Arkiv

Resultat: Cøliaki (1000) viser 281 - 300

Må noen også avstå fra glutenfri havre og hvetestivelse for å bli frisk?

Hei! Flere med cøliaki blir (også) dårlige av både havre og hvetestivelse (glutenfri) fortelles det om, selv lenge etter de har startet med å spise glutenfritt. Kan dette forhindre tilheling av tarmene, eller går dette bare på velvære (mageplager)? M&...

Hei! Flere med cøliaki blir (også) dårlige av både havre og hvetestivelse (glutenfri) fortelles det om, selv lenge etter de har startet med å spise glutenfritt. Kan dette forhindre tilheling av tarmene, eller går dette bare på velvære (mageplager)? Må noen altså også avstå fra glutenfri havre og hvetestivelse for å bli frisk igjen i tarmene, eller går dette kun på mageplager? Ønsker en oppklaring, da dette er litt forvirrende :) Takk!

To, 04. august 2023 19:35

Den glutenfrie hvetestivelsen er glutenfri, men hvetestivelse kan inneholde endel ikke-absorberende karbohydrater (såkalte FODMAP (fruktaner)) som personer med irritabel tykktarmssyndrom (IBS) reagerer på. Havren er det nokså vanlig å reagere på (mengde-avhengig reaksjon). Ingen av disse reaksjonene har noe med cøliakien å gjøre og forsinker ikke tilhelingen av tarmen.

Trond S. Halstensen, 09. august 2023 20.08

Hvordan få grunnstønad for hveteallergi eller dermatitis herpetiformis?

Har vært dårlig i magen siden jeg var født, og har fått påvist allergi på alle kornsorter som inneholder gluten. Siste tre år har jeg levd glutenfritt og blitt kvitt mageproblemene. Får også kraftig hudreaksjon om jeg tar i gluten eller er i sam...

Har vært dårlig i magen siden jeg var født, og har fått påvist allergi på alle kornsorter som inneholder gluten. Siste tre år har jeg levd glutenfritt og blitt kvitt mageproblemene. Får også kraftig hudreaksjon om jeg tar i gluten eller er i samme rom som noen som baker med glutenholdig mel. Kan ikke koste smuler av bordet med hånda fordi jeg får utslett og lett blir dårlig i magen om jeg ikke vasker hendene. Tidligere lege har trodd det er dermatitis herpetiformis, en annen tror det er ren kontaktallergi, mens andre tror det kan være cøliaki. Ingen av legene har vært villige til å teste meg for noen av disse sykdommene. Det er ingen tvil om at jeg reagerer på gluten, og jeg ønsker å søke grunnstønad hos NAV for å dekke noe av de ekstrakostnadene som følger en glutenfri livsstil. Helt konkret: kva krever NAV av prøver og "bevis" på cøliaki, dermatitis herpetiformis og kontaktallergi? Dekker grunnstønaden i det hele tatt de to siste, eller gjelder den kun cøliaki?

Rachel, 04. august 2023 14:20

For å kunne diagnostisere en cøliaki (eller en DH) så må sykdommen være aktiv og det forutsetter at man spiser nok glutenholdige produkter lenge nok til at sykdommen er aktiv nok til å la seg diagnostisere. Men slik jeg forstår deg så lever du strikt glutenfritt. Dine plager tyder jo på en mer kontaktallergisk reaksjon, og da er vi mer i allergi-feltet. Du bør få tilstanden utredet hos en hudlege, helst en med allergologisk spesialkompetanse. Du har muligens også blitt forsøkt diagnostisert for kornallergi med blodprøve? Noe tilsvarende kan bli utført hos lege som kontaktallergisk provokasjoner, som derved kan dokumentere tilstanden. Dersom du ikke kan spise ulike glutenholdige kornsorter, og dette kan dokumenteres, så vil NAV kunne gi deg grunnstønad, men det må dokumenteres av en legespsialist. 

Trond S. Halstensen, 09. august 2023 20.00

Hva menes egentlig med

Hva menes egentlig med "spor av"? En brødsmule med gluten er mye gluten. Spor av har jeg skjønt er om det har blitt lagd mat med gluten i samme lokale, men hva er det som gir spor av? Er det melstøv? Og jeg vet "spor av" ikke nødvendigvis betyr at det ...

Hva menes egentlig med "spor av"? En brødsmule med gluten er mye gluten. Spor av har jeg skjønt er om det har blitt lagd mat med gluten i samme lokale, men hva er det som gir spor av? Er det melstøv? Og jeg vet "spor av" ikke nødvendigvis betyr at det er noe gluten i det hele tatt, men kan være. Bare lurer på hva det er som gir så lite ppm, når en brødsmule er mye... Hva slags forurensning er det da snakk om?

Sporav, 04. august 2023 11:00

Godt spørsmål som det nok er litt vanskelig å svare eksakt på. "Kan inneholde spor av" oppfatter vi som en juridisk beskyttelseformulering for å forhindre rettslige skritt (tenk USA) dersom det skulle ha kommet noe inn i produksjonsprosessen. Det er også riktig at de fleste prdukter som er merket slik ikke har noe spor av gluten i seg. Freia merker sin sjokolade på denne måten da de produserer kjekssjokolade i samme lokaler som annen sjokolade. De målte og fant mellom 50-80 ppm gluten (50-80 mg gluten pr kg produkt), altså mer enn 20 ppm, som er grensen for å kunne kalle et produkt for glutenfritt, men lavere enn den "lav-gluten" grensen man kan merke mat til cølikere med (skal da være <100 ppm), så for de fleste er også slik mat OK i begrensete mengder. Dersom all mat inneholder 100 ppm gluten, så fant man tegn til at tarmen reagerte på slik kost etter ca. 3 uker. Så alt dreier seg om mengder. For de fleste utgjør ikke disse "kan-inneholde-spor-av-nivåene" noe problem.

Trond S. Halstensen, 09. august 2023 19.47

Er det vanlig med halsbrann for oss med cøliaki?

Etter at jeg begynte på glutenfri kost for ca. 3 år siden har jeg etter hvert blitt veldig plaget av halsbrann. Det har jeg aldri hatt før. Samtidig føles det som om det kommer "luft" fra magesekken som stopper midt i brystet og trykker. "Luften" kommer ...

Etter at jeg begynte på glutenfri kost for ca. 3 år siden har jeg etter hvert blitt veldig plaget av halsbrann. Det har jeg aldri hatt før. Samtidig føles det som om det kommer "luft" fra magesekken som stopper midt i brystet og trykker. "Luften" kommer liksom ikke videre opp. Det går ut over nattesøvnen. Er dette vanlig for oss som har cøliaki og hva kan jeg gjøre med det? Takknemlig for svar.

Liv, 31. juli 2023 10:19

Nei, slike plager er ikke vanlige hos glutenfrie cøliakere, så jeg anbefaler deg å få dette utredet hos legen din da det kan ha helt andre årsaker enn cøliakien din.

Trond S. Halstensen, 09. august 2023 19.42

Påvirker ikke gluten næringsopptaket hos alle med cøliaki?

Hei. Jeg fikk diagnosen cøliaki for et par år siden. Jeg var normalvektig i de årene jeg hadde cøliaki. Gikk til og med litt opp i vekt i perioder (bare et par kg). Jeg er ca. samme vekt nå. Det jeg lurer på, er om gluten ikke påvirker næringsopptak ...

Hei. Jeg fikk diagnosen cøliaki for et par år siden. Jeg var normalvektig i de årene jeg hadde cøliaki. Gikk til og med litt opp i vekt i perioder (bare et par kg). Jeg er ca. samme vekt nå. Det jeg lurer på, er om gluten ikke påvirker næringsopptak hos alle? I de årene jeg spiste gluten, hadde jeg ekstremt vondt i magen. Kunne ha lys avføring, men sjelden diare. Det samme nå om jeg har uhell. Ekstreme magesmerter, vanskelig å tenke klart, føler meg slakk og utmattet. Betyr dette at inntak av gluten ikke har noe å si mtp på næringsopptak hos meg?

Kaja, 29. juli 2023 18:26

Nei og ja, det er avhengig av mengden gluten man har i kosten i kombinasjon med immunresponsen man har mot gluten, altså hvor aktiv cøliakien er. I gamle dager var kosten veldig hveterik, og da ble de sykeste cøliakerene veldig syke og tynntarmen klarte ikke å absorbere maten, men i dag hvor mange spiser alt mulig annet enn masse brød, så kan cøliakiaktiviteten være lokalisert i starten av tarmen, men resten av tarmen klarer å gjøre jobben. Det man ser først er faktisk en jernmangel da jern absorberes i første del av tynntarmen, der cøliakiforandringen starter. I tillegg regulerer vi næringsinntaket etter hva kroppen trenger og det er lett å legge på seg ved å spise kaloririke, glutenfrie produkter som potetgull, smågodt og nøtter (++), så det er ikke feilernæringen som dominerer hos nydiagnostiserte cøliakere, selv om det også forekommer, særlig hos barna.

Trond S. Halstensen, 09. august 2023 19.39

Hva kan vi gjøre med glutenuhell?

6-åringen er syk, mest sannsynlig fordi hun fikk i seg gluten på kafebesøk. Pølse med pommes frites var merket med «ingen allergener» i menyen, og jeg var naiv og antok at det var trygt. Det har vist seg at de bruker samme frityr til pommes frites som til gluten...

6-åringen er syk, mest sannsynlig fordi hun fikk i seg gluten på kafebesøk. Pølse med pommes frites var merket med «ingen allergener» i menyen, og jeg var naiv og antok at det var trygt. Det har vist seg at de bruker samme frityr til pommes frites som til glutenholdige retter. Hun har en ganske sterk reaksjon, og jeg føler meg rimelig maktesløs i møte med så mye smerte, frustrasjon og sinne i en liten kropp. Hun beskriver det som «vondt i hele kroppen». Jeg har tre spørsmål: 1. Hva kan hjelpe mot smertene? Er det tilrådelig å ta en halv paracet? 2. Hvor mye gluten kan man regne med å få i seg når de bruker samme frityr som til glutenholdig mat - er det å regne som «spor av», eller mer? (Ut i fra hvor vondt hun har det, vil jeg anta at gluteninnholdet er større enn «spor av». ) 3. Er det i dette tilfellet lovlig å markedsføre retten med «ingen allergener»?

Elisabeth, 24. juli 2023 21:09

Med fare for at svaret har mistet sin aktualitet, og at det akutte nå for lengst er gått over, så tror jeg heller synderen er pølsene enn smitteffekt av frityrstekingen. De som har målt gluten-smitte i frityrgryten har ikke klart å påvise smitteeffekt (men det er klart her er det rom for ulikheter alt avhenger av hvor mye glutenholdige produkter det er som stekes i frityrkokeren og hvor "rotete" man jobber). Men hvor sikre var dere på at det faktisk var allergi-vennlige (frie) pølser? Så vidt jeg ser fra nettet er det Leiv-Vidar som lager slike pølser (som er glutenfrie), men hva var det dere egentlig fikk? 

Trond S. Halstensen, 09. august 2023 19.37

Kan gluten overføres til baby via morsmelk?

Hei. Marit fra NCF Troms her. Mitt barnebarn på 2 år har nå fått cøliaki. Vi har i tillegg fått et nytt barnebarn som plages med magen. Han er bare noen uker gammel, men jeg lurer på om gluten kan overføres til barnet via morsmelken? Min datter skal ...

Hei. Marit fra NCF Troms her. Mitt barnebarn på 2 år har nå fått cøliaki. Vi har i tillegg fått et nytt barnebarn som plages med magen. Han er bare noen uker gammel, men jeg lurer på om gluten kan overføres til barnet via morsmelken? Min datter skal slutte å drikke melk/spise "melkemat", men når burde vi teste lillebror hvis ikke magen blir bedre? Sommerklem fra Tromsø

Marit Sophie, 20. juli 2023 16:25

Gluten-biter (peptider) går i blodet og kommer ut i urinen, og skulle jeg anta at de også kommer ut i morsmelken. Men mengden er så liten og det er mye vanligere å ha andre årsaker til magevondt enn cøliaki når man er så liten (og det er vanskelig å diagnostisere før han har blitt større og spiser glutenhodlig mat). Blodtestene er upålitelige ved at svært mange cøliakiske barn under 2 år (50%) har negative blodprøver (der er rett og slett for små), så en negativ blodprøve sier ikke så mye. 

Trond S. Halstensen, 09. august 2023 19.11

Når kan man anta at det kommer en medisin mot cøliaki?

Har lest at det var et enormt framskritt i 2021 med medisin for cøliakere. Er det noe info om når man evt. kan anta at den kan finnes på markedet? Har en datter på 7 år som jeg håper så virkelig at kan leve et litt lettere liv. ...

Har lest at det var et enormt framskritt i 2021 med medisin for cøliakere. Er det noe info om når man evt. kan anta at den kan finnes på markedet? Har en datter på 7 år som jeg håper så virkelig at kan leve et litt lettere liv.

Mamma, 18. juli 2023 20:37

Det er mange ulike behandlingsstrategier for cøliaki som man tester ut, men ingen har blitt godkjent til bruk for cøliakere. Det er heller ingen forskningsdata som tyder på at man skal kunne slippe å spise glutenfritt. Så foreløpig er nok glutenfri kost den eneste behandling for cøliaki.

Trond S. Halstensen, 09. august 2023 19.00

To tenåringer får ulik grunnstønad, stemmer det?

Hei. To tenåringer med cøliaki får ulik grunnstønad. Den ene får noen hundrelapper mer i måneden. De fikk diagnosen med noen års mellomrom. Stemmer det at det skal være slik? ...

Hei. To tenåringer med cøliaki får ulik grunnstønad. Den ene får noen hundrelapper mer i måneden. De fikk diagnosen med noen års mellomrom. Stemmer det at det skal være slik?

Kikki, 11. juli 2023 21:18

NAV sine regler er klare: De som er mellom 5-30 år får sats 2 (kr 1076/pr mnd) (pga. forventet høyere kaloribehov), mens de andre får Sats 1: kr 705 per mnd. Så dersom barna faller i ulike aldergrupper er det riktig, dersom begge er mellom 5-30 år så er det feil. 

Trond S. Halstensen, 09. august 2023 18.37

Jeg er nydiagnostisert med cøliaki, hvor viktig er å det holde en glutenfri diett når jeg ikke har noen plager?

Hei, jeg har nettopp fått påvist cøliaki ved gastroskopi. Det er noe tilfeldig at jeg havnet der, og jeg har ikke symptomer. Blodprøven hadde svakt utslag, og ut fra hva de kunne se der og da under gastroskopien sa de at alt så bra ut. Nå er det altså anal...

Hei, jeg har nettopp fått påvist cøliaki ved gastroskopi. Det er noe tilfeldig at jeg havnet der, og jeg har ikke symptomer. Blodprøven hadde svakt utslag, og ut fra hva de kunne se der og da under gastroskopien sa de at alt så bra ut. Nå er det altså analyse av biopsiene som svært overraskende bekrefter cøliaki. Jeg er 50 år. Spørsmålet er, hva gjør jeg nå - all den tid jeg ikke har plager og jeg er såpass langt i livet? Jeg er forvirret når det gjelder hvilken risiko det vil være for meg å fortsette og spise gluten. Jeg har ingen problemer med å i hovedsak avstå fra gluten i hverdagen, men en absolutt glutenfri diett fremstår som veldig inngripende i lys av at jeg ikke har plager, særlig sosialt. Hvis jeg skal begi meg ut på den veien, er det viktig for meg å vite at det motsatte utgjør en vesentlig helserisiko. Kan ellers nevne at jeg oppfattet at legen som utførte gastroskopien ikke mente det i min alder ikke ville være særlig risiko forbundet med å spise noe gluten sett i sammenheng med fravær av plager, hvis det skulle vise seg at jeg hadde cøliaki. Har du et råd til meg?

Trude, 07. juli 2023 11:08

Rådet er å betrakte deg som en voksendiagnostisert cøliaker, og de aller fleste av de som diagnostiseres i voksen alder erkjenner ingen cøliakiplager på diagnosetidspunktet, da de ikke vet om noe annet. Spis strikt glutenfritt i minimum ett år før du gjør deg opp en mening om du har det bedre som glutenfri cøliaker. De fleste forblir glutenfri etter at de oppdager forskjellen. Risikoen ved å fortsette å aktivere sykdommen via glutenspising er en statistisk påvist overdødlighet som er proposjonal med antall år man har vært en udiagnostiert cøliaker. Overdødlighten skyldes flere sykdommer inkludert det du sikkert har hørt om, som de ulike sjeldne kreftformene i tynntarmen. Men det viktigste er nok at du ikke vet hvordan det er å være (helt) frisk. Cøliakiaktiviteten er avhengig av mengden glutenholdige mat du spiser og din immunologiske reaktivitet, og du har mest sansynlig hatt en aktiv cøliaki i svært lang tid. Du kan forvente at en ren glutenfri kost vil øke energinivået og opplagtheten din, men du må ha tålmodighet til å la sykdomsaktiviteten falle til ro, og det tar lengre tid enn man tidligere var klar over.

Trond S. Halstensen, 09. august 2023 18.11

Trenger tips til hva jeg bør spise

Hei, Jeg har hatt cøliaki halve livet og er nå i midten av 30-åra (mann). Etter jeg ble singel for en stund tilbake, har jeg blitt matlei og ofte tydd til ferdigmat som frossenpizza. Alle andre måltider er skiver med gulost. I dag fikk jeg beskjed om at jeg har fett i levere...

Hei, Jeg har hatt cøliaki halve livet og er nå i midten av 30-åra (mann). Etter jeg ble singel for en stund tilbake, har jeg blitt matlei og ofte tydd til ferdigmat som frossenpizza. Alle andre måltider er skiver med gulost. I dag fikk jeg beskjed om at jeg har fett i leveren (ikke alkoholfremkalt). Etter en del googling, har jeg dessverre ikke blitt smartere på hva jeg burde spise mer og mindre av. Har dere noen tips? Mvh Matlei, men nylig motivert mann

Matlei, 07. august 2023 19:11

Navnet fettlever kommer av at det skjer en opphopning av fett i levercellene som en respons på påkjenningene leveren utsettes for. Normalt er det lite fett i en frisk lever. En av årsakene til at man utvikler fettlever er et usunt kosthold. Derfor er det en fordel å begrense inntaket av matvarer laget av hvitt mel og stivelse, som pizza, pasta, kjeks og lyst brød - det gjelder både glutenfritt og glutenholdig. Raffinert mel og stivelse (som er enda mer raffinert enn lyst mel) omdannes raskt til blodsukker, noe som er vanskelig for kroppen å håndtere slik at det ender opp som fett i leveren. Du bør spise mer fullkorn, kli, grønnsaker, frukt og bær, nøtter og frø og belgfrukter som er fiberrike matvarer fra planteriket. Begrens også inntaket av frityrstekt mat som inneholder mye usunt fett og salt. Denne typen mat inneholder også lite fiber, antioksidanter, vitaminer og mineraler. Lykke til.

 

 

Lise Friis Pedersen, 09. august 2023 18.00

Anita, 14. juli 2023 10:14

Hei, Jeg er dame på snart 54, og har hatt lavt stoffskifte fra starten av 30 årsalderen. Jeg har fungert greit på levaxin, men etter at jeg fikk cøliaki i 2016, så har jeg brukt liothyronin med god virkning. Har målt stoffskifte jevnlig og bare brukt levaxin den ...

Hei, Jeg er dame på snart 54, og har hatt lavt stoffskifte fra starten av 30 årsalderen. Jeg har fungert greit på levaxin, men etter at jeg fikk cøliaki i 2016, så har jeg brukt liothyronin med god virkning. Har målt stoffskifte jevnlig og bare brukt levaxin den siste tiden. TSH lå på 0,17 tatt 3 juli. Har vært mye trett og innimellom svimmel, men ikke blodmangel/ jern, ferritin 129, hemoglobin 14,7, b 12 aktivt 70, MCH 30, B-HbA1c på 38,hvite 7,11,erytrocytter 5, hematrokrit 5. Jeg har også kommet i overgangsalderen, og disse symptomene kan være dette. Jeg hadde også magekatarr da jeg fikk påvist cøliaki, og sliter innimellom med løs mage, og virker som jeg tåler dårlig mat med mye fett. Jeg unngår noen matvarer for å unngå sure oppstått. Må jeg fortsette å ta b kompleks og vanlige vitaminer eller burde jeg ta b 12? Noe annet jeg burde tenke på? Alle prøvene var greie, så orker ikke spørre om flere blodprøver. Mvh Anita

Anita, 14. juli 2023 10:14

Beklager sent svar.

Det er litt vanskelig å svare direkte på spørsmålene siden det er veldig personlig og griper inn i behandlingen av deg. Jeg må derfor svare litt generelt. En glutenfri cøliaker vil bli normalisert mhp cøliakisykdommen i løpet av 5-10 år (for å ta litt godt i). Men man kan utmerket godt ha andre sykdomstilstander selvom man har cøliaki. Plagene dine bør derfor undersøkes uavhengig av din (behandlete) cøliaki for å finne ut årsaken til plagene dine.

Trond S. Halstensen, 16. august 2023 19.50

Tåler man spor av gluten?

Hei! Det står på NCF sine sider at de fleste tåler spor av gluten, men en del andre «kilder» på nett sier at tarmen kan bli irritert av spor uten at en selv merker noe, og at dette vil kunne aktivere immunforsvaret og potensielt være skadelig på sikt. ...

Hei! Det står på NCF sine sider at de fleste tåler spor av gluten, men en del andre «kilder» på nett sier at tarmen kan bli irritert av spor uten at en selv merker noe, og at dette vil kunne aktivere immunforsvaret og potensielt være skadelig på sikt. Hva er riktig her?

Christian, 05. juli 2023 18:39

Prinsippielt er det riktig at selv små mengder gluten (spor av) vil gi immunologisk reaksjon. Men dersom man ser på forskningen over hvordan det gikk med de cøliakerene som fikk diagnosen før 12 års alder og som hadde den gamle gluten-grensen på 200 ppm i produkter som var gjort glutenfrie (i praksis betydde det at brødene kunne inneholde 100 ppm gliadin/kg ferdig produkt, tilsvarende den grensen som i dag heter lav-gluten) så var det ingen oversykelighet av annen sykdom ettersom de ble eldre (svenske undersøkelser med cøliakere fra 1974 og fremover). Det er tiden man er udiagnostisert og cøliakisyk som øker risikoen for annen sykdom (som kreft i lymfesystemet). I den ideelle verden burde alle cøliakere kun spise det som er naturlig fritt for gluten eller garantert glutenfritt, men siden vi  lever i den virkelige verden og må "veie risikoen" det å spise noe som kan inneholde spor av gluten (stort sett under 100 ppm der man har målt) og om dette faktisk gir symptomer eller økt risiko for annen sykdom, mot at livet som cøliaker skal leves så ukomplisert (mhp cøliakien) som mulig og ikke være forbundet med kost-indusert økt risiko for akutte plager eller annen sykdom, så bør man ikke unngå enkeltmatvarer bare fordi produsenten ønsker å beskytte seg mot juridiske konsekvenser om det faktisk mot formodning skulle kommet noe glutenstøv over i varen. Er man spesielt bekymret og det plager en dersom man spiser noe man ikke vet er 100% glutenfritt, så må man bare ta konsekvensene av det, og holde seg til produkter som er garantert glutenfrie og/eller produkter som er naturlig glutenfrie. Det er som oftest helt andre utfordringer man som glutenfri cøliaker møter i hverdagen, særlig resturantbesøk hvor personalet tar litt lett på dette med glutenfrie produkter (så man får i seg gluten). Det å øke produktspekteret for en cøliaker ved å inkludere produkter som er merker "kan inneholde spor av gluten" (men som i praksis ikke gjør det), tror jeg gjør hverdagen enklere og livet bedre når man lever glutenfritt.

Trond S. Halstensen, 05. juli 2023 20.00

Hard og vond pasta

Lurer på hvorfor glutenfri pasta blir hard og vond å spise når den er helt avkjølt og kald etter at den er kokt? Lurer også på om rismel er glutenfritt og trygt for en med cøliaki å bruke i baking? ...

Lurer på hvorfor glutenfri pasta blir hard og vond å spise når den er helt avkjølt og kald etter at den er kokt? Lurer også på om rismel er glutenfritt og trygt for en med cøliaki å bruke i baking?

Lørdag 1.7, 01. juli 2023 19:57

Glutenfri kokt pasta blir hard og knekker når dagen etter fordi den består av for det meste stivelse, og stivelse klarer ikke å holde på vannet i noen særlig grad. Pasta som inneholder mye egg slik som italienerne lager den blir sikkert mindre hard når den står en stund, men jeg vet ikke om noen som lager slik glutenfri pasta. Prøv å les på ingredienslisten og se om du finner noen. Ellers så kan du jo forsøke å lage pasta selv med glutenfritt mel og egg, men det er jo litt jobb. Vi har ikke noen kjennskap til at rismel er forurenset av gluten. Ris blir jo ikke produsert i samme område som glutenholdige kornsorter, så det kan du trygt bruke. 

Lise Friis Pedersen, 05. juli 2023 18.00

Hvordan skal vi nå igjennom til en overlege?

Hei! Hvordan skal en som forelder klare å nå igjennom til overleger på norske sykehus? Hvorfor skal det være så sykt vanskelig å bli tatt på alvor når barnet vårt på 5 (snart 6) har hatt flere symptomer i over ett år og vi til n&...

Hei! Hvordan skal en som forelder klare å nå igjennom til overleger på norske sykehus? Hvorfor skal det være så sykt vanskelig å bli tatt på alvor når barnet vårt på 5 (snart 6) har hatt flere symptomer i over ett år og vi til nå kun får høre: «Det er tatt blodprøver og de ser fine ut». Så fortsetter barnet å være dårlig, uten at helsepersonell bryr seg. Mye mageproblemer og mye utmattelse og trøtthet, spiser lite, sakte vektoppgang (er fra før en liten prematurfødt og dysmatur gutt). Vi synes dette er så vanskelig og leit. Da jeg etterspurte gastroskopi var kommentaren: «vi kan nesten ikke legge små barn i narkose uten grunn». Som om jeg vil det! Men vi ønsker virkelig å finne ut av hvorfor han har disse plagene. Hva råder dere oss til å gjøre? Takk på forhånd!

Berit, 05. juli 2023 15:34

Det er nok barnets fastlege som har ansvaret for utredningen og siden dere har vært på barneavdelingen, muligens med cøliaki som fokus, så svarer ofte spesialisthelsetjenesten kun på det spørsmålet fastlegen henvender seg om. Det er mange andre årsaker til at barn har "mageproblemer" enn cøliaki (og skal cøliakien kunne diagnostiseres så må barnet spise 5-15 gram gluten pr dag i lang nok tid til å bli cøliakisyk (2-6 brødskiver pr dag eller tilsvarende med pasta/etc). Dersom det spises lite gluten vil sannsynligheten for at blodprøver og biopsi kan påvise en cøliaki være lav. Jernmangel er ofte det første som vises  når tarmen blir cøliakisyk. La fastlegen ta tak i det dere opplever som problematisk med barnet (ikke fokuser på cøliaki), muligens er det helt andre årsaker til mageproblemet.

Trond S. Halstensen, 05. juli 2023 19.49

Skal vi tørre å spise på restaurant når vi reiser på ferie?

Feber ved inntak av gluten? Har en jente på 4 år som fikk påvisst cøliaki for 4 måneder siden. Var ute å spiste på restaurant for første gang for noen dager siden, der jeg presiserte at hun hadde cøliaki. Dagen etterpå får hun veld...

Feber ved inntak av gluten? Har en jente på 4 år som fikk påvisst cøliaki for 4 måneder siden. Var ute å spiste på restaurant for første gang for noen dager siden, der jeg presiserte at hun hadde cøliaki. Dagen etterpå får hun veldig høy feber og løs mage, kan det være tegn på at maten vi kjøpte innholdt gluten? Har vært svært forsiktig/skeptisk til å kjøpe mat ute da jeg er engstelig for at de ikke er nøye nok når de tilbereder maten. Skal vi tørre å spise på restaurant når vi reiser på ferie?

Monica, 03. juli 2023 22:51

Feberreaksjoner (målt) ved glutenuhell er ikke vanlig, selvom mange blir dårlige og føler seg uggen som ved feber så er det ikke tempraturstigning hos de cøliakere som har reaksjon på gluten. Det behøver ikke ha vært gluten i maten, mange resturanter er flinke, men ikke alle, så man vet aldri om det forstår hva det betyr å ha cøliaki/spise glutenfritt. På ferie... lit tavhengig av hvor, Italia har mange cøliakere så der antar jeg de er godt skolert, men så varioerer det. Muligens kan man se på menyen og ikke ta det for gitt at de glutenfrie brød/pasta/pizza-erstatningene faktiske er glutenfrie. Så man velger ingredienser som er naturlig frie for gluten. Eventuell spormengder/forurensning (via tilberedning) pleier ikke å gi så sterke reaksjoner, så den risikoen må man muliges bare leve med.

Trond S. Halstensen, 05. juli 2023 19.20

Får mensen to dager etter glutenuhell

Hei, jeg har p-stav og merker at hver eneste gang jeg ufrivillig får i meg gluten, så får jeg mensen 2 dager etterpå. Er det noen andre som sliter med dette? ...

Hei, jeg har p-stav og merker at hver eneste gang jeg ufrivillig får i meg gluten, så får jeg mensen 2 dager etterpå. Er det noen andre som sliter med dette?

Lilu, 03. juli 2023 18:10

Jeg har forsøkt å se om noen har skrevet noe om dette, men nei, jeg finner ingen rapporter eller vitenskaplig forklaring på det. Det virker også medisinsk merkelig. Siden du bruker "p-pille stav" så påvirkes ikke mage-tarm kanalens opptaksfunksjon. Så dine uhell må derfor gi deg menstruasjon på annen måte enn pga manglende absorbsjon av hormene i p-pillene. Mulig noen andre der ute kan kommentere på dette. Er det flere av dere som opplever noe likenende?

Trond S. Halstensen, 05. juli 2023 19.09

Klager fremdeles over kvalme og magevondt

Hei! Jente på snart 7 fikk diagnosen i februar i år. Hun har blitt merkbart bedre, mer energi og mer tilfreds generelt. Men hun klager fremdeles over kvalme og magevondt. Er ellers meget selektiv på hva hun spiser og får i seg lite fiber. Hun har strevd med forstoppelse,...

Hei! Jente på snart 7 fikk diagnosen i februar i år. Hun har blitt merkbart bedre, mer energi og mer tilfreds generelt. Men hun klager fremdeles over kvalme og magevondt. Er ellers meget selektiv på hva hun spiser og får i seg lite fiber. Hun har strevd med forstoppelse, men har den siste uken fått til å gå ordentlig på do nesten hver dag (Fått movicol av lege). Før dette kunne det det gå tre, fire dager mellom dobesøkene. Vi hadde imidlertid håpet at kvalmen skulle gi seg nå som avføringen ikke lenger er et problem. Det skal sies at vi for tiden er på sydenferie og at vi dermed ikke kan utelukke at hun har vært utsatt for et glutenuhell på restaurant. (Hun har vært ekstra kvalm på ferie, men kan også være dette hjemme når vi har full kontroll på hva hun får i seg). Vi har også sluppet opp litt på melk på ferien ettersom det tidvis har vært vanskelig finne noe hun kan spise/liker (vi har hele tiden vært forsiktige med laktose). Er det sannsynlig at hun f.eks kan bli veldig kvalm dagen etter et inntak av mye fløteis kvelden før? Trodde egentlig at hun skulle tåle laktose etter så lang tid.

Sarah , 03. juli 2023 10:51

Enig, etter 4 mnd på GFD burde hun tåle vanlige melkemengder, men dette er veldig individuelt. Laktose som ikke spaltes av laktasen, blir spaltet av tarmbakterier som gir gassdannelse og bløt diare.En GFD inneholder ofte andre produkter enn det man spiste før og selvom havre er veldig sundt og en viktig matkilde for cøliakere, er det mange som ikke tåler de mengdene de har lyst til å spise. Det samme gjelder andre erstatningsprodukter. Mulig dere må starte med en mat-kvalme dagbok hvor det noteres hvordan hun har det og hva man har spist den dagen og så se hva det kan være hun blir kvalm av. 

Trond S. Halstensen, 05. juli 2023 18.37

Vil en som ikke har cøliaki kunne bli dårlig av glutenholdig mat?

Hvis en person uten cøliaki spiser glutenfri mat i noen måneder, vil han da kunne oppleve noen plager - feks magesmerter, oppblåsthet, diare etc - om han får i seg gluten? (fordi tarmen/kroppen har tilpasset seg et glutenfritt kosthold.) Eller vil aldri en ikke-cøliak...

Hvis en person uten cøliaki spiser glutenfri mat i noen måneder, vil han da kunne oppleve noen plager - feks magesmerter, oppblåsthet, diare etc - om han får i seg gluten? (fordi tarmen/kroppen har tilpasset seg et glutenfritt kosthold.) Eller vil aldri en ikke-cøliakier oppleve noen plager om han får i seg litt gluten etter noen måneder med glutenfritt kosthold?

Mulig cøliakier, 02. juli 2023 01:31

Veldig individuelt hvordan man har det som ubehandlet cøliaker, og hvordan man reagerer på glutenuhell etter å ha spist glutenfritt en stund. Mange reagerer kraftigere på glutenuhell etter en periode med GFD, mens andre glutenfrie cøliakere ikke reagerer akutt i det hele tatt. Så en slik reaksjon kan ikke benyttes til å støtte/ikke støtte cøliakidiagnosen.

Trond S. Halstensen, 05. juli 2023 18.25

Finnes det en ny metode for å diagnostisere cøliakere?

Hei! Mener å ha lest at det forskes på en ny metode å diagnostisere cøliaki, uten at man trenger å spise ekstremt mye gluten i mange uker. Stemmer det? Når tror du/forskerne det blir mulig, og hva konkret går den nye metoden ut på? Klarer ikke å...

Hei! Mener å ha lest at det forskes på en ny metode å diagnostisere cøliaki, uten at man trenger å spise ekstremt mye gluten i mange uker. Stemmer det? Når tror du/forskerne det blir mulig, og hva konkret går den nye metoden ut på? Klarer ikke å finne det igjen. Jeg har hatt alle mulige slags symptomer på cøliaki hele livet, da jeg var barn hadde jeg eksem, epilepsi (har lest at én viss type kan ha sammenheng med cøliaki), veldig mye mageproblemer, alltid lavt jernlager og lite energi++,og i voksen alder har jeg blant annet vært veldig mye oppblåst/hatt forstoppelse, lavt jernlager, lavt energinivå, og eksem i perioder. Kuttet derfor ut mye gluten i kosten for mange år siden, men de siste årene har jeg vært veldig plaget med magen og delvis eksem), og jeg ville teste meg for cøliaki og tok også gastroskopi, men dessverre spiste jeg for lite gluten til at det kunne påvises (ble veldig dårlig av økt mengde gluten så ga dessverre opp). Jeg har blitt veldig bra av glutenfritt kosthold, nå har jeg mer energi, ikke lenger mageproblemer, og blodprøvene har begynt å bli normale og bedre (jern, magnesium, kalsium, stoffskiftet). Siden jeg ikke ønsker å bli dårlig igjen, og også er redd for at det kan påvirke fertiliteten min (ung og barnløs kvinne), vil jeg per i dag ikke prøve å utsette meg for veldig mye gluten og ta ny gastroskopi, men skulle gjerne hatt diagnosen for å få oppfølging i årene som kommer. Derfor håper jeg at det i framtiden, om ikke så altfor mange år, kan være lettere å diagnostisere cøliaki enn i dag.

Spørrende, 02. juli 2023 00:33

Forskningsmessig har vi ulike tester som øker den diagnostiske treffsikkerheten, også hos de som ikke spiser gluten. Men ingenting av dette brukes i den vanlige diagnostikken, og de er ikke en del av de diagnostiske kriteriene som bl.a. NAV bruker for å godta cøliakidiagnosen i forbindelse med søknad om grunnstønad. Man må altså spise seg såpass cøliakisyk på glutenholdig mat, at sykdommen blir diagnostiserbar. Cøliakidiagnosen godtas kun når man kan dokumentere at man blir cøliakisyk av gluten, og hos voksne så inkluderer det tynntarmsbiopsi på glutenhodlig kost (som viser klassiske cøliakiforandringer). De andre testene vi har benyttet i forskningen, alt fra å påvise økt mengde deamidert-gliadin reaktive T-celler i blodet og at mengden av slike gliadin-reagerende T-celler øker etter at man har spist gluten i 3-5 dager; at man kan måle betennelsessignaler i blodet 2-4 timer etter glutenkonsum også hos mange (men ikke alle) glutenfrie cøliakere, eller at cøliakere har en klar økning av spesielle T-celler i tarmslimhinnen (gamma-delta T-celler) og ofte også har nedslag av IgA og transglutaminasen i tarmslimhinnen (som begge kan påvises med spesialteknikk på tynntarmsbiopsien (immunhistokjemi)), brukes ikke i diagnostiseringen av cøliaki (utenfor forskningslabbene). Samtidig er det mye i hveten, utenom gluten, man kan reagere på. Mange reagerer på enkelte matvarer og må holde seg borte fra dette uten at man kan dokumentere klassisk allergi. Dersom man ikke orker/kan/klarer å gjøre seg selv cøliakisyk (evt. på ren gluten som finnes i "glutenmel" man kan få kjøpt på nettet/helsekostbutikker) så vil man ikke kunne dokumentere at du har cøliaki. Alternativet er at du bare spiser glutenfritt fordi du blir bedre av det, men da er det mye vanskligere å få grunnstønad for fordyrende glutenfri kost.

Trond S. Halstensen