Frida, 27.Jun 2018 16:28

Glutenfrittkosthold for prestasjon på trening. For de med cøliaki som trener mye og hardt spesielt utholdenhetsidretter (evt idrettsutøver) kan disse ha vanskelig for å få i seg nok karbohydrater, da det er karbohydrater som er det viktigste en bør få i seg både før , under og etter en treningsøkt /konkurranse. Hva slags mat anbefales det å innta for de med cøliaki før, under og etter trening? ( tenker da på om det er sunnere å velge karbohydratene fra bønner, linser, mais, ris, poteter fremfor glutenfrie alternativer til brød, kaker frokostblandinger osv). Hilsen Frida

Trond svarer

Musklene trenger å bygge opp glykogenlagrene som brukes ved anerob forbrenning som musklene ofte tyr til ved eksplosive idretter. Ved langdistangse idrett trenger man kalorier og karbohydrater er et viktig kalorikilde (og musklene tar opp glukose fra glukose uavhengig av insulin etter anstrengelser så man trenger langsom absorberbare karbohydrater til å bufre bludglukosen utover natten). Poter/gulerøtter/ris/(mais)/frukt (epler, pærer, moreller) og erstatningskorn som teft-mel er alle rike på karbohydrater (og det er smågodt også, om enn tomme kalorier). Spiser man mye mat fordi man forbrenner mye så kan man godt unne seg "tomme" kalorier også, fordi det er nok næringstoffer i de porsjonene man spiser av sund mat (selv om en idrettsutøver trenger mere sporstoffer/proteiner til gjenoppbygging/restitusjon), Her er det total forbruket som gjelder, spiser man lite må maten være næringstett (sporstoffer og vitaminer), spiser man masse så kan man tillate seg litt mindre "sund" mat. Det viktigeste er å spise nok så du ikke taper vekt.

 

Klikk på logoene for mer info