Kan Levaxin føre til at magen ikke blir bedre?

Hei! Jeg har en datter på snart 17 år, som fikk cøliakidiagnose for vel ett år siden. Hun har selvfølgelig spist glutenfritt siden, men sliter fremdeles med varierende avføring, ofte løs /hyppig avføring. Hun har i tillegg fått diagnose for Hashimoto og lavt stoffskifte, og tar Levaxin for dette. Kan Levaxin (som inneholder laktose ) gjøre sitt til at magen ikke er blitt særlig bedre?

Trond svarer

Først det direkte spørsmålet: Nei laktosen i tablettene kan ikke gi henne slike plager, det er altfor lite laktose i dem. Dernest det du egentlig spør om: Er det normalt å slike plager etter ett år på glutenfri kost og/ eller er det vanlig å ha slike plager ved Harshimoto. Harshimoto kan gi varierende tyroxinnivåer, så hun kan i perioder få for høyt stoffskifte, og da kan raskt tarmpassasje og diare være et av flere tegn på for høyt stoffskifte. Men det vanligeste er at hun har en IBS i tillegg (ganske vanlig) så dere bør se på lav-FODMAP diett som må holdes i 2-3 uker før forventet effekt. Dersom det ikke bedrer seg bør/må dere ta dette opp med fastlegen og ta det derfra. Selvsagt er det også mulig at hun/dere har en skjult glutenkilde i kosten, men det er det vanskeligere å finne ut av og mindre vanlig enn diett svikt (bevisst inntak av gluten-produkter i det skjulte) og/eller IBS

Klikk på logoene for mer info