Arkiv

Resultat: (1000) viser 981 - 1000

Alkohol – hva er glutenfritt?

Jeg er veldig usikker på hva man kan drikke av alkohol som er brygget på korn. Ingenting er merket glutenfritt, så man trenger litt kunnskap. Akevitt feks, jeg får så mange ulike svar! Noen sier gluten er brutt ned i destilleringsprosessen, andre sier det kan være...

Jeg er veldig usikker på hva man kan drikke av alkohol som er brygget på korn. Ingenting er merket glutenfritt, så man trenger litt kunnskap. Akevitt feks, jeg får så mange ulike svar! Noen sier gluten er brutt ned i destilleringsprosessen, andre sier det kan være tilsatt gluten etter destillering. Hvordan kan jeg vite når drikker som whiskey og akevitt er fri for gluten? Baileys feks, her er mange uenig i hvorvidt denne er trygg å drikke.

Monika, 13. august 2016 10:31

Alt brennevin er glutenfritt, inkludert Baileys. Dersom noen tilsetter gluten senere i prosessen så SKAL DET VÆRE MERKET: inneholder gluten.

Så er det ikke merket, er det glutenfritt (<20 mg gluten / liter væske).

Trond S. Halstensen, 17. august 2016 19.39

Glutamin som kosttilskudd?

Hei. Hva er din mening om å bruke glutamin som kosttilskudd hvis man har cøliaki? ...

Hei. Hva er din mening om å bruke glutamin som kosttilskudd hvis man har cøliaki?

Britt, 11. august 2016 20:06

Glutamin har kun navnet til felles med gluten. Glutamin er en aminosyre, gluten er et protein som inneholder aminosyrer i en bestemt rekkefølge som bokstaver i ord og setninger. Selv om man reagerer på proteinet eller proteinbiter så reagerer man ikke på en enkel aminosyre, det er rekkefølgen av aminosyrer som er det man reagerer på.

Trond S. Halstensen, 17. august 2016 19.31

Kan blodprøver vise om man kan utvikle cøliaki eller ikke?

Er det slik at man ved blodprøve kan se at man med sikkerhet kan si at man ikke vil få cøliaki?. kjenner noen som har fått den beskjeden etter blodprøve av sitt barn. ...

Er det slik at man ved blodprøve kan se at man med sikkerhet kan si at man ikke vil få cøliaki?. kjenner noen som har fått den beskjeden etter blodprøve av sitt barn.

Berit, 10. august 2016 18:02

Nei, ingen blodprøver kan vise det. Den genetiske risikoen man ofte snakker om har så mange av oss (30%) og >90% av de med slik risiko (HLA-DQ2/8) får aldri cøliaki så........ Enter viser testen at man har aktiv cøliaki, eller så viser den at man ikke har cøliaki. Den eneste testen som kan si noe, sier noe om risikoen for IKKE å få cøliaki (at man ikke har HLA-DQ2.5 eller DQ8).

Trond S. Halstensen, 17. august 2016 19.23

Kan man ta en test for å finne ut om man har IBS?

Hei, som oppfølging til mitt forrige spørsmål angående min sønn på 16 år som har daglige og tidvis sterke plager med magen. Har lest at det er mulig å ta en test for å finne ut om man har IBS. Stemmer dette? ...

Hei, som oppfølging til mitt forrige spørsmål angående min sønn på 16 år som har daglige og tidvis sterke plager med magen. Har lest at det er mulig å ta en test for å finne ut om man har IBS. Stemmer dette?

Nina, 10. august 2016 14:55

Nei, IBS er en klinisk diagnose, ingen test kan stille den diagnosen. Det er endel diskusjon om bakteriell uballangse i tarmen hos de med IBS, men foreløpig er ikke kunnskapen om dette god nok til at det kan brukes diagnostisk.

Trond S. Halstensen, 17. august 2016 19.18

Har store plager med mye luftsmerter, kvalme og tidvis forstoppelse

Hei! Min sønn på 16 har i snart 2 år hatt store plager med mye luftsmerter, kvalme og tidvis forstoppelse. Han er utredet og har ikke fått utslag på cøliaki eller laktoseintoleranse. Gastroskopi viste betennelse i spiserøret som han er medisinert for uten...

Hei! Min sønn på 16 har i snart 2 år hatt store plager med mye luftsmerter, kvalme og tidvis forstoppelse. Han er utredet og har ikke fått utslag på cøliaki eller laktoseintoleranse. Gastroskopi viste betennelse i spiserøret som han er medisinert for uten merkbar virkning. Han bruker daglig Movicol for forstoppelsen, som har en positiv effekt. Alle blodprøver og avføringsprøver viser normale resultater. Han har daglige og tidvis store plager, og går nærmest umiddelbart på toalettet under eller rett etter hvert måltid. Konstant kvalme og tidvis så sterke magesmerter at han må ligge strak ut på sengen. Vi har prøvd å holde å holde han unna melkeprodukter og gluten, har også prøvd lav fodmap dietten så godt det lar seg gjøre i nesten 3 uker, uten resutlater. Nå er vi desperate! Hva kan det være og hva kan gjøres?

Nina, 10. august 2016 14:01

Jeg kan nok ikke diagnostisere over nettet. Dette er et vanlig og vanskelig problem som det kreves tid og ekspertise å komme til bunds i. Både føring av mat- og symptomdagbok kan være til hjelp for å se hva det er som utløser plagene, men dette må dere nok ta opp med legen hans og eventuelt få henvisning til klinisk ernæringsfysiolog, som kan dette.

Trond S. Halstensen, 17. august 2016 19.15

Har glutenintoleranse noe med mikroskopisk kolitt å gjøre?

Har glutenintåleranse noe med mikroskopisk kolitt å gjøre? ...

Har glutenintåleranse noe med mikroskopisk kolitt å gjøre?

Helga S., 10. august 2016 09:30

Ikke direkte, men det er en overhyppighet av mikroskopisk kolitt / lymfocytær kolitt / kollagen kolitt hos personer med cølaiki. Vi tror dette skyldes økt autoimmun risiko hos de med cøliaki

Trond S. Halstensen, 17. august 2016 19.09

Hva er cøliaki – en allergi eller intoleranse?

Er cøliaki en allergi,eller glutenintoleranse? Og hva er eventuelt forskjellen? ...

Er cøliaki en allergi,eller glutenintoleranse? Og hva er eventuelt forskjellen?

Elbjørg, 09. august 2016 18:49

Ikke så enkelt: Det blir raskt forskjell mellom folkelig forståelse av allergi og fagdefinisjonen av ordet. Gluten intoleranse er nå alle varianter av reaksjoner på gluten, herunder cøliaki. Cøliaki er en gluten indusert og gluten-drevet autoimmun prosess hvor immunreaksjonen mot gluten gir avflatet tynntarm og dannelse av IgA  autoantistoffer mot enzymet transglutaminase 2 (TG2). 

Trond S. Halstensen, 17. august 2016 19.06

Har jeg cøliaki?

Hei jeg har ett spørsmål til deg? :-) jeg sitter her litt frustrert over om jeg har cøliaki eller ikke. Jeg sliter masse med magen opp til ca 16 tømminger om dagen på det værste. Jeg lever på 8-10 stk imodium for løs mage og akutte smerter og disse...

Hei jeg har ett spørsmål til deg? :-) jeg sitter her litt frustrert over om jeg har cøliaki eller ikke. Jeg sliter masse med magen opp til ca 16 tømminger om dagen på det værste. Jeg lever på 8-10 stk imodium for løs mage og akutte smerter og disse må jeg ha inn daglig eller så flyr å flyr jeg. Jeg har vært hos spesialist å tatt koloskopi men der fant de ikke noe, så gastroskopi å der fant de betennelse på tynntarmen og cøliaki. Å nå har jeg vært hos legen å tatt blodprøver for cøliaki å der kom det inn at det var svært laft av cøliaki :-( jeg har også tester meg for urinsyregikt og den prøven var også litt høy forsto jeg. Jeg har også pcos. Kan mageproblemene mine ha noe sammengeng med sykdommene jeg har ? Jeg vet nesten ikke hva jeg skal gjøre da dette har på gått i over 1 år nå å jeg ser ingen fremskritt. Jeg drar nesten ikke i butikken eller noe pga jeg må planlegge turene mine og vite hvor jeg kan finne en do. så jeg trenger virkelig svar å hjelp til hva jeg kan gjøre videre nå? For spesial kost får jeg ikke begynne med i følge spesialist før prøvene mine slår ut :-(

Tina :-) , 09. august 2016 10:28

Litt vanskelig å forstå om de fant cøliaki ved gastroskopi med tynntarmsbiopsi. Da har du vel fått påvist cøliaki, har du ikke. Det høres ikke greit ut å ha så mange dobesøk. Spiser du vanlig brødmat nå, med så mange dobesøk og misstanke om cøliaki?

Trond S. Halstensen, 17. august 2016 19.01

Introduksjon av gluten hos spebarn

Introduksjon av gluten skal skje mellom 4-6 mnd for babyer, men gjelder dette bare barn av foreldre med cøliaki eller alle barn uansett? ...

Introduksjon av gluten skal skje mellom 4-6 mnd for babyer, men gjelder dette bare barn av foreldre med cøliaki eller alle barn uansett?

Heidi , 08. august 2016 20:07

Gjelder generelt. Risikoen for å utvikle cøliaki er lavest da, men forskjellen er ikke dramatisk, men påvisbar.

Trond S. Halstensen, 17. august 2016 18.53

Bør jeg ta vitaminer?

Hei! Finnes det noe vitaminer man bør ta om man spiser gluten og laktosefri mat? ...

Hei! Finnes det noe vitaminer man bør ta om man spiser gluten og laktosefri mat?

Celine, 07. august 2016 22:30

I utgangspunktet er glutenfri mat like sund som vanlig mat og man trenger ingen ekstra vitaminer enn alle andre. Spiser man glutenfritt så blir man frisk. Men rett etter at man har fått diagnosen er det noen som trenger ekstra påfyll av endel sporstoffer og vitaminer som jern,  B12,  D-vitamin ++

Trond S. Halstensen, 17. august 2016 18.48

Cøliaki og arv

Hei, Vi er fem søsken som i voksen alder har fått påvist cøliaki i tur og orden. Våre foreldre/besteforeldre er godt bort. Vi kan derfor ikke spore hvor cøliakien kommer i fra. Ikke kjent diagnose hos andre slektninger på begge sider. Vi lurer på hv...

Hei, Vi er fem søsken som i voksen alder har fått påvist cøliaki i tur og orden. Våre foreldre/besteforeldre er godt bort. Vi kan derfor ikke spore hvor cøliakien kommer i fra. Ikke kjent diagnose hos andre slektninger på begge sider. Vi lurer på hvor dette kommer i fra. Er andre kjente raumatiske sykdommer i familien. Slik som psoriasis og psoriasis leddgikt og stoffskifte, samt benskjørhet. Antar vårt tilfelle bør sees på nærmere , evt forskes på.

Hardy, 05. august 2016 22:34

Vel, det kommer kanskje som en overraskelse, men dette er ikke så uvanlig. Men muligens er det flere familiemedlemmer som har cøliaki uten å vite om det siden vi stort sett kun har diagnostisert 30% av alle som har cøliaki. Det er mange syke cøliakerer der ute som ikke vet de har cøliaki. Det er ulike forskningsprosjekter som har analysert arveligheten ved cøliaki, men så vidt jeg vet så er disse avsluttet og resultatene er publisert.

Trond S. Halstensen, 17. august 2016 18.45

Er det en sammenheng mellom vitiligo og cøliaki?

Hei! Fikk diagnose Vitiligo i 2015 og Cøliaki i 2016. Er det noen sammenheng mellom disse diagnosene? Kan pigmentene komme tilbake nå som jeg spiser glutenfritt? ...

Hei! Fikk diagnose Vitiligo i 2015 og Cøliaki i 2016. Er det noen sammenheng mellom disse diagnosene? Kan pigmentene komme tilbake nå som jeg spiser glutenfritt?

Nina, 14. august 2016 19:44

Nei ingen direkte sammenheng utover felles økt risiko for å utvikle autoimmun sykdom. Pigmentet kan du ikke forvente å få tilbake selv om du spiser glutenfritt

Trond S. Halstensen, 17. august 2016 18.42

Skjult cøliaki

Jeg sendte nettopp inn spørsmål om skjult cøliaki. Jeg sender det som står i prøvesvaret jeg fikk: Kommentarer cøliakianalyser: Pasienten har en vevstype som ikke er til hinder for at cøliaki kan foreligge eller utvikle seg, men normalt anti-TG og anti-...

Jeg sendte nettopp inn spørsmål om skjult cøliaki. Jeg sender det som står i prøvesvaret jeg fikk: Kommentarer cøliakianalyser: Pasienten har en vevstype som ikke er til hinder for at cøliaki kan foreligge eller utvikle seg, men normalt anti-TG og anti-deamidert gliadin gjør det lite sannsynlig at pasienten har en aktiv cøliaki. Dette står i prøvesvaret. Legen sa spis glutenfritt. Hva skal jeg gjøre? Jeg snakket med en i cøliakiforeningen som hadde hatt samme diffuse symptomer og hadde cøliaki. Skal jeg gå ut fra det som står i prøvesvaret eller det legen sa? Var legen bare 'i forkant' når han sa spis glutenfritt? Jeg har blitt så usikker etter dårlig erfaring med helsevesenet siste år. Jeg hører fra deg

Anonym, 16. juli 2016 12:23

Dette prøvesvaret kan ikke brukes til å påstå at du har skjult cøliaki. Det er feil. 30% av alle har disse "cøliaki-genene" så det sier bare noe om at jada man kan ha cøliaki, men 90% av alle med disse HLA-genene har ikke cøliaki. Skal blodprøvene kunne bli positive må man spise normal mengde gluten (minimum 2 brødskiver om dagen), i minimum 6 uker til 6 mnd før man testes. Spiser man glutenfritt så er blodprøvene negative. Anbefaler deg å bruke det offentlige helsevesenet som sikkert kan hjelpe deg gjennom en glutenprovoseringsperiode slik at du kan få dette avklart på en riktig måte.

Trond S. Halstensen, 17. august 2016 18.36

Hva er skjult cøliaki?

Jeg tok blodprøver for en helt annen sykdom og de var omfattende. Analysert ved laboratorium i utlandet. Jeg fikk tilbakemelding fra spesialisten om at jeg har skjult cøliaki med beskjed om å legge om kosten og spise glutenfritt. Jeg har ikke klart å følge det opp he...

Jeg tok blodprøver for en helt annen sykdom og de var omfattende. Analysert ved laboratorium i utlandet. Jeg fikk tilbakemelding fra spesialisten om at jeg har skjult cøliaki med beskjed om å legge om kosten og spise glutenfritt. Jeg har ikke klart å følge det opp helt pga en krevende livssituasjon. Kan du forklare skjult cøliak? Spesialisten som utredet jobber ved privatklinikk, (dyktig ifølge en lege jeg snakket med tilfeldig på legevakte. Han kunne jeg stole på). Jeg kan ikke snakke med legen uten å betale for det. Han jobber privat nå. Jeg har forstått arbeidet hans er litt omdiskutert. Har vært noe medieoppslag, positive, i forbindelse med noen behandlinger han har gitt. Jeg er ikke så redd for de som går litt andre veier og graver litt i ting. Jeg setter pris på det. Jeg har hatt en vag følelse sjøl av at noe var litt 'galt' med noe mat jeg spiste. Jeg begynte å merke det rundt 40 års alder? Litt usikker. Jeg spiste fremdeles vanlige brødmatpakker på jobb men unngikk etterhvert mer mat med gluten. Det føltes mer riktig. Jeg har aldri blitt dårlig av glutenmat. Nå er jeg i en veldig stressende livssituasjon og har ikke lyst på glutenmat ofte. Jeg føler meg mer vel når jeg unngår det. Kjøper aldri pizza o.l F.eks. Det har lenge bydd meg i lot med tykke pizzaabunner. Begynte å bestille pølser uten brød før jeg visste noe. Det bød meg litt i mot med brødet. Jeg har alltid tålt all mulig mat og det var ikke i tankene med noe allergi. Det ble bare en slags vag motlyst mot glutenmat. Ikke alltid. Når jeg har spist glutenfritt smørbrød føler jeg en slags lette i magen sammenlignet med glutenbrød. Er skjult cøliaki like alvorlig som 'vanlig'? Skal jeg stole på prøvene? Jeg har egentlig tillit til den spesialisten. Han er ikke immunolog tror jeg, kreftforsker bl.a, men 'graver litt i ting som andre ikke gjør' som en sa til meg ved klinikken. Jeg har forstått at det ikke alltid er lett å oppdage cøliaki med 'vanlige' prøver. Jeg har ikke bedt om tilleggsundersøkelse i det offentlige. Jeg får det han fant til å stemme med noe jeg har kjent sjøl og. Jeg har hatt en mage som tåler 'nesten alt' og aldri hatt bekymringer eller uro for det. Da jeg begynte å kjenne det svake ubehaget med noen typer mat lenge før jeg fikk beskjeden fra spesialisten tenkte jeg bare det er noe jeg bør spise mindre av. Jeg tenker tilbake og ser jeg begynte å lage mer middager av 'rene' matvarer. Det var sånn jeg tenkte på det. Hjemmelagete supper osv og de beste var de uten glutenmat. Jeg tenkte bak i hodet jeg må kanskje unngå noe i maten og spise mer av det som føles vel men det falt meg ikke inn å tenke allergi. Jeg har ikke hatt vondt i magen eller følt meg oppblåst o.l.det har mer vært en vag følelse av ikke helt vel i magen med noen typer mat og mye mer vel med andre. En lettere følelse med renere mat det var sånn jeg tenkte på det. Noe mat føltes lettere i magen det er beste måten jeg kan beskrive det. Mindre tett følelse og ikke svak uvelfølelse. Det er mulig det er diffust forklart. Jeg har hatt en tid med nedforhet men det har vært andre gode grunner til det. Da jeg leste at cøliaki kan gi symptomer som nedforhet og ikke føle seg tilpass/vantrivsel begynte jeg å tenke etter. Kan det ha vært der en stund og jeg har tenkt det var bare andre ting som gjorde det? Det har vært andre ting i livet som opplagt har vært belastende og ville vært for hvem som helst noen av de. Likevel ting henger sammen og jeg har respekt for hvordan kost virker på kroppen. Fordi jeg ikke har fåt det 'offentlig utredet' går jeg med en bitteliten tvil. Også fordi det er skjult cøliaki hva nå det egentlig er. Jeg har ingen grunn til å tvile på den spesialisten. Jeg tror ikke det er en som gjør penger på folks helse med funn som ikke stemmer. Det kan tvert i mot være at han har fått en grundig analyse og jeg ville ikke fått det oppdaget hos vanlig lege. Det skal vel egentlig være gjort av 'rett' spesialist hvis det skal offentlig godkjennes. Jeg er ikke så opptatt av det jeg er mest opptatt av en skikkelig analyse. Det er fint hvis du kan svare. Med vennlig hilsen

Skjult cøliaki, 14. juli 2016 15:34

Hos voksne blir blodprøver alene kun brukt til å gi misstanke om cøliaki, ikke til å stille diagnosen. Til det må man gjennom slangen ned i magen for å ta ut en vevsbit fra tynntarmen (biopsi), som kan vise om man har cøliaki eller ikke. Hva din lege mener med skjult cøliaki er vanskelig å vite, men NAV krever tynntarmsbiopsi, og det er ikke uten grunn de gjør det. Anbefaler deg å spise gluten, ta kontakt med fastlegen din og gå gjennom vanlig cøliakidiagnostikk slik at du får vite det sikkert og du kan få grunnstønad om du har cøliaki.

Trond S. Halstensen, 17. august 2016 18.31

Må datteren min ta ny biopsi?

Hei jeg fikk diagnosen cøliaki for vel 3 år siden gjennom Tromsøundersøkelsen. Jeg har en søster som også har cøliaki, og hun har både ei datter og noen barnebarn med denne diagnosen. I fjor fikk min datter på 26 år cøliaki. Vi ...

Hei jeg fikk diagnosen cøliaki for vel 3 år siden gjennom Tromsøundersøkelsen. Jeg har en søster som også har cøliaki, og hun har både ei datter og noen barnebarn med denne diagnosen. I fjor fikk min datter på 26 år cøliaki. Vi hadde begge to blodprøveverdier 123 før vi svelgte slangen. Min datter er blitt veldig god i magen etter at hun startet med glutenfri mat. Den legen som hun ble henvist til for å ta biopsid, mente at hun måtte komme tilbake om et år for å svelge slangen på nytt. Den legen som jeg var hos, som har med Tromsøundersøkelsen, krevde ikke dette. Bare at jeg etter et år måtte komme å ta ny blodprøve og samtale, samt ny kontroll for benskjørhet. Jeg har også fått denne diagnosen gjennom Tromsøundersøkelsen 1 år før cøliakidiagnonsen. Min datter syns det var meget ubehagelig å svelge slangen. Så nå lurer vi på om det er nødvendig og hvorfor i hennes tilfelle. Kan nevne at min manns 2 søstre også har cøliaki - så huner arvelig belastet fra begge sider.

Rannveig, 07. juli 2016 15:58

Praksisen varierer, og tradisjonelt måtte man bevise at glutenfri kost ga normalisering a vtarmen, og da måtte man ta en biopsi etter at man var blitt frisk. Nå har vi autoantistoffene som man følger og ved klar diagnose, klinisk bedring (at man blir bra ) på glutenfri kost og klart fall av autoantistoffet nivået (IgA-mot tTG) , så pleier dette å være tilfredstillende i de fleste tilfeller, og man trenger ikke en biopsi for å vise at tarmen har blitt bra. Om man har misstanke om at alt ikke er som det skal så er det aktuelt med ny biopsi. Jeg vet ikke hvordan de datter hadde det ved diagnosetidspunktet og hvordan legen hennes har vurdert det, men hensikten er uansett å ta så godt vare på henne som mulig. 

Trond S. Halstensen, 17. august 2016 18.27

Hvor lang tid tar det før tarmen blir bra?

Hei. Jeg er en 16 år gammel jente som tok en blodprøve test i januar hos BUP, for de ville sjekke om alt var i orden, men når de fikk tilbake svarene, viste det seg at verdiene for cøliaki var høye. De stilte meg spørsmål om jeg hadde hatt noen plager, m...

Hei. Jeg er en 16 år gammel jente som tok en blodprøve test i januar hos BUP, for de ville sjekke om alt var i orden, men når de fikk tilbake svarene, viste det seg at verdiene for cøliaki var høye. De stilte meg spørsmål om jeg hadde hatt noen plager, men jeg har ikke hatt noen sterke plager, bare kvalme, tretthet, magesmerter ofte, og følelsen av å alltid måtte rape. De ville jeg skulle ta tre nye blodrpøver, noe jeg gjorde, men disse var ikke like høye. Jeg måtte inn på sykehuset og ta sånn gastroskopi i narkose, for de var alle sikre på at jeg har cøliaki. Dagen før denne, spiste jeg ikke så mye for jeg var så nervøs, og den dagen jeg skulle ta gastroskopi, måtte jeg faste hele dagen. Legen sa til moren min at det så bedre ut enn det de hadde trodd, men spørsmålet mitt er da. Hvor langt tid tar det før tarmene og sånt repareres? Jeg hadde så vidt spsit gluten dagen før, og måtte faste den dagen, og lurer på om det kunne ha påvirket den testen? Jeg får svar i løpet av uka om jeg har cøliaki eller ikke, men siden alle sammen var 90% sikre på at jeg hadde det, men når de så inni meg, var det bedre enn det de hadde trodd, så lurer på om hvor langt tid det tar før ting reparerer seg ved å ikke spise gluten? Hvis vi får tilbake negativ, men plagene mine fortsatt er der, hva gjør jeg da?

Vanessa, 01. juli 2016 20:31

Litt vanskelig å svare og du har sikkert fått svaret ditt nå. Men cøliaki reaksjonen er langsom, så det gjorde nok ingenting fra eller til det du gjorde på biopsidagen. Jeg håper du har fått et entydig svar så du vet hva som er/var galt med deg

Trond S. Halstensen, 17. august 2016 18.15

Bør jeg ta vitamin K2?

Hei, jeg fikk cøliakidiagnose i mars, og på gruppeundervisning med ernæringsfysiolog fikk jeg råd om å ta vitamin K2. Fastlegen min skjønte ikke dette, mente det ikke er dokumentert effekt av det. På apoteket mente de at det er en "motesak", s&ar...

Hei, jeg fikk cøliakidiagnose i mars, og på gruppeundervisning med ernæringsfysiolog fikk jeg råd om å ta vitamin K2. Fastlegen min skjønte ikke dette, mente det ikke er dokumentert effekt av det. På apoteket mente de at det er en "motesak", så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Legen som tok gastroskopien, skrev ut resept på Calcigran forte. Takknemlig for råd.

Astri, 01. juli 2016 20:02

Vitamin K2 er en motesak og ingen har dokumentert at cøliakerer trenger dette spesielt. Det påvirker endel funksjoner og vi har generelt lite av det i vårt kosthold (det lages under gjæring). På nettet er det mange påstander, delvis motivert utfra å skulle selge kosttilskudd, men den serøse forskningen er mer varsom med sine konklusjoner. Selv om vitamin K2 øker bendannelsen hos postmenopausale kvinner, er det ikke vist at dette gir redusert benbrudd. Så foreløpig er spørsmålet om dette er viktig ennå ute på vitenskapelig diskusjon. Dette forklarer nok de ulike rådene du har fått.

Trond S. Halstensen, 17. august 2016 18.11

Er det glutenfri kost som gir økt vekt?

Hei! Fekk påvist cøliaki i oktober i fjor, etter maaaangen år med store plager. Har etter eg la om til glutenfri kost lagt på meg over 20 kilo. Spiser sunt og beveger meg like mye som før diagnosen. Er det glutenfri kost som gir økt vekt? Klarer ikke å g&...

Hei! Fekk påvist cøliaki i oktober i fjor, etter maaaangen år med store plager. Har etter eg la om til glutenfri kost lagt på meg over 20 kilo. Spiser sunt og beveger meg like mye som før diagnosen. Er det glutenfri kost som gir økt vekt? Klarer ikke å gå ned i vekt heller, uansett om eg er flink med både mat og bevegelse. Frustrerende!

 

S, 8. juni 2016 kl. 18:33

Når du er syk så suger tarmen ikke opp maten, når du nå er frisk tar tarmen opp alt. Du har vendt deg til å kunne spise mye mat, det kan du ikke lenger. Beste diett du kan bruke er en variant av lavkarbo-lavfett, med rikelig med grønnsaker (halv frossenpose, minst) og proteiner (fisk/kjøtt etc), men ikke spis deg stappmett, kun til sulten er borte. Vær forsiktig med erstatningsproduktene de inneholder mye raskt absorberende karbohydrater som kan gi deg en insulin økning og økt sultfølelse etter noen timer..: du kan nesten spise på deg en sult dersom du spiser mye slike raske karbohydrater. Det er mange ulike råd der ute, det eneste som hjelper når man har lagt p å seg såpass mye er langsomt å spise litt for lite hver dag, og ikke spise så mye av det det som er godt (Sjokolade, kaker etc). Lykke til

Trond S. Halstensen, 08. juni 2016 19.04

Hvilken glutenholdig mat vil fremprovosere sterkest reaksjon?

Hei, Jeg skal til gastroskopi juli og har fått beskjed om å spise glutenholdig mat tilsvarende 4 brødskiver daglig. Jeg lurer på hva som er "best" å spise, som i hva vil fremprovosere reaksjon sterkest? Er det forskjell på hvete ift rug, bygg, havre - f...

Hei, Jeg skal til gastroskopi juli og har fått beskjed om å spise glutenholdig mat tilsvarende 4 brødskiver daglig. Jeg lurer på hva som er "best" å spise, som i hva vil fremprovosere reaksjon sterkest? Er det forskjell på hvete ift rug, bygg, havre - fullkorn vs fint mel - brød vs pasta osv. Tusen takk for svar!

Kristin, 8. juni 2016 kl. 18:18

Hvetemel basert mat, desto mer desto bedre, kos deg med vanlig brød og loff (da spiser man mange brødskiver), pizza, spagetti. Bygg og rug inneholder mye mindre gluten-liknende proteiner. Havre er i utgangspunktet glutenfritt, så der ikke så lurt. Boller, så mye loff du får i deg, pasta, og pizza kos deg til du blir dårlig, først da kan man få undersøkt om plagene dine kan skyldes cøliaki: desto mer, desto bedre.

Trond S. Halstensen, 08. juni 2016 18.50

Risiko for å utvikle diabetes ved cøliaki

Hei, Min datter på fire år har cøliaki og har testet positivt på begge vevstypene, hla dq2 og hla dq8. Jeg har forstått det slik at hun har økt risiko for å utvikle også diabetes type 1 med disse vevstypene. Kan du si noe om risikoen? Dette gjø...

Hei, Min datter på fire år har cøliaki og har testet positivt på begge vevstypene, hla dq2 og hla dq8. Jeg har forstått det slik at hun har økt risiko for å utvikle også diabetes type 1 med disse vevstypene. Kan du si noe om risikoen? Dette gjør oss bekymret. Vi har ingen kjente tilfeller av hverken cøliaki eller diabetes i våre nærmeste familier.

Solfrid, 8. juni 2016 kl. 18:27

Det er riktig at nesten halvparten av alle diabetikere har denne vevstype kombinasjonen, men den er veldig vanlig så selv om det er 20 ganger høyere risiko å utvikle diabetes dersom man har denne kombinasjonen er fortsatt det store flertallet av personer med denne vevstypekombinasjonen friske. Men den er overrepresentert hos cøliakere som får diabetes, akkurat slik det å være HLA-DQ2 homozygot er overrepresentert hos diabetikere som får diabetes. Diabetes er ingen folkesykdom, så selv om risikoen er økt er de aller fleste med denne HLA-kombinasjonen friske.

Trond S. Halstensen, 08. juni 2016 18.41

Klikk på logoene for mer info