene (Egentlig var det kun det som hadde vært glutenholdig og som var gjort glutenfritt (f.eks. hvetestivesle) som maksimalt kunne inneholde 200ppm gluten for å kunne benyttes i produksjonen mat mat til cøliakere), var helsemessig skadelig. Dersom man grovregner på det: hvetstivelsen i brødmiksen kunne maksimalt inneholde 200 ppm gluten => 100 ppm i brødmiksen siden det maksimalt er 50% hvetestivelse i de => det ferdige brødet hadde maksimalt 50 ppm gluten (ca 50% vann i et ferdig brød)). Så om alt brødet man spiste hadde 50 ppm gluten i seg så viste etterundersøkelsene ikke tegn til at dette var forbundet med økt sykelighet/død (som kreft) dersom man startet med glutenfri diett før 12 års alder. Det er også viktig at du, som en nøye cøliaker, føler deg trygg i ditt eget hjem og da kan dine familiemedlemmer ta såpass hensyn at de respekterer din uro for å få i deg for mye "smuler". Husk at en 10 mg smule knapt er synlig, så det skal ikke så mange, gjentatte smuler til før det begynner å bli en del. Jeg ville mene at et bakepapir mellom rist og det glutenfrie produktet er et minimum av hensynstaking fra de andre familiemedlemmene, særlig om det er viktig for deg og din trygghet.

Trond S. Halstensen, 12. april 2023 18.19

Er ikke glutenfri havre glutenfri?

Hei.  Er ikke glutenfri havre glutenfri? Det er så mange innlegg på diverse steder på nettet, som hevder at det ikke er det. For eksempel gluten free watchdog publiserer stadig artikler om at ingen havre er glutenfri, og at tester underbygger dette. De fraråder alle med ...

Hei.  Er ikke glutenfri havre glutenfri? Det er så mange innlegg på diverse steder på nettet, som hevder at det ikke er det. For eksempel gluten free watchdog publiserer stadig artikler om at ingen havre er glutenfri, og at tester underbygger dette. De fraråder alle med cøliaki å spise havre. Er dette sant? Jeg spiser det daglig, og blir nå redd for at dette kanskje ikke er så lurt.

Glutenfri havre omdiskutert, 04. april 2023 17:23

Havre er fra naturens side glutenfri med tanke på hva en med cøliaki kan spise. Havren er såpass evolusjonsmessig langt unna de andre kornslagene at havrens "gluten" Avenin, ikke gir cøliakiproblemer. Se den engelske cøliakiforeningens nettsted:   https://www.coeliac.org.uk/information-and-support/living-gluten-free/the-gluten-free-diet/about-gluten/oats/

Gluten er en fellesbetegnelse på strukturelle proteiner i korn, slik som Gliadin i hvete, Sekalin i rug, Hordein i bygg og altså Avenin i havre. Mens hvete inneholder mye Gliadin og Gliadin inneholder mange områder som cøliakere reagerer på, er det mindre Sekalin i rug og mindre Hordein i bygg og disse gluten-variantene inneholder også færre områder som cøliakere reagerer på (men nok til at de blir syke). Man trodde lenge at cøliakere reagerte på havrens Avenin, men så viste det seg at havren man hadde brukt i de forsøkene hadde vært forurenset med andre kornsorter (hvete, bygg, rug). Dersom man dyrker havren uten andre kornsorter i nærheten og/eller kontrollerer havreåkrene slik at det kun er havre man maler opp/valser, så kan de aller, aller fleste cøliakere spise havre uten problem, og det er et stort pluss. Noen (både cøliakere og ikke-cøliakere) reagerer på havren, både med "ekte" IgE-medierte matallergireaksjoner og med volumøse, løse avføringer (+ gass etc. pga. av dens fiberinnhold). Noen ytterst få, og det er kun beskrevet (publisert) et par pasienter, har utviklet en cøliaki-liknende reaksjon på havre. Problemet blir derfor et "names game". Vi forenkler språkbruken og snakker om gluten som om det er synonymt med de glutenvariantene som cøliakere ikke tåler, men det er en overforenkling da det finnes andre evolusjonsmessige fjerne glutenproteiner i andre kornsorter (som havre) som cøliakere kan spise (selv om havren rent teknisk inneholder gluten, er det en variant som cøliakere kan spise  = Avenin).

Trond S. Halstensen, 05. april 2023 19.42

Sønn med positiv gentest for cøliaki har fått løs mage og er irritabel, hva bør vi gjøre?

Hei. I 2019 hadde mitt barn utslag på at han hadde en vevstype som gjorde det mulig at cøliaki kunne foreligge eller komme ved senere anledning. Fastlegen varslet ikke om dette. Nå har han det siste året hatt en slags type løs mage, men samtidig må han presse my...

Hei. I 2019 hadde mitt barn utslag på at han hadde en vevstype som gjorde det mulig at cøliaki kunne foreligge eller komme ved senere anledning. Fastlegen varslet ikke om dette. Nå har han det siste året hatt en slags type løs mage, men samtidig må han presse mye for å få det ut. Han har laktoseintoleranse, men er påpasselig med hva han spiser ifht det. Han er irritabel. Skjønner ikke hva de blodprøvene betyr. Hvilke råd vil dere gi oss?

Siv, 03. april 2023 19:23

Det å ha vevstypen som "alle" med cøliaki har sier ikke så mye da ca. 25% av oss har det. Har man ikke noen av de cøliaki-assosierte vevstypene (HLA-DQ2.5 eller HLA-DQ8), så har man neppe cøliaki som årsak til plagene. Har han fått nye plager, så burde han gå til legen som kan teste om han har utviklet cøliaki ved å måle nivået av det svært cøliaki-spesifikke IgA autoantistoff mot Transglutaminase-2 (TG2; også kalt vevs-transglutaminase (tTG)), oftest betegnet som tTG-IgA. Man kan kun diagnostisere en aktiv cøliaki, og det forutsetter at man spiser nok gluten (minimum 2-brødskiver om dagen) og har gjort det lenge nok (minimum 6 uker) for å holde cøliakien aktiv eller å reaktivere en cøliaki som er selvbehandlet med glutenfri/fattig kost. 

Trond S. Halstensen, 05. april 2023 19.21

Jeg er fortsatt utmattet etter tre måneder på glutenfri diett, hva kan jeg gjøre?

Jeg har plagdes med slitenhet i mange år, og fikk søvnapne-diagnose i 2019. Cpap hjalp litt, men i fjor ble jeg mer og mer utmatta, slet med hukommelse og konsentrasjon. Lenge/alltid vært periodevis plaget med magen. Fikk i jan-23 cøliakidiagnose marsh 3c. Jeg er 50 å...

Jeg har plagdes med slitenhet i mange år, og fikk søvnapne-diagnose i 2019. Cpap hjalp litt, men i fjor ble jeg mer og mer utmatta, slet med hukommelse og konsentrasjon. Lenge/alltid vært periodevis plaget med magen. Fikk i jan-23 cøliakidiagnose marsh 3c. Jeg er 50 år, 152 cm høy, og tror jeg har hatt cøliaki lenge. Når har jeg levd GF i 3 mnd, magen er bedre, men jeg merker ingen forskjell ift. utmattelse. Det har nesten gått nedover siden jeg starta utredning i sept-22. Formen varierer, men noen dager er jeg helt tom, kraftløs, ligger på sofa og det føles som om jeg har mangel på alt! Ba derfor om nye blodprøver sist uke, men verdiene er normale. Hvor fort kan man håpe å være i form igjen? Annet enn glutenfri mat, er det noe jeg kan gjøre for å bli frisk så raskt som mulig? Kutte GF havregryn? Hvile mye eller «presse meg» til å gå turer /være i aktivitet? Spise tilskudd av noe?

3 mnd GF - Forts utmattet, 03. april 2023 15:07

Smør deg med tålmodighet, desto eldre, og sykere man er ved diagnosetidspunktet, desto lengre tid tar det for å bli frisk. Voksen-diagnostiserte cøliakere, som deg, og som tenker tilbake på plagene i barndommen som sannsynliggjør at de faktisk har vært syke hele livet, må forvente at sykdomsaktiviteten holder seg oppe i noen år før kroppens immunsystem roer seg. Som du vet så har imunsystemet hukommelse så betennelsen i tarmen/kroppen holder seg oppe selvom du har sluttet å spise gluten. Det vil bedre seg, men ikke bli overrasket om det tar sine 2-3 år før du er tilbake i "normal" form. Når det er sagt, så forutsetter jeg at du følges opp slik at man ser at den glutenfrie kosten demper cøliakiaktiviteten (at tTG-IgA /TG2-IgA titeret faller og at du blir bedre). I tillegg antar jeg man har undersøkt deg for andre tilleggsplager (f.eks. osteoporose) og for annen autoimmunitet (stoffskifte), sp, cøliakere har mer av enn andre. Man skal også være klar over at man ikke er beskyttet mot andre sykdommer selvom man har cøliaki, så om trettheten din ikke gir seg så bør legen din utrede deg for andre årsaker til plagene, for event. å utelukke andre årsaker til plagene dine.

Trond S. Halstensen, 05. april 2023 19.13

Hvor raskt vil nivået av antistoffer stige hos en 2-åring?

Hei! Min gutt på 2 år fikk positiv hjemmetest. Testlinjen var svak, men tydelig. Er det da sannsynlig at han har cøliaki? Han skal testes med blodprøve hos lege, men fikk omgangssyke dagen etter hjemmetesten og spiste omtrent ingenting på 5 dager. Tenker da det e...

Hei! Min gutt på 2 år fikk positiv hjemmetest. Testlinjen var svak, men tydelig. Er det da sannsynlig at han har cøliaki? Han skal testes med blodprøve hos lege, men fikk omgangssyke dagen etter hjemmetesten og spiste omtrent ingenting på 5 dager. Tenker da det er lurt å vente med blodprøve hos lege til nivået av antistoffer eventuelt vil gå opp igjen? Eller har det ikke noe å si? Hvor lang tid tar det uten gluten før nivået av antistoffer synker, og hvor fort vil det stige igjen ? Lurer på hvor lenge vi eventuelt bør vente før prøven tas.

Stine, 02. april 2023 12:30

Du har rett i at en svak positiv blodtest kan bli negativ etter en liten periode på lite (glutenholdig) mat hos en 2 åring. Skal du da øke sannsynligheten for at hans cøliaki blir diagnostiserbar, må du øke mengden gluten i kosten hans. Det kan i utgangspunktet være utfordrende å diagnostisere 2-åringer da mange av barn < 2 år med aktiv cøliaki har negative blodprøver (de er litt for små til at nok antistoffene kommer over fra tarmen, hvor de produseres, og ut i blodet hvor de måles (tTG-IgA alias TG2-IgA)). Desto mer gluten han spiser desto høyere sannsynlighet er det for at hans potensielle cøliaki blir diagnostisert. Den europeiske barnelegeforeningen anbefaler fra 5-15 gr gluten pr dag, som tilsvarer 2-6 brødskiver pr dag (selvsagt avhengig av størrelsen og tykkelsen på brødskivene), hvor 2 brødskiver pr dag er et minimum, og i minimum >6 uker, noe som kan være utfordrende for en 2-åring, så da kan man bruke glutenholdig middagsmat i tillegg slik som spagetti etc.  Hvor raskt antistoffnivåene synker er veldig individuelt. Desto eldre og sykere man er ved diagnosetidspunktet, desto langsommere synker tTG-IgA titeret.

Trond S. Halstensen, 05. april 2023 19.00