Stemmer det at vi med Non-cøliakisk glutenintoleranse kan venne oss til gluten?

Berit Nordstrand skriver følgene i sin blogg: Er du glutenintolerant og har levd på næringsfattige, glutenfrie melblandinger stinne av maisstivelse? Ja, da bør du heller forsiktig introdusere det som engang var korn – først litt enkorn, så emmer og så til sist spelt. Velg finmalt og grovmalt, mer enn siktet, så får du med deg alt av næringsstoffer. Gled deg over bakverk med mer smak og helsekraft!

Stemmer det at vi med Noncøliakisk glutenintoleranse kan venne oss til gluten? Jeg blir veldig syk av små mengder og har derfor lite tiltro til slike påstander, og tror det dreier seg om alvorlig feilinformasjon. Har Berit Nordstrand rett i sine påstander?

Trond svarer

For alle helsepåstander så skal man bare be om dokumentasjon, vitenskaplig annerkjent dokumentasjon. Dette var synsing og tomme påstander, men diagnosen ikke-cøliakisk glutensensitivitet (før intoleranse) er problematisk fordi det viser seg nå at det ikke er gluten i hvetemelet disse pasientene reagerer på, men noe annet, noe vi delvis tror er i slekt med FODMAP og da IBS plager (fruktaner) og delvis andre komponenter i hvetemelet man kan reagere på. Spelt er like gluteninneholdene som vanlig hvetemel, men har mindre fruktaner, så noen med FODMAP- indusert IBS tåler moderate mengder spelt, men ikke vanlig (norsk) hvetemel. Glutenfrie melblandinger er ikke en fullgod erstatning for det melet det skal erstatte, det er fullt av raskt-absorberende karbohydrater, og er fattig på sporstoffer, så fullkorn er bedre næringsmiddel. Men resten av det som hun påstår er... nettopp det det er: Udokumenterte påstander, og ikke noe mer enn det! 

Klikk på logoene for mer info