Arkiv

Resultat: Cøliaki (1000) viser 161 - 180

Bør en frisk cøliaker unngå melkeprodukter?

Hei! Så på NRK at man har funnet ut at « Forskningen viser at mennesker med cøliaki reagerer på proteinet kappa-kasein, som finnes i kumelk.» Betyr dette at man som (frisk, glutenfri) cøliaker kanskje bør begynne å unngå melkeprodukter? ...

Hei! Så på NRK at man har funnet ut at « Forskningen viser at mennesker med cøliaki reagerer på proteinet kappa-kasein, som finnes i kumelk.» Betyr dette at man som (frisk, glutenfri) cøliaker kanskje bør begynne å unngå melkeprodukter? Håper ikke det..

Nico, 22. november 2023 18:03

Nei, men det er lett å misforstå det som ble referert i avisen. Vi måtte gå ut med en melding + se annet svar i denne ukes nettprat.

Trond S. Halstensen, 29. november 2023 18.33

Bør jeg kutte ut melk?

Hei, viser til artikkel på nrk.no om forskningsfunn at emaljen skades av melk hos cøliakere. Betyr dette at man også bør kutte ut melk, i tillegg til gluten? https://www.nrk.no/vestland/forskere-ser-sammenheng-mellom-coliaki-og-emaljeskader-1.16645841 ...

Hei, viser til artikkel på nrk.no om forskningsfunn at emaljen skades av melk hos cøliakere. Betyr dette at man også bør kutte ut melk, i tillegg til gluten? https://www.nrk.no/vestland/forskere-ser-sammenheng-mellom-coliaki-og-emaljeskader-1.16645841

Nina, 22. november 2023 17:52

Nei, som det fremkommer av det vi la ut så var dette noe det ble spekulert på, men det gjelder kun personer med ubehandlet aktiv cøliaki, og de vet ikke at de har cøliaki. Når de får diagnosen så skal de på glutenfri og melkefri kost (pga problemer med å bryte ned melkesukker). Når man har fått roet ned tarmen på GFD har vi ingen holdepunkter for at melkedrikking påvirker emaljedannelsen til de permanente tennene.

Trond S. Halstensen, 29. november 2023 18.10

Hva slags rutiner anbefaler dere når det gjelder hotellfrokost?

Hei! Hva slags rutiner anbefaler dere at man følger når det gjelder hotellfrokost? Er det ok å ta sjansen på at naturlig glutenfrie matvarer som pålegg, frukt og nøtter ikke er blitt forurenset av andre gjester (som f.eks. kan ha brukt bestikket til glutenholdig...

Hei! Hva slags rutiner anbefaler dere at man følger når det gjelder hotellfrokost? Er det ok å ta sjansen på at naturlig glutenfrie matvarer som pålegg, frukt og nøtter ikke er blitt forurenset av andre gjester (som f.eks. kan ha brukt bestikket til glutenholdige ting)?

Tore, 21. november 2023 21:35

Det er et forståelig, men vanskelig spørsmål du stiller, som jeg skal forsøke å svare på så godt det lar seg gjøre. Forskning/undersøkelser og erfaring tilsier at det går som oftest bra på buffeter - men ikke alltid. Så da må man bruke sunn fornuft og være litt detektiv. Som f. eks. tenke at speilegg legger noen hotellgjester rett på den glutenholdige brødskiva, så da kan stekespaden være forurenset. Så da bør man kanskje velge kokt egg i stedet for. Hvis det er mye som tyder på at redskaper blir brukt om hverandre, så bør man kanskje ikke velge den retten. Hvis det er separate skjeer, som ikke blir brukt om hverandre er det trygt. Hvis retten ikke er merket, bør man si fra til hotellet og kanskje ikke velge den retten. Hvis de du spør ikke er helt sikre, og du ikke er helt sikker, ikke velg den retten. Dette er bare noen eksemper på ting man bør tenke på når man spiser buffetmat, så jeg håper du fikk noen tips. Lykke til.

Lise Friis Pedersen, 22. november 2023 18.00

Er gjort noen målinger på gluteninnholdet i produkter fra produsenten?

Hei! Vet dere om det er gjort noen målinger på gluteninnholdet i produkter fra Den Sorte Havre? ...

Hei! Vet dere om det er gjort noen målinger på gluteninnholdet i produkter fra Den Sorte Havre?

Hanne, 22. november 2023 05:00

Nei det har vi ikke noe kjennskap til. Det beste er å spørre produsenten. Du finner kontaktinfo her: densortehavre.no

Lise Friis Pedersen, 22. november 2023 18.00

Er det nok med to uker på glutenholdig mat før jeg tar blodprøver for cøliaki?

Hei. Jeg har hatt diaré en periode når eg for 2 uker siden begynte spise brød igjen. De første dagene av de 2 ukene normal avføring, så flere dager ned diaré som var gul. Så normal avføring, men løst i blandt. Luft i mage, kvalm...

Hei. Jeg har hatt diaré en periode når eg for 2 uker siden begynte spise brød igjen. De første dagene av de 2 ukene normal avføring, så flere dager ned diaré som var gul. Så normal avføring, men løst i blandt. Luft i mage, kvalm etter å ha spist. 2 uker på skiver tok jeg blodprøver. Kan blodprøven vise om eg har cøliaki, eller bør eg ta ny prøve? Har alltid spist gluten, men før de 2 ukene var det kanskje ikke hver dag, og iallefall ikke skive som eg veldig sjeldent spiste. Lurer på om eg må ta ny blodprøve siden eg mest sannsynlig ikke har hatt nok gluten lenge nok i kroppen? Spiser minst 2 skiver hver dag iløpet av de siste 2 ukene som har vært, og av og til mer og middager med gluten noen av dagene

Lovise, 22. november 2023 08:25

Vanskelig å spå, men om du har negativ blodprøve nå, så må du nok fortsette med å spise glutenholdig mat i minimum 6 uker, og minimum 2 brødskiver per dag skal cøliakien bli såpass reaktivert at det er mulig å diagnostisere den.

Trond S. Halstensen, 22. november 2023 18.37

Er det riktig at jeg har større sannsynlighet for å få diabetes type 1?

Jeg har fått cøliaki i voksen alder. Er det riktig at jeg da har større sannsynlighet for å få diabetes type 1? Noe jeg eventuelt kan gjøre for å minske risikoen? ...

Jeg har fått cøliaki i voksen alder. Er det riktig at jeg da har større sannsynlighet for å få diabetes type 1? Noe jeg eventuelt kan gjøre for å minske risikoen?

Ingvar, 19. november 2023 11:29

Ikke fordi du har fått cøliaki i voksen alder, men siden du har oppdaget at du har cøliaki (og har nok hatt det en stund) har kroppen din avslørt at du er i den gruppen mennesker som har økt risiko for diabetes type 1. Dels deler du vevstyper med det som høyrisiko HLA-variantene for å utvikle diabetes (HLA-DQ2.5/DQ8 kombinsajonen) som også gir høyere risiko for å få cøliaki, og dels deler man andre risiko-gener for utvikling av autoimmun sykdom. Derfor ser vi en økt forekomst av diabetes blandt cøliakere og visa versa.

Trond S. Halstensen, 22. november 2023 18.27

Kan man få vondt i magen og kvalme av Valerina natt?

Hei! Jeg har en datter med cøliaki som har testet ut melatonin, rettere sagt Valerina Natt først 3 mg fått av lege. Da fikk hun store magesmerter i 1-2 uker. Etter å ha prøvd en-to netter. Deretter har vi nå (med lang tid i mellom) prøvd 1 mg og hun fikk...

Hei! Jeg har en datter med cøliaki som har testet ut melatonin, rettere sagt Valerina Natt først 3 mg fått av lege. Da fikk hun store magesmerter i 1-2 uker. Etter å ha prøvd en-to netter. Deretter har vi nå (med lang tid i mellom) prøvd 1 mg og hun fikk vondt i magen og kvalme. Har dere noen erfaring?

Annie, 18. november 2023 13:25

Valerina/Valerina forte inneholder ikke Melatonin, men er et ekstrakt/tørket produkt fra Valerina-roten. Hyppig bivirkning er gastrointestinale symptomer (f.eks. kvalme, abdominale kramper) kan forekomme etter inntak av valerianarot. Så dette er vel en reaksjon på valerinaroten.

Trond S. Halstensen, 22. november 2023 18.24

Kan en være overvektig og ha cøliaki?

Kan en være overvektig og ha cøliaki? Kan tarmen ta opp næring selv om en har cøliaki? ...

Kan en være overvektig og ha cøliaki? Kan tarmen ta opp næring selv om en har cøliaki?

Mariann, 17. november 2023 14:00

Ja, du kan være overvektig og ha cøliaki. Faktisk er 2/3 av alle voksendiagnostiserte cøliakere på pluss siden av idealvekten. Det er kun de sykeste som spiser mye glutenholdig mat (hvete, bygg rug) som får en så skadet tarm at de ikke klarer å ta til seg næring. I dag spiser vi mye annet så man kan godt ha en moderat aktivitet av sin cøliaki (fordi man ikke spiser så mye gluten), og legge på seg da man spiser så mye annet, kalorikrik mat.

Trond S. Halstensen, 22. november 2023 18.14

Brokkoperasjon og cøliaki

Mesh og cøliaki. Hei! Jeg er anbefalt brokkoperasjon med nett. Det haster ikke veldig, så kan utsette det litt. Jeg er over 40. Ble diagnostisert for 1 års tid siden med cøliaki. Har levd glutenfritt siden. Antistoffene har ikke vært påvist på lang tid n&a...

Mesh og cøliaki. Hei! Jeg er anbefalt brokkoperasjon med nett. Det haster ikke veldig, så kan utsette det litt. Jeg er over 40. Ble diagnostisert for 1 års tid siden med cøliaki. Har levd glutenfritt siden. Antistoffene har ikke vært påvist på lang tid nå og laktosetoleransen gikk over etter 7 mnd. Litt småsymptomer som oppblåsthet og kronisk obstipasjon siden (tar visiblin). Et MESH nett er jo et fremmedlegeme. Kan det lage kronisk inflammasjon og være uheldig for en med cøliaki om det ikke strengt tatt er helt nødvendig?

Karo, 16. november 2023 10:10

Vurder om Mesh'en skal ut, uavhengig av at du nå er en cøliaker i rekonvalisens på god vei til å bli helt frisk fra din cøliaki. Du har ikke noe mer eller mindre risiko for å reagere på MESH'en fordi om du nå er en (frisk) cøliaker på glutenfri kost.

Trond S. Halstensen, 22. november 2023 18.04

Kan uhell påvirke humøret eller psyken hennes?

Hei! Datteren vår på 6 år (hatt cøliaki i snart 2 år) har nylig hatt et glutenuhell hvor hun spiste et rundstykke med gluten som gjorde at hun spydde flere ganger og var dårlig i et par timer. Kan slike uhell påvirke humøret/psyken hennes før ...

Hei! Datteren vår på 6 år (hatt cøliaki i snart 2 år) har nylig hatt et glutenuhell hvor hun spiste et rundstykke med gluten som gjorde at hun spydde flere ganger og var dårlig i et par timer. Kan slike uhell påvirke humøret/psyken hennes før «glutenet» er ute av kroppen?

Anette, 15. november 2023 13:36

Ja. Selv om ordet "kan" er et stort ord, så er det ikke så unaturlig at hun blir påvirket, både av ubehaget og oppkastingen, men i tillegg er det mange cølaikere som opplever emosjonelle "forstyrrelser" etter glutenuhell. Det kan lett ta en 5 dagers tide å få reaksjonen ut av kroppen

Trond S. Halstensen, 15. november 2023 18.51

Bør jeg være bekymret?

Hei, har spist glutenfritt i 6,5 mnd, etter at jeg fikk cøliaki i slutten av april. Hadde transglutaminase på over 128. Målte etter 4 mnd, da var den på 36. Magen har fungert bra, og avføring er normal etter start på GFD. I dag hadde jeg plutselig blanke fettdr&...

Hei, har spist glutenfritt i 6,5 mnd, etter at jeg fikk cøliaki i slutten av april. Hadde transglutaminase på over 128. Målte etter 4 mnd, da var den på 36. Magen har fungert bra, og avføring er normal etter start på GFD. I dag hadde jeg plutselig blanke fettdråper i do ved avføring, men avføring var normal . Er dette vanlig eller er det grunn til bekymring? Mvh Finn

Finn, 15. november 2023 12:55

Vanskelig å vite hvor de blanke dråpene kom fra. Tror ikke det var fra din avføring, og ei heller at du har fett i avføringen etter så lang tid på GFD. Cøliaki-indusert fett i avføringen vil da også være gjevnt fordelt i avføringen og gjøre hele avføringen fet som gjør den vanskelig å skylle ned etc, ikke bare noen blanke dråper. Mulig de blanke dråpene kom fra et annet sted (penis-prostatsekret?)

Trond S. Halstensen, 15. november 2023 18.48

Vil det være spor av ev. cøliaki i avføringen?

Gutten skal igjennom utredning av cøliaki, og da det til nå har vært vanskelig å ta blodprøver (livredd) ville barnelege starte med en avføringsprøve. Han sa noe om at det «alltid» vil være spor der av noe, har han cøliaki. Stemm...

Gutten skal igjennom utredning av cøliaki, og da det til nå har vært vanskelig å ta blodprøver (livredd) ville barnelege starte med en avføringsprøve. Han sa noe om at det «alltid» vil være spor der av noe, har han cøliaki. Stemmer dette? Mener å ha lest flere steder at cøliaki ikke vises i avføringsprøver, og derfor er det blodprøver som brukes til diagnose? Nå har avføringsprøvene kommet tilbake med ingen funn, så redd de da utelukker cøliaki på grunnlag av dette.

Monica, 15. november 2023 09:14

Du har rett, en avføringsprøve vil som oftest ikke si noe om cøliaki med mindre man er svært dårlig og da kan avføringen inneholde fett.

Angst for blodprøver løses best med EMLA-krem, en lokalbedøvende krem (padd) som settes på hver arm ca. 2 timer før man har tenkt å stikke. Så holdes gutte gjemt i mors arner med løfte om at det ikke kommer til å gjøre det minste vondt, og dersom han kjenner noe så skal han få..... (noe fint). Da går blodprøvetaking som en lek. Men husk, man kan kun diagnostisere en aktiv cøliaki og det fordrer at man spiser (nok) gluten i lang nok tid til at cøliakien blir aktiv nok til at den lar seg diagnostisere. Den europeiske barnelegeforeningen anbefaler fra 5-15 gram gluten/dag for å fremprovosere en cøliakireaksjon, så det er 2-7 brødskiver om dagen så her må det spises masse gluten før man tar blodprøve.

Trond S. Halstensen, 15. november 2023 18.41

Kan kjæresten min få cøliaki når han spiser glutenfritt?

Hei, kjæresten min som ikke har cøliaki eller glutenallergi lurer på om han kan få glutenallergi eller cøliaki om han spiser gluten fritt. Kan personer som ikke har en form for glutenallergi få utfordringer med magen om han spiser glutenfritt? ...

Hei, kjæresten min som ikke har cøliaki eller glutenallergi lurer på om han kan få glutenallergi eller cøliaki om han spiser gluten fritt. Kan personer som ikke har en form for glutenallergi få utfordringer med magen om han spiser glutenfritt?

Jente 20, 14. november 2023 21:08

Nei, det meste av det vi spiser er glutenfritt fra naturen sin side, så det er ikke noe problem for alle å spise glutenfritt. Tenk bare på kina, tradisjonelt kinesisk kosthold brukte ike hvete, men ris som viktigeste karbohydratkilde, og ris er glutenfritt. De glutenfrie melblandingene består av glutenfri hvetestivelse + andre glutengfrie "kornliknende" frø fra ulike vekster.

Trond S. Halstensen, 15. november 2023 18.36

Sliter fremdeles med tåkehode og svimmelhet

Hatt cøliaki i 8 mnd og sliter fremdeles med tåkehode og svimmelhet. B-12, folsyre og jern er innenfor normalverdi. Er det normalt å ha slike plager så lenge? Er det noe jeg overser? ...

Hatt cøliaki i 8 mnd og sliter fremdeles med tåkehode og svimmelhet. B-12, folsyre og jern er innenfor normalverdi. Er det normalt å ha slike plager så lenge? Er det noe jeg overser?

Trine, 14. november 2023 19:45

Vanskelig å si, men det tar tid å bli frisk fra en voksen-diagnostisert cøliaki. Bare hold deg glutenfri, så vil dette gå bra, men smør deg med tålmodighet. Det kan lett ta noen år (ca 2-5 år) på glutenfri kost før du føler deg frisk igjen. Desto eldre og sykere du var på diagnosetidspunktet, desto lengere tid tar det å roe ned immunsystemet og derigjennom bli frisk. 

Trond S. Halstensen, 15. november 2023 18.33

Ønsker hjelp til å tolke prøvesvar

Sak: svar etter biopsi. Mann 27 år. Historikk: Mor og to søsken med cøliaki. Personen har vert mykje dårleg i perioder frå barndom, har tatt blodprøver med jevne mellomrom. Var og på HUS og tok biopsi for rundt femten år siden etter mistenkelig blod...

Sak: svar etter biopsi. Mann 27 år. Historikk: Mor og to søsken med cøliaki. Personen har vert mykje dårleg i perioder frå barndom, har tatt blodprøver med jevne mellomrom. Var og på HUS og tok biopsi for rundt femten år siden etter mistenkelig blodprøve, men negativ biopsi. Sitat svar: Vevsprøvesvar er ikke veldig tydelige, men beskriver Duodenalslimhinne med økt antall intraepitelial lymfocytter som kan ses ved cøliaki, men Tynntarmstotter atrofi er ikke funnet. Sannsynlighet for cøliaki er lite i så fall Marsh type 1. Du kan forsøke glutenfri kost og se om det lindrer symptomene dine. Mvh. Aly Dicko Gastroenterologisk kirurg Volvat. Sitat slutt. Har lyst å høre din tolkning av dette, historikk og svar .

Karen, 09. november 2023 14:29

Når man kun har en Marsh-1 forandring i tynntarmen så er det tvil om dette skyldes cøliaki, men det kan være det. Forandringene i tynntarmen vil da også være avhengig av mengden gluten du konsumerer så desto mer gliuten, desto mer aktiv blir cøliakien og desto større sannsynlighet er det for at du tynntarmsslimhinnen får et klarakteristisk avflatet cøliakiutseende. For å få en "NAV-godkjent" cøliakidiagnose, så må man i tillegg til Marsh-1 forandringer også ha forhøyet nivå av IgA-antistoff mot transglutaminase 2 (TG2), såkalt TG2-IgA, og enten IgG/IgA mot deamidert gliadin (DGP) eller positiv anti-endomycieum antistoffer. Det hjelper også om man har tegn til dårlig tarmfunksjon ( f. eks. jernmangel)  og har riktig HLA-vevstype (HLA-DQ2.5 og/eller DQ8). Jeg vet ikke hvilke blodprøver som var positive hos deg, men med din historie og gitt at du hadde forhøyet nivå av TG2-IgA og/eller deamidert gliadin peptid-IgG (GDP-IgG) så ville du ha fylt de diagnostiske kriteriene for cøliaki. Dersom du vil diagnostiseres nå så må du gjøre cøliakien din aktiv da man kun kan diagnostisere en aktiv cøliaki, og da må du spise så mye gluten som du kan i minimum 6 uker for å bli mer cøliakisyk. 

Trond S. Halstensen, 15. november 2023 17.56

Må man vise erklæring på at man har cøliaki for å få influensavaksine?

Hei! Jeg er nygift med en amerikansk kvinne med cøliaki, og hun har flyttet nå til Norge sammen med meg. I påvente av oppholdtillatelsen, som kan ta opptil 6 måneder, har det vært et sterkt ønske for henne å ta årets influensavaksine her i Norge. Vi ...

Hei! Jeg er nygift med en amerikansk kvinne med cøliaki, og hun har flyttet nå til Norge sammen med meg. I påvente av oppholdtillatelsen, som kan ta opptil 6 måneder, har det vært et sterkt ønske for henne å ta årets influensavaksine her i Norge. Vi troppet opp hos Vitus Apotek igår, etter å ha fått beskjed om at så lenge hun kom med sitt amerikanske pass, skulle det ikke være noe problem. Det viste seg å være delvis riktig, helt til spørsmål om allergier og autoimmune sykdommer dukket opp. Vi opplyste at hun har cøliaki. I og med at hun fortsatt ikke er registrert hos norske helsemyndigheter, ønsket farmasøyten en legeerklæring på at hun har cøliaki. Uten denne legeerklæringen kunne hun ikke få vaksine. I utgangspunktet var det ikke noe problem med å få legetime her i Norge. Problemet, som min kone beskrev det, er at å få påvist cøliaki er en lang og særdeles smertefull prosess, der man ikke nødvendigvis får dette påvist ved første forsøk. Ei amerikansk venninne av oss, som er i samme situasjonen, måtte gjennom fire tester med spising av gluten før hun fikk testet positivt. Influensavaksinen er nødvendig, så hvordan kan vi løse dette?

Vidar, 08. november 2023 14:00

  • Ingen grunn til å skulle ha legeattest på at man har en inaktiv cøliaki for å kunne få vaksine. Det er da heller ingen krav om å dokumentere at man har en cøliaki ovenfor apotekpersonalet for å få en influensavaksine. En glutenfri cøliaker gir ingen økt risiko for uheldige reaksjoner på influensavaksinen.  Så enten går dere til et annet apotek og sier at hun ikke har noen kronisk sykdom (for hun har blitt frisk fra sin cøliaki på GFD, og cøliaki er ingen autoimmun sykdom, det er en autoimmun reaksjon på gluten, som hun ikke lenger har da hun spiser og har spist glutenfritt i lang tid), og tar influensavaksinen. Evt. så ordner du en akutttime hos din fastlege og legger frem problemet og får en vaksinasjon. Uansett bør dere be legen hennes i USA  som stilte diagnosen, sende over epikrise (dokumentasjon) på hennes diagnose (som hun også trenger for å kunne få grunnstønad fra NAV for fordyrende kosthold, når den tid kommer). Man kan bare stille diagnosen cøliaki på en aktiv sykdom så derfor må man reaktivere cøliakien med gluten for å kunne bekrefte diagnosen, om det skulle vise seg å være nødvendig.

Trond S. Halstensen, 08. november 2023 19.38

Kan skitten oppvaskmaskin være årsak til glutenuhell?

Hei. Har en del glutenuhell uten å vite årsaken til uhellene. Barna i huset tror at oppvaskmaskinen fungerer som ein søppeldunk og setter alltid tallerknene sine i maskinen med betydelig mengde middagsrester på. Daglig må sluken i oppvaskmaskin renskes for spagetti, br...

Hei. Har en del glutenuhell uten å vite årsaken til uhellene. Barna i huset tror at oppvaskmaskinen fungerer som ein søppeldunk og setter alltid tallerknene sine i maskinen med betydelig mengde middagsrester på. Daglig må sluken i oppvaskmaskin renskes for spagetti, brødskive/skorper og lignende. Spørsmålet er: visst oppvasken blir kjørt med mengder av glutenholdig matrester. Kan glass/bestikk osv i maskinen da inneholde gluten som gjør meg syk? Selv om det tilsynelatende der rent ut? Kan legge til at det alltid er flere ting i oppvasken som inneholder synlige matrester etter den har vasket.

Tone, 06. november 2023 21:24

Interessant problemstilling som jeg tror ingen vet svaret på for det er, som du påpeker, avhengig av hvor "møkkete" man lar oppvasken være. Når det er matrester på tingene etter oppvask så er maskinen for full og eller den vasker ikke godt nok (ting står for trangt). Det å skylle av tallerkner før man setter inn oppvasken må/bør de lære uansett, så det blir en jobb å få til. Teoretisk kunne man tenke seg at de tilsynelatende rene tallerkene har et tynt glutenholdig lag man ikke ser, og som du reagerer på. Men hvordan vet du at det er gluten-reaksjoner. Har du opplevd hvordan du reagerer på spormengder gluten (når du vet du har spist små små mengder gluten)? Er dine reaksjoner nå like? Ofte tolker man reaksjoner som gluten-reaksjoner når man har cøliaki uten at det behøver å være det.
IBS (tykktarmskatarr) kan gi akutte oppblåsninger, gass, smerte, diare etc., uten at det er gluten som gir det (IBS skyldes bakteriell fermentering av FODMAP-karbohydrater). Men for å være på den sikre siden bør nok oppvasken skylles og settes med litt avstand i oppvaskmaskinen så det blir rent.

Trond S. Halstensen, 08. november 2023 19.14

Gutt med eksem slo ut på glutentest, har han cøliaki eller glutenintoleranse?

Hei, Jeg har en sønn på 11 år som har fått prøvesvar på glutentest. Hhv. S-Anti-tTG Iga på 16 og S-Anti-Deam glia IgG på 2. Han har ingen symptomer på mageproblemer som vi vet, men vi testet for å vite om huden hans reagerer på glut...

Hei, Jeg har en sønn på 11 år som har fått prøvesvar på glutentest. Hhv. S-Anti-tTG Iga på 16 og S-Anti-Deam glia IgG på 2. Han har ingen symptomer på mageproblemer som vi vet, men vi testet for å vite om huden hans reagerer på gluten da han har eksem/utslett. Viser prøvesvarene her tydelig nok til at vi må gjøre grep med kostholdet, eller er det andre prøver/tester som eventuelt bør tas? Og viser resultatet at han har cøliaki eller glutenintoleranse?

Kristine, 06. november 2023 10:45

Tallene er avhengig av hvilken test som er benyttet. Vanligvis er en verdi på 16 U/ml for TG2-IgA forhøyet  (med <7U/ml som normalområdet) og gir absolutt mistanke om cøliaki. Dette må da diagnostiseres via legen hans og via en spesialist i barnesykdommer (Barnelege/ Pediater). Ikke la ham spise glutenfritt for å se om det blir bedre. Gjør det motsatte, la ham spise masse glutenholdig mat (pizza, boller, loff, kaker pasta etc) og ta en ny blodprøve etter en stund (4-6 uker på masse-gluten-kost). La så legen ta det derfra, mest sannsynlig  blir han henvist til det lokale sykehuset for vurdering på barneavdelingens poliklinikk. Spis masse gluten helt til spesialisten har konkludert mht. diagnosen. Ikke reduser gluteninntaket. Man kan kun diagnostisere en aktiv cøliaki og desto mer gluten man spiser, desto mer aktiv blir cøliakien og dermed lettere å diagnostisere. 

Trond S. Halstensen, 08. november 2023 19.04

Hvordan bør vi håndtere et barn som ikke tør spise borte?

Hei! Har to sønner (6 og 9 år) med påvist cøliaki. Det går stort sett fint og de er kjempeflinke til å sjekke og spørre om ting inneholder gluten osv. Den siste tiden har eldstemann blitt mer og mer skeptisk til når andre enn oss i familien har lage...

Hei! Har to sønner (6 og 9 år) med påvist cøliaki. Det går stort sett fint og de er kjempeflinke til å sjekke og spørre om ting inneholder gluten osv. Den siste tiden har eldstemann blitt mer og mer skeptisk til når andre enn oss i familien har laget maten. Han er blant annet sluttet å spise hos andre i type bursdager osv. Vi merker at dette påvirker han, og han dropper blant annet overnattingsbesøk hos venner, da det innebærer at han må spise maten de serverer han. Ja, vi forsikrer oss selvsagt på alle fronter om at alle vet om hvilket kosthold han/de må ha. Noen gode råd til hvordan vi kan håndtere dette?

Far til to med cøliaki, 06. november 2023 10:21

Alle barn (og voksne) er forskjellige, så noen universalteknikk til å håndtere "angsten" for glutenforurensing i maten kjenner jeg ikke til. Har dere snakket med ham? Er det noen som har slengt noen kommentarer? Skremt ham med historier? Vet dere om han har hatt slike reaksjoner etter å ha spist ute/vært med venner/overnattet hos kompisen? Har han opplevd press på å smake på/spise glutenholdig mat (fristelses-indusert erting)?

Jeg antar han reagerer akutt på gluten inntak, så han er nok redd for reaksjonen. Dersom dette egentlig dreier seg om hvordan venner/sosiale settinger reagerer på at han har cøliaki og må ha særkost, og at han ikke orker denne (negative)  oppmerksomheten, så kan dere forsøke å snakke med ham om hva det er som plager ham. Det er ikke sikkert han vil svare, men det hjelper å åpne opp for å snake om det (men, ikke mase). Det er vanskelig å være annerledes i den alderen (og verre blir det i puberteten). Vennene hans (og deres foreldre) vet at han har cøliaki, men vet de hva det er, hvilken sykdom han ikke har fordi han spiser glutenfritt? Muliges burde de også få litt undervisning om hvorfor det er nødvendig å være glutenfri som cøliaker. 

Trond S. Halstensen, 08. november 2023 18.36

Er dårligere etter overgang til glutenfri diett, bør jeg ta flere intoleransetester?

Hei! Jeg har nylig fått diagnostisert cøliaki, men føler vel egentlig symptomene nå er dårligere enn noen gang, og da ofte spesielt når jeg spiser ulike glutenfrie produkter som f.eks. pasta eller rundstykker som er ferdiglaget. Har spist glutenfritt i ca. 2 mnd...

Hei! Jeg har nylig fått diagnostisert cøliaki, men føler vel egentlig symptomene nå er dårligere enn noen gang, og da ofte spesielt når jeg spiser ulike glutenfrie produkter som f.eks. pasta eller rundstykker som er ferdiglaget. Har spist glutenfritt i ca. 2 mnd, så vet at det tar tid for tarmen å bygge seg opp. Er det vanlig å reagere på glutenfrie meltyper? Kan det evt. hende det er flere ting jeg ikke tåler? Jeg føler vel egentlig generelt at jeg tåler minimalt med mat, det gjelder også andre ting. Har dere noe erfaring med intoleransetester som man kan bestille på nett, med blodprøve i fingeren? Kan det være en løsning for å finne ut hva man reagerer på akkurat nå når jeg er i starten av den glutenfrie dietten?

Dårlig av glutenfritt + intoleransetest, 05. november 2023 18:53

Du har nok en veldig følsom tarm, for tiden. Muligens vil dette roe seg ettersom tarmen tilheles. Når man ikke blir bra av GFD alene så er det vanligste at man har en irritabel tykktarskatar (IBS) i tillegg og da må man spise minimalt med såkalt FODMAP-rike matvarer. Et slikt FODMAP-redusert og glutenfritt kosthold kan være utfordrende å få til, og det krever en viss kunnskap om matens FODMAP innhold. Hvetstivelse, inneholder FODMAP karbohydrater (Fruktaner) som endel reagerer akutt på (bulder oppblåsthet med/ute smerter, mye luftavgang og småskvetting av avføring. Andre klassiske FODMAP-rike matvarer er løk/hvitløk, epler, sopp etc. (står mye om dette på nettet). IBS-plager kommer og går langsomt så du må spise FODMAP-redusert kost i minimum 10 dager før du kan merke forskjellen, og dersom du går tilbake til normal, FODMAP-rik kost så tar det noen dager før tarmen begynner å leve sitt eget liv igjen. En elimineringsdiett for å se om det er dette er en sannsynlig forklaring er å spise kylling brystfilet og ris til alle måltider i 7-10 dager (jada, man blir lei) eller til du merker at plagen er borte. Ofte blir plagene borte etter 3-6 dager, og da vet du muligens litt mer om hva du tåler. Allergitester på nettet (dråpe blod) er neppe lurt. Da taper du penger og får mange påstander tilbake som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Først bør du finne ut om det er en FODMAP-indusert IBS som plager deg, og om det ikke hjelper med FODMAP redusert mat (eller eliminsasjonsdietten) kan du gå tilbake til legen din å få underøkt om du har noen klare tegn på matvareallergi, og evt. få en ny vurdering av tarmen for å få bekreftet at tilhelingen har startet.
(Som medlem i NCF får du også tilbud om en gratis samtale med ernæringsrådgiver.)

Trond S. Halstensen, 08. november 2023 18.22