Har du råd til en småspist og trøtt gutt med cøliaki og ADHD?

Hei. Jeg og min sønn på 9 år har Cøliaki. Dette spørsmålet gjelder mest min sønn, litt meg også. Han er veldig trøtt, må nesten sove hver dag etter skolen. Dette har pågått i siden i høst. Jeg prøver å holde et variert kosthold. Men han er sær i matveien. Ikke glad i grønnsaker eller frukt. Spiser bare en halv brødskive til lunsj på skolen. Han vil ikke ha noe annet i matpakken. Han har ADHD og går på medisin. Tenker at det er medisinen som gjør han trøtt? Kanskje mister matlysten? Kan medisinen være uheldig for de med cøliaki. Jeg trenger tips og råd i forhold til om han kan trenge noe slags tilskudd? Hva er vanlig å ha mangelvare på ved cøliaki? Blodprøver han tok i høst før medisinbruk var normale. Jeg opplever også å være mye trøtt og sliten. Og jeg spiser variert og sunt (etter min mening). Et langt innlegg ble det. Mulig det er vanskelig å gi et svar på disse tingene. Men prøver likevel. Mvh Anneli

Trond svarer

Det er få vitenskaplige undersøkelser på dette, så dette jeg sier nå er en syntese av hva jeg har lest og forstått. >95% av alle som behandles for ADHD bruker Ritalin. Undersøkelser ved Fredrikstad barn og ungdomspsykiatrisk avdeling har vist at selv om dette mediakamentet virker, så foretrekker ca 40 % av de som ble blindtestet et annet ADHD-medikament (Dexadrin /høyredreid amfetamin) som nok gir mindre emosjonelle bivirkninger. Surhet, depresjon, tretthet er kjente bivirkninger på Ritalin, i tillegg kommer en generell uro/angst/sinne som gjør at mange voksne med ADHD ikke vil ta medisinene. Ren Dex-amfetamin ((Attentin (deksamfetaminsulfat)) har ikke de samme emosjonelle bivirkningene (de bare funker). Begge medikamentene har tap av appetitt som tegn på høy dosering. Dere/han/du kan selv via fastlegen velge å teste ut ulike medisiner som kunne vært mer optimale for ham. Han har fått godkjent bruken av denne gruppen medisiner så fastlegen kan skrive ut resepter/søke om godkjenning og refusjon (blå resept) for andre medikamenter innen samme gruppe. Mulig Ritalin påvirker psyken hans i negativ retning, så det kunne vært greit å testet ut alternative medisinering av hans ADHD. Matinntaket må være adekvat, dersom dette i ferd med å bli et ernæringsproblem (lav BMI) så må man ta det separat. I tillegg må du se på muligheten for at han henger utover natten og, i hans alder, så er det vel dataspilling som trekker.

Dette har nok ikke noe med hans behandlete cøliaki å gjøre, den ser det jo ut til at han er frisk fra. Alle trenger D-vitamin så en enkel multivitamin tablett burde være inkludert i kosten hans, uansett.

Klikk på logoene for mer info