Kan hun bruke disse medikamentene ved cøliaki-indusert osteoporose?

Hei. Jeg har en bruker som har fått foreskrevet ny behandling for sin osteoporose. Hun opplever plagsomme bivirkninger fra mage/tarm knyttet til behandlingen, dette sist etter fått Prolia injeksjon. Ble henvist til spesialist, får der beskjed om ny behandling som kan forsøkes, med Aclasta iv behandling. Hun er usikker på om hun vil ha behandlingen. Damen er 87 år. Hun føler seg ikke trygg på at behandlere har nok kunnskap om cøliaki og negative effekter enkelte medikamenter kan ha på sykdommen. På spørsmålene får hun ikke klare svar. Har dere noe kunnskap om dette, tips om fagpersoner/spesialister hun kan ta kontakt med? Hun bruker nå Tran, B-vitamin og kalsium som ikke gir bivirkninger. Damen bruker ikke e-post så jeg lovte å sende en henvendelse for henne. Bevisst, grundig og positiv dame, som er opptatt av livskvalitet, og ikke forventer at hun skal bli så mye bedre. Samtidig som hun ønsker å ta gode avgjørelser for egen helse og gjøre det hun kan for å forebygge brudd.

Trond svarer

Aclasta er et biphosfonat og dette brukes til å behandle cøliaki-indusert osteoporose så dette burde være helt greit for henne å bruke. (Bare hun får glutenfri mat)